TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Prosjekt Kristians 92 MR2 endelig pÃ¥ veien!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #457350  av CelicaTurbo
 
Den originale motoren er gøy den også, så jeg får heller ta litt vare på den :)
 #457404  av Amund
 
Må ein syklustest vere så dyr då? Den gangen eg var i kontakt med TÜV, var det snakk om opp til 1500euro for de omfattende testene eg måtte ha på min. Som pga nye heimelaga motorfester ikkje nødvendigvis hadde positivt utfall, og det kombinert med at akselvektene ble for høge, gjorde at eg droppa det.

*edit*
Tenkte over det litt, og det er jo over 10 år siden :shock: Tida går fort....
 #457405  av CelicaTurbo
 
Jeg har sjekket litt og det kommer på minst 25000 med en slik test. Og motoren som står i er jo morsom den også, så da blir det ikke verdt det. Det har kostet rundt 40000 hittil, om jeg ikke teller med de frivillige delene (powerfc, hks-eksos).

Jeg funderer på hva jeg kan selge bakparten for da. Jeg ser at prisene på dem har jo faktisk gått opp en del siden jeg handlet, og en girkasse alene annonseres for 7-800 dollar, drivaksler omtrent det samme. Så de som kun kjøper motor må jo ut med voldsomme kostnader på andre deler ved ombygging. Prisen for en bakpart ferdig importert og tollet ser nå ut til å ligge rundt 40.000 eller mer. Jeg betalte 33.000 etter alle importkostnader i sin tid. Jeg funderer på å annonsere for 30.000 og håpe at rett kjøper får feriepenger og skattepenger nå :) Det er vel noe som kan ta litt tid å selge dette.
 #457408  av Amund
 
Prisene har økt hos TÜV og ja, ikkje overraskende egentlig...

Har lagt merke til det samme angående priser sjølv, men det har vel sammenheng med at det begynner å bli tømt for disse motorene. Ser samme trend på 1jz/2jz og 4age/4agze og lignende.

Forøvrig hyggelig å sjå at det fremdeles er nokon igjen av den gamle kjernen. Og bilen ser veldig bra ut 8)
 #457418  av CelicaTurbo
 
Det er fremdeles noen som følger litt med i det minste, og for oss gamlingene så er det vel slik at nå er barna begynt å bli store nok til at de ikke krever like mye tid, og da er det mer tid til å være egoist igjen. Er i hvert fall slik for min del :) Du har vel din mk1 stående et sted fremdeles?

Og ja, disse motorene blir det jo bare færre og færre av.
 #457421  av Amund
 
Småen er endå så liten at ho krever mykje, men litt morro med bil må ein ha uansett. 8)
MK1 har vert lagra trygt i 10 år no, men no har den komt fram på løftebukken. Den er veteran til neste år, då skal den på veien igjen.
Eg kaller det "oppstandelsen" :lol: Ikkje noko spennende egentlig, og skal ikkje kapre tråden din med sånn svada.
 #457447  av Morten
 
CelicaTurbo skrev:I dag fikk jeg svar fra Vegvesenet på ombyggingssøknaden. Det var ikke akkurat et lettlest dokument, men ombyggingen er godkjent med et forbehold som lyder som følgende:
Donorbilen er av «europeisk utførelse», dvs typegodkjent og markedsført i Europa.
Siden MR2 Turbo aldri ble typegodkjent og markedsført i Europa så vil det si at søknaden i praksis av avslått. Svaret foreslår en syklustest hos TÜV/Dekra som alternativ, men det er trolig såpass kostbart at det også er uaktuelt.

Til andre som ønsker å prøve godkjenning: for 2. gen-motorer fra amerikansk donorbil (ikke japansk donorbil) så kan det brukes unntaksregler for å gå godkjent avgasser. Det hjelper ikke for min japanske 3. gen donorbil.

Jeg vil nå tenke meg litt om på hva jeg gjør, men det er vel sannsynlig at jeg legger alle delene mine ut for salg. Det passer bra å selge nå som folk får feriepenger og skattepenger utbetalt. Og jeg har ganske mye greier da: Komplett og fullstendig original bakpart av 96 MR2 med påstått lave km. Komplett original MR2 Turbo eksos, og en HKS-eksos fra downpipe og bakover. ST205 vannkjølt intercooler med pumpe, Walbro 255l/h bensinpumpe. Original ECU samt en Apexi PowerFC med håndkontroller og Datalogit. Turbo-motorlokk. Turbo girskifter-kabler.

