TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • toyota celica st185 gt4 1991 speedometer problem

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #451891  av toyotaboost
 
Hai, ny på forume her! har nettopp kjøpt meg ein celica gt4.

kjøpte den med defekt speedometer, har sjekka og wiren inn til speedometer fungerer.

Noen som har ein idea på ke så kan væra gale?

Tenkte de kansje kunne vera plastikdreve som går inn i girkassen eller adaptern??
Uten navn.png
Uten navn.png (180.84 kiB) Vist 11755 ganger
Ser de er trangt og komma til, da girkassen står nesten i torpedoveggen, har lest att man muligens må ned med kassen??
 #451937  av Rafinus
 
Har vært borti at plastdrevet inne i gearkassa kan være dårlig. sjekket om wieren går rundt når bilen kjøres ? Kan være vanskelig, men er nok å dytte på bilen for å se om den går rundt.
har også vært borti at disse feilmonteres, altså at pinnen som går ut av gearkassen/sensoren og mellomdelen ikke monteres riktig sammen, husk og å sjekke sjøten (wieren) mellom gearkassen og wieren som går inn på speedometeret.

Hvis du synest det er trangt så ta av venstre forhjul, da kommer du till inn hullet der styrestaget kommer ut, å så få noen til å dreie rundt veivakslingen (dreie på bolten på reimhjulet framme) mens bilen står i gear, for å se om den roterer.
 #451999  av lasse
 
På min bil (mr2, men samme opplegget) så var det en treghet i den ytterste delen (den vaieren skrus nedpå) som fikk den lille stålbiten med ett "øre" på hver side til å knekke av ene "øret"
Kjøpte nye deler på Toyota og det har fungert fint siden.
Var tenkt også at det var nylondrevet i kassa som var gåent, men heldigvis ikke...
 #452129  av Rafinus
 
Hvis det er nylondrevet i gearkassa så må kassa demonteres desverre, hvis det er sensoeren som er defekt kan denne demonteres og skiftes uten å demontere kassa ;)
 #452133  av CelicaST205
 
Hadde store problemer med speedomteret mitt.
Byttet sensor, drevet på føleren og feilsøkte ut av ein annen verden.
Løysningen blei Dakota digital SGI 5, kan du koble deg inn på ein abs føler og kalibere rett inn på speedomterrt.
Du må då ha elektronisk speedometer.

Lykke til :-)