TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 1992 Rød Carina E GTi

  • For salgsannonser for biler.
For salgsannonser for biler.
 #459613  av HJS
 
Hei forummedlemmer

Jeg vurderer å selge min fine 1992 Carina E GTi 5D Kombi, en sjelden perle av en bil som av en eller annen grunn havner i skyggen av Celica og MR2? Dette er essensielt en Celica GTi (SS) med 5 seter og stort bagasjerom, helt genialt!

Shortlist:
Motor 3S-GE 156hk @ 6600rpm
Egenvekt 1240kg
Chassis: 253 000km
Motor: 146 000km
Det meste et nytt i understell
5 dørs kombi
Nye sommerdekk på 17" alu
Gode vinterdekk på 15" alu
Oljebehandlet
EU godkjent til AUG 2020

Prisantydning 35 000kr

Dette er en av de få bruktimporterte (fra tyskland) og har gått på norske veier siden 1997. Den gikk hos samme eier i Gran (rv4) fram til 2012 og ble så stående. Den var bare sånn passe tatt vare på de siste årene og var i ganske skrall fortatning da jeg kjøpte den i 2013, men karroseriet hadde minimalt med rust da den hadde gått på lite salta veier. Det er også noe bedre antirustbehandling på disse japan-produserte enn søskene fra Storbritania. Siden da har jeg brukt tiden litt av og på frem til nå i vinter med å sette den i stand igjen og den fremstår nå som veldig tight, og tilnærmet original.

Den begynte livet i norge med nytt speedometer på 105 000 km, og i dag står tellerverket på 148 000 km. Totalt har den altså rullet 253 000 km. Dette er for så vidt ikke mye for en toyota uansett, det er som nevnt gjort mye. En del av det som er gjort:

Motor: Ny motor hentet fra Celica GTi, ny regreim, termostat, vannpumpe og simmerringer ble satt på før den gikk i bilen. Km på denne er ca 2000 mindre enn det som er på telleren (altså 146k). Nye pakninger i servopumpe og en del nye sensorer i motorrom, og ny tank til spylervæske og ekspansjonstank.
Jeg tok vare på komplett topp fra den gamle motoren med tanke på mulige oppgraderinger senere (porting, nye kammer), men denne står bare foreløpig.

Hjuloppheng, bremser , drivverk: Jeg har byttet hjullager rundt om, nye foringer på alle sidestag i bakstilling, nye camber-lenker i forstilling (en del av det spesielle super-strut - og den typiske slitedelen!), nye bilstein B4 dempere bak, nye tårnlager rundt om, nye endelegg til stabstag og foringer, nye bremseklosser, nye abs-sensorer foran, nye yttre drivknuter, nye tetninger girkasse.

Generelt: DAB + spiller m/ BT, forsterker sammen med hjul i reservehjulsbrønn, hattehyllehøyttalere (ikke endelig installert) og flyttbar sub i bagasje (ingen hull laget i interiør), led-pærer i instrumenter, midt-konsoll og interiørbelysning, fullstendig renset interiør (type ut med alle seter og våtstøvsuger), nye småklips her og der for at interiør og eksteriør skal være helt og tight, ny vindusheis førerside, nye sommerdekk på 17" (prod 2016), Pigg på 15" (2014, men lite brukt), ettermontert original grill med ekstralys, nye filtre rundt om, nytt nøkkelsett (fabrikknytt), ettermontert fjernkontroll til sentrallås. Tidligere eier har montert Momo-ratt.

Bonus: Jeg gikk til innkjøp av torsen differensial til denne (sitter matchende i noen få celica og mr2-modeller), men har ikke fått installert den enda. Denne vil gi en helt ny opplevelse hva angår akselerasjon og manøvrerbahet i lav hastighet, og feste på glatt underlag. Planen var å skaffe til veie en ny girkasse (ca 2000kr fra sverige) og installere i den før det hele gikk på bil. Dette har jeg dessverre ikke fått gjort, men differensialen kan altså følge med dersom ny eier er fysen på det! Har også en del filtre og andre reservedeler som kan følge med, samt Haynes manual og verkstedmanual for girkassen.

Alle deler som er kjøpt og byttet er originale toyotadeler (så langt det har latt seg gjøre).

Det negative jeg vet om:
-På høyre speil fungerer ikke opp/ned justering. Dette har jeg sporet til et ledningsbrudd. Kan stilles manuelt, og sideveis fungerer.
-Tidligere eier har brukt for kraftig vaskemiddel, så lakken er ikke særlig pen. Evt. ny eier får vurdere å pusse ned og legge ny klarlakk, eller beholde (og evt. forsterke!) "ratmobil"-looken.
-Noen småbulker her og der er det på en 26 år (!) gammel bil.
-Frontrute er noe slitt, men gikk greit igjennom.

Prisantydning 35 000kr
Add description
Add description
DSC_0487.JPG (3.26 MiB) Vist 9348 ganger
Add description
Add description
DSC_0488.JPG (3.04 MiB) Vist 9348 ganger
Add description
Add description
DSC_0489.JPG (3.31 MiB) Vist 9348 ganger
Add description
Add description
DSC_0490.JPG (3.15 MiB) Vist 9348 ganger
Add description
Add description
IMG_20170303_194658.jpg (530.41 kiB) Vist 9348 ganger
Sist redigert av HJS den 14 jun 2018 19:44, redigert 4 ganger totalt.
 #459619  av ArildM
 
Knalltøff bil! Nesten som en liten sleeper?
Og helt klart i skyggen av både Celica og MR2.
Lykke til med salget, håper noen kan ta vare på denne videre :)
 #459634  av HJS
 
Takk for det Arild!
Det er definitivt en sleeper dette. Man forventer liksom ikke at en gammel traust Carina plutselig skal hyle opp til 8000rpm!
Spre gjerne ordet, jeg vil at den skal få et godt hjem.
 #459639  av ArildM
 
Mangler bare 3sgte motor :D
 #459640  av HJS
 
Ja, hadde man ikke bodd i Norge så hadde det vært en smal sak...!