TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Stereo i 94 Celica

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #459658  av Dagern
 
Hey!
Jeg driver å planlegger fiksing/oppdatering av anlegget i celicaen min. Det kommer feriepenger neste mnd vett! :mrgreen: Anlegget i bilen min er blitt heftig oppgradert fra før. Problemet er at jeg ikke helt vet hva som er gjort, da forrige eier ikke hade peil på sånt. Foran står det 3-Veis komponent høytalere og den ene mellomfrekvens høytaleren er ødelagt. Bak ligger det to gode coax høytalere. Head-uniten er en urdatert pioneer flip-out. Forrige eier tok forsterkeren da hun trengte den i sin nye BMW (Traitor :cry: ). Uansett var jeg nylig på bilradiospesialisten i Trondheim for å få et overslag. De skulle ha 12k for montering! :roll:
Nå vurderer jeg å gjøre jobben selv.

Tenkte å gå for noen Focal høytalere, ny amp og ny forsterker. Hva tror dere? Tror dere det er overkommelig? Virker som det meste av kabler allerede er lagt og wiring-harnessen på head-unit er kanskje lik på den nye eller? :oops:

Kan få tatt noen bilder etterhvert så dere kan få sett.
 #459661  av Makk
 
Riv ut alt, om der er høytalere som er lei av livet så er det naturlig og anta at resten er like bak.

Du trenger 2 forsterkere, en fin liten 4 kanals for front/baksett og deretter en forsterker til subwooferen :)

Mye lettere og stille inn lyden når alt går på eget.

Legg nye kabler også, 3 phono kabler må til, 1 til frontsett, 1 til bak og 1 til subwoofer, da får du best brukt innstillingene til en skikkelig head unit.

Legg phono kabler på andre siden enn der som er bilens originale kabler, alternativt i midten av bilen.
 #459664  av ArildM
 
Kan jo starte med bare ett godt frontsett foran også, sammen med en sub bak hvis budsjett er viktig.
Ellers som makk sier :) Stereo er morsomt, og ikke så vanskelig :) Finnes mye video på YouTube og vi hjelper om du skulle stå fast :)

I all hovedsak er det jo 12v fra batteri til forsterkere og god jording som trengs til forsterkerne, også kabler til høyttalerne. Strømkabler er vel det eneste jeg ville ha brukt opp om jeg skulle ha brukt opp noe, hvis du ikke liker å ha signalstøy, og å demontere halve interiøret i bilen for å få det skikkelig :)

Er du neat freak og liker å ha ting i orden er det alltid godt å gå over ting selv, slik at du vet hvordan ting er lagt opp og at alt er som det skal :)
 #459669  av Dagern
 
Makk skrev:Riv ut alt, om der er høytalere som er lei av livet så er det naturlig og anta at resten er like bak.

Du trenger 2 forsterkere, en fin liten 4 kanals for front/baksett og deretter en forsterker til subwooferen :)

Mye lettere og stille inn lyden når alt går på eget.

Legg nye kabler også, 3 phono kabler må til, 1 til frontsett, 1 til bak og 1 til subwoofer, da får du best brukt innstillingene til en skikkelig head unit.

Legg phono kabler på andre siden enn der som er bilens originale kabler, alternativt i midten av bilen.
Jeg lurer på om jeg klarer meg med bare et treveis frontsett og fulltone høytalerne bak. De bak ser relativt nye ut og jeg tviler på at de tar over 100W RMS. Tenkte på disse Focal høytalerne https://bilradiospes.no/produkter/bilst ... re/ps165f3
planen er å kjøpe en bra 4 kanalsforsterker i tilegg.

Litt av grunnen er vel at bass ikke er førstepri, hvordan tror dere det blir?
Har du bygd fet stereo i gt4'en din Makk? 8)
ArildM skrev:Kan jo starte med bare ett godt frontsett foran også, sammen med en sub bak hvis budsjett er viktig.
Ellers som makk sier :) Stereo er morsomt, og ikke så vanskelig :) Finnes mye video på YouTube og vi hjelper om du skulle stå fast :)

I all hovedsak er det jo 12v fra batteri til forsterkere og god jording som trengs til forsterkerne, også kabler til høyttalerne. Strømkabler er vel det eneste jeg ville ha brukt opp om jeg skulle ha brukt opp noe, hvis du ikke liker å ha signalstøy, og å demontere halve interiøret i bilen for å få det skikkelig :)

Er du neat freak og liker å ha ting i orden er det alltid godt å gå over ting selv, slik at du vet hvordan ting er lagt opp og at alt er som det skal :)
Takk for opomuntringen, har gjort litt research selv også har jeg sommerferien til å gjøre jobben selv. Digg å vite hvordan ting er kablet selv osv. også. Men dere mener hvertfall at jeg kanