TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Mysterium error code 47

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #455338  av CelicaTurbo
 
Ved test skal tenning på, motor ikke gå.
 #455339  av toyotaboost
 
Hmm, forska litt til: bilen sto og gjekk osså prøvde eg og vri tpsn forsiktig til eg hørte den gjekk i tomgangsmodus! Da fekk eg justert tenninga så no er den 10* men fremdeles skyter den, neste så antilag :-/ så prøvde eg og ta av tps kontakten da gjekk den heilt fint til den kom på høge turtall da skaut den (normalt med tpsn av vil eg tru) sette på att tps kontakten, plutslig kan eg dra den lengre ut på turtall??? Men kutter alika vell men er på ganske høyt turtall, er ikkje turtalls sperra men. ( har ikkje turtallsteller for øyeblikket så veit ikkje heilt kor langt eg får dra den ut..
 #455340  av CelicaTurbo
 
Lyser motorlampen i dash når den kutter? Jeg tenker mulig tenningsbank eller fuel cut pga for høyt ladetrykk. Om jeg husker rett så har JDM ECU-ene også speed cut, men i så tilfellet bør du ikke innrømme slike hastigheter her på et offentlig forum ;) Speed cut er en rolig hendelse slik jeg har forstått, men jeg har ikke egen erfaring med det. På Celicaen opplevde jeg en hendelse med tenningsbank på banekjøring, og da ble plutselig motoren veldig dau og dro ikke i det hele tatt. Altså brått men udramatisk. Boost cut er derimot er ganske brutal hendelse for der kuttes tenningen fullstendig og man går fra akselerasjon til retardasjon på et øyeblikk med et smell i drivverket :P Jeg tror at begge kodene skal lagres i ECU, om du leser av koder. Vet du hvilket turbotrykk du kjører, med en pålitelig måler? Det som taler mot dette med turbotrykket er at du forteller du får mer turtall enn før; boost cut er vanligst på mellomturtall så snart turboen lader maks trykk. Du har fersk bensin på bilen? 98-oktan (JDM ECU)?

Og du har ferske tenningskomponenter, fordeler og rotor? Har opplevd en gang en bil som brått sluttet å dra på turtall og det kom en slik BRAAAAA-lyd. Viste seg å bli bra med nye tennkabler (var uoriginale på bilen).
 #455346  av lasse
 
Tps mener jeg du skal kunne justere med mulitimeter og følerblader, ville nok sørget for å ha den og tenning riktig justert først.
Og så heller sjekket andre ting, en gjenganger med at den ikke vil opp på turtall på 3sgte er vel feil type eller dårlig igniter, sitter sammen med coilen.
Ellers har jeg ihvertfall hatt trøbbel med uoriginale pluggledninger, gikk dårlig/hakkete ved hard belastning, brukte ekstremt mye bensin, ingen feilkoder...
Det ser jo ut som motoren din går veldig rikt på videoen du har lastet opp.
 #455347  av CelicaTurbo
 
Har du 2. Gen igniter og 3rd gen ecu så kan igniter være et problem, som foreslått.

http://www.mr2.com/forums/archive/index ... 01939.html

Ellers er jeg tom for forslag. Det er ikke tenningsbank eller boostcut når man bare ruser motoren. Motorlampen din blinker, så noe lagres vel av feilkode. Lambda viser ekstremt mager blanding, men det kan skyldes at bensinblandingen ikke tennes og motor pumper uforbrent luft ut i eksosen.
 #455349  av toyotaboost
 
Ignitern er fra gen3 ligger ganske fint på air/fuel ratio når eg køyre så e ikkje noko problem der! Trur eg må ha meg ei økt til og prøva å justera tpsn att, ha ein eller anna merklig følelse att feilen ligge der :-S
 #455350  av CelicaTurbo
 
Gjennomfør i det minste prosedyren som var på bildet jeg postet forrige uke, med korrekte følerblader. Søk i BGB for all den tekstlige beskrivelsen, det er en prosedyre for feilsøking. Den er ganske følsom på justeringen TPS, men jeg vet ikke om det kan gi symptomene du opplever om den er feil.
 #455376  av toyotaboost
 
Får ikkje gass-spjelde øver 3,25 ohm på full gass! Men lure på om de e knock sensoren så skapa alt tulle? Før eg kjøpte ettermarkeds med adapter te denna motoren?? Nokon så ha erfaringa me de?
 #455377  av Makk
 
Bred konsensus om at de dyre originale følerne til diverse ting er definitivt de beste på 3sgte rundtom på det ganske internett
 #455378  av toyotaboost
 
Bytte bank sensor hjalp ikkje, begge er orginale sensora no! Men kan legga ut ein video ifra korleis den e no, får dratt den mykje lenger på tomgang+ får dratt den ut litt på gir så kutta den.