TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Toyota Celica Supra 2.8

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #453874  av Moseng
 
Hei!

Jeg er ute etter en 82-86 modell av toyota celica supra 2.8. Oppdaget nylig denne, og ble litt satt ut av å ikke kjenne til den, og over hvor kul den var. Har siden prøvd å lete opp en på finn.no og autodb. Men har ikke kommet over noen til salgs. Er dette en veldig uvanlig bil her til lands? Og hva må man forvente å gi for et eksemplar i okå stand?

Bilde
 #453940  av Kolbotn
 
Hei, mest effektive er nok og følge med i sverige i stede. De var mye vanligere der enn her, jeg hentet min fra sverige ifjor. Import eller ikke import har både fordeler og bakdeler.
Litt jobb er det jo og hente bil i utlandet, men det er overraskende lett.
Bilene i sverige er utstyrt med 2.8 5-M motor på 140ish hk, imens bilene her i landet er utstyrt med 2.8 5-me motorer på 170ish hk, variasjonene er mest i at M motoren har singelcam imens ME har twincam. Min blir bare brukt til cruising på sommern, og det er fint og jevnt drag i M motoren, så jeg føler ikke at jeg mangler de siste 30hk, men er vel mulig jeg hadde gjort det hadde jeg kjørt ME bilen først.
De svenske bilene er utstyrt med P-pakka, som er fullspec med utstyr, samt digitalt dashbord, orginale breddere og bredere felger, imens norske versjonen er L-type, analog dash og ingen breddere.
Jeg personlig syntes Ptype ser bedre ut, men det er individuellt.
Prismessig hvis du skal handle en fin en i norge så ser du på 60000 og oppover skal man dømme etter hva som har blitt solgt de siste årene her, jeg betalte 30 i sverige for min, forholdsvis god stand (det er en 30 år gammel toyota) og måtte ut med rundt 10 for å få skilter på den i norge.
Lykke til i letinga.
 #453950  av Myklebust
 
Hei! Du kan jo sjekke innom tråden min på Show&Shine-siden her på forumet :) Eg hadde en slik svensksolgt, raud P-type med 140hk. Veldig, veldig, veldig kule biler! Aldri hatt noke så spesielt før. Setene er rågode!

Solgte min på grunn av at motoren rauk. Den er på veien igjen no med 170hk-motoren! 8) Den får du ikkje kjøpt, for eg har førstekjøpsrett når nye eigerne selger igjen, hehe!
 #454047  av Moseng
 
Takk for bra svar!

Dette belyste jo temaet litt! Er det helt uproblematisk å få norske skilter på en bil man kommer over i sverige? Og er det blocket.se som gjelder i letinga?

Hvordan fungerer forresten bilen på vinterføre? Det vel unektelig haram å utsette en klassiker for norske saltveier på den måten, men jeg tror jeg må ha en bil jeg kan bruke hele året.
 #454054  av Kolbotn
 
Er kjempelett og få skilter på bil fra sverige, så lenge du har del 1 og del 2 av det svenske vognkortet og at det følger komplett chassis nr, svenskene forkorter det innimellom. blocket er stedet og lete. Hvordan bilen fungerer på vintern vet jeg ikke, min står i garasjen da;)
 #454080  av Fred
 
Flott bil på vinterføre, kjørte 100 mil(!) på isen med ispigg med min for 3 år siden, før jeg solgte den. Det eneste som skjedde var at servoreima hoppa av. "Alle" andre med andre merker kjørte litt, skrudde, og kjørte litt til. Jeg kunne holde fullt dag etter dag. Men om du kjøper svensk bil, vil du savne de siste 30hk.
 #454091  av Myklebust
 
Har vel lett for å ruste vekk om du køyrer på vinteren! Finner du et rustfritt eksemplar og tectyl-/oljebehandler så kanskje (kanskje) du får brukt den et par år før du sitter igjen med en rustflekk på garasjegulvet! :shock: :lol:
 #454106  av ArildM
 
Så ikke dum ut den på Finn.no :)
 #454122  av Tekumseh
 
Pleier å ligge en del ute på blocket.se da det var fler av dem i Sverige som det nevnes her.
Men mange av de svenske har den minste motoren, da svenskene sammen med Australia og Sveits tok inn en del med 138-hesters motoren, 40 HK mindre enn den "vanlige."
 #454127  av ArildM
 
Hvor enkelt er en 7mgte / 7mge swap i en slik bil da? :)
 #454243  av Moseng
 
Aiaiai, ser ut som om jeg gikk glipp av den på Finn.no. Virker som om den er borte nå. Noen som fikk med seg hva den lå ute for?