Sjekka om du kan komme unna dette med å bruke ecu fra europeisk st205? Den bilen har jo europeisk typegodkjenning og 3.gen 3sgte ihvertfall :)
 #457448  av CelicaTurbo
 
Morten skrev:Sjekka om du kan komme unna dette med å bruke ecu fra europeisk st205? Den bilen har jo europeisk typegodkjenning og 3.gen 3sgte ihvertfall :)
Nei, siden det hadde tatt fire måneder å få det svaret der, så tenkte jeg at det ikke var så innmari viktig for meg å få den motoren inn. Det kan hende det er en løsning om man benytter ECU fra europeisk ST205 men da må man gjøre noe med eventuelle feilkoder for intercooler og for EGR. Det beste alternativet for en 3. gen motor hadde nok vært å bruke en europeisk ST205 som donorbil, men det blir ganske kostbart siden de er sjeldne og siden MR2 Turbo-girkassen + aksler + spindel må kjøpes og er ganske kostbar. Jeg prøvde å argumentere for at motor var den samme som i ST205, men de krevde altså at selve donoren måtte være europeisk. Jeg tror noe av problemet er at det er så enkelt og trygt for saksbehandleren å si nei fremfor å utvise skjønn, men om man er pågående nok så kan man nok presse frem et annet resultat.
 #457461  av CelicaTurbo
 
Nei det hjelper ikke mye med en st205-motor når man ikke kan dokumentere at den kom fra et spesifikt chassis. Hadde bare Toyota hatt styr på å koble motornummer mot chassisnummer, men det har de jo aldri gjort.
 #458042  av CelicaTurbo
 
Nå er det på tide å avslutte denne prosjekttråden, for et nytt prosjekt er påbegynt! :) Jeg måtte til slutt gi opp godkjenning av turbomotor for min saksbehandler i vegvesenet stilte krav som det var umulig å tilfredsstille.

Men så dukket det opp muligheten til å kjøpe en 1991 MR2 Turbo importert fra USA. Jeg har ønsket meg en turbo MR2 i snart tyve år så dette måtte realiseres på ett eller annet vis nå som jeg ble 40 år :D Den var ikke i kjørbar stand og det medførte at jeg fikk den til en pris jeg kunne ta meg råd til. Den er strukturelt veldig fin, det er ingen tegn til rust i kanaler og det er ingen tegn til at kanaler har vært reparert tidligere. Metallet virker tykt og solid på de typiske områdene hvor rust er et problem. Heller ikke rust i hjulbuer eller bunn. Den er derimot ganske slitt i lakken fra mye sol, og flasser her og der. Har mange skjønnhetsfeil, og har rust i en fremskjerm og nederst på høyre dør. Ganske ok innvendig men også der er det ting å bytte.

Planen er å få gang i motor (3rd. gen) og trolig senere flytte min helt originale 3rd gen inn, samt bytte de fleste plastdetaljer utvendig og lakkere bilen. Ønsket er en strøken og original MR2 Turbo etter 96 eller 99 spec. Jeg vil opprette en ny prosjekttråd for denne bilen. Har postet litt på MR2 facebook-gruppen allerede, men forumet egner seg best for en prosjekttråd :)

Det betyr at jeg vil selge min grønne bil i september for det er tidligste tidspunkt for neste EU-periode. Da vil den bli solgt ferdig EU-godkjent og det vil være 2,5 år til neste frist for godkjenning :) Jeg har også en rød 92 MR2 som jeg ikke er sikker på om jeg skal fikse, godkjenne og selge, eller om jeg skal bruke den til delebil. Jeg trenger nemlig 92-frontleppen, rear spats, interiørtepppet, en dør, tåkelys og 92+ girskifter. Kanskje også 92+bremsene og de kraftigere krengestagene. Jeg er usikker på hva som lønner seg her, og hvor lang tid det vil ta å selge unna andre deler fra bilen for å tjene litt penger til prosjektet. Det er i grunn synd å ribbe og vrake den også, for den er ganske fin unntatt blek lakk. F.eks. lister rundt vindu er nesten like fine og svarte som på min grønne bil.

Men, jeg kommer til å opprette en ny prosjekttråd for den nye bilen :)
 #458043  av lasse
 
Wow, det er jo både moro og trist samtidig!
Klarer du å kvitte deg med bilen da?
Blir spennende å se/høre mer om den nye!
 #458044  av CelicaTurbo
 
Ja, vemodig blir det jo men når jeg sitter i bilen så har jeg aller mest gode følelser fordi det er en MR2 og ikke fordi det er ungdomsbilen, men allikevel var det et vanskelig valg. Jeg skulle vel ønske at jeg kunne beholde begge bilene, men det får jeg ikke lov til av fruen og riktig er det heller ikke :)

Men, det er jo faktisk den grønne bilen som var årsaken til at mr2-ogn.no ble etablert i 2001 som deretter ble dette forumet ts-ogn. Det er jo rart, at en bil for 16 år siden var starten av dette forumet. Da hadde jeg eid bilen i ett år :) Den var to-tre år utenfor mitt eie, men i tiden etter at jeg kjøpte den tilbake i 2006 så har den stått stille i garasje frem til 2016.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7