TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes BlÃ¥ 95 Mr2.

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #458544  av magnesmurf
 
Har ikke BGB, men burde fått tak i datautgaven av verkstedhåndboken. Vet den ligger ute.
Tenker vi bare satser på at de holder uten locktite. Jeg tok en råsjanse på rundt 150nm. Så da er det overstrammet litt :P
Ville bare forsikre meg om at det ikke var typ 200nm pluss 1\2 runde eller noe slikt. Eller at det var strekkbolter.
 #458555  av magnesmurf
 
Har en del planer gjennom vinteren for bilen, etter at hobby har vært på vent de siste par årene grunnet hus og unge.

En del er bare kosmetisk, så det kommer etterhvert som det blir ferdigstilt.
Det morsomme er under planlegging, og jeg tror at jeg blir den første i norge med dette :mrgreen:
2017-11-26 00.31.02.jpg
2017-11-26 00.31.02.jpg (4.89 MiB) Vist 3570 ganger
 #458556  av OleST
 
MR2 med kompressor? :cool:
 #458557  av magnesmurf
 
3sge motoren blir til 3sgze ja :wink:
Så kompressor på en mr2 mkII, blir muligens første bilen i norge med den kombinasjonen :D

Grunnen til at jeg går denne veien er at jeg egentlig vil ha sugemotor med mer hester, men beams er dyrt og v6 er tilnærmet umulig å få godkjent ( hvertfall uhorvelig dyrt å få tüv godkjent )
Kompressorkit skal kunne tilbakestilles til orginal stand på ca 30 min.
Så da blir det så nære man kommer prestasjonene til en sugemotor med mer krefter, uten å bruke masse penger.
 #458558  av GhostRider88
 
magnesmurf skrev:3sge motoren blir til 3sgze ja :wink:
Så kompressor på en mr2 mkII, blir muligens første bilen i norge med den kombinasjonen :D

Grunnen til at jeg går denne veien er at jeg egentlig vil ha sugemotor med mer hester, men beams er dyrt og v6 er tilnærmet umulig å få godkjent ( hvertfall uhorvelig dyrt å få tüv godkjent )
Kompressorkit skal kunne tilbakestilles til orginal stand på ca 30 min.
Så da blir det så nære man kommer prestasjonene til en sugemotor med mer krefter, uten å bruke masse penger.
Så stilig! Kompressor på en mr2 mk2 ser jeg for meg blir morsomt (som turbo uten forsinkelse). Desto mer grunn til å glede seg til sommersesongen 8)
Hvor mye hester vil dette gi sånn ca og må du gjøre noe i forhold til ECU?
 #458559  av lasse
 
Dette liker jeg :D
Er dette noe som er tilpasset, eller blir det klipp og lim etter eget hode?
 #458561  av magnesmurf
 
Det er en kar i england som holder på å utvikle kitet, så det blir et ferdigkjøpt kit. Han har kjørt med det i et års tid på egen bil for utprøving. Facebook gruppen hans heter kort og godt 3sgze.
Selve kitet kommer på ca 5000kr. Så kostet kompressor 3000kr. Og jeg velger nok å få den overhalt før instalasjon, så da kommer det på ca 4000kr til.
Fordelen er at dette kittet lar seg demonteres og monteres igjen på ca 30min, og at alt er reversibelt :)
Med orginal reimskive på kompressoren vil den yte ca 6 psi (0,45 ish bar?) Mulighet for å bestillte\montere mindre reimskive for høyere trykk og mer hester. Også mulighet for å porte selve kompressoren, som også vil gi litt økning i luftmengde.
Jeg satser på orginal reimskive, da den inneholder elektrisk clutch mellom kompressor og reimskive, og på sikt er det mulig å bygge for å kun koble inn kompressor under pådrag, og la clutchen frigjøre den under tomgang og feks under 25% gasspådrag. Dette vil slite mindre på motor og gi bedre forbruk. Kittet kommer beregnet for å la kompressor gå konstant, men bytter man ut vakumstyrt bypass ventil i innsug med en elektrisk styrt, kan den sammenkobles med clutchen til reimskiva og bli styrt av den ekstra styreenheten som alikevel er påkrevd for å få alt til å fungere.
Regner med å få ca 40-50hk ekstra med kompressoren med orginal reimskive. Så det er snakk om ca 220-230hk. Da er man fortsatt temmelig safe ifht hva motor og gir tåler :D
 #458563  av ArildM
 
Tøft! :D
Absolutt noe å vurdere i disse tider hvor EU kontroll er STRENGT 8)
 #458565  av GhostRider88
 
Dette virker lovende! Blir artig se det ferdig og muligens hvordan bilen føles med kompressor 8)
 #458576  av magnesmurf
 
Nye prosjekter på gang :shock:

2017-12-05 17.50.55.jpg
2017-12-05 17.50.55.jpg (4.74 MiB) Vist 3486 ganger
 #458578  av magnesmurf
 
hmsilset skrev:Det var da voldsomt :) Hva er planen?
Få trekt dash med skinn så det blir samme utseende som resten av interiøret 8)
 #458595  av ArildM
 
Mye jobb å ta ut dashen tipper jeg?
Blir tøft da :mrgreen:
Greit å ha noe å pusle med i vinterhalvåret 8)
 #458602  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Mye jobb å ta ut dashen tipper jeg?
Blir tøft da :mrgreen:
Greit å ha noe å pusle med i vinterhalvåret 8)
LItt jobb var det. Men ikke så ille når man har kopi av tegning i verksted manual. Tok meg ca 2-3 timer, uten å være helt sikker på alt som måtte løsnes.
Ble kun sittende og knote på siste skritt, da det akkurat er litt for trangt til å vippe ut dashbord uten å løsne rattstammen. Tok litt tid å finne ut hvordan jeg fikk løsnet og senket rattstammen, og at det var det som måtte til :)
  • 1
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 97