Om en 20 års gammel bil har eksempelvis 10% over kravene på CO er det vel ikke enden av verden? Og om bunnpanna er dekket av litt inntørka olje så ser jeg ikke helt undergangen i det heller? Og akkurat her er det STOR forskjell på verkstedene. Noen ser litt gjennom fingrene, andre finner flere feil enn bilen egentlig har.
Selv tørker jeg av feks bakakslingen på Carinaen min fra 74, den lekker ikke noe nevneverdig, men på et par år er det littegrann søl på bakakslingen. Et nyutdannet nepehode hadde sikkert villet kondemnere hele bilen pga dette, men siden jeg tørker av før hver eu kontroll er det aldri noe pes. Er dette rett eller feil?

Jukser jeg? Burde jeg skamme meg over det? I min mening, NEI
Til syvende og sist bruker jeg verkstedet som vet finner de alvorlige feilene, men som ser litt gjennom fingrene på bagatellfeil.
Problemet synes jeg er at det blir forskjellsbehandlet, og at du som bileier må forholde deg til helt forskjellige krav alt etter hvilket verksted du er innom. Det er fakta f. Uansett hvor mye enn lovverket måtte være skrevet i stein, er det alltid forskjellige folk som både jukser lovverket med å finne flere feil, og motsatt folk som "jukser" ved å la en gammel bil som er trafikksikker men har tullefeil gå gjennom kontrollen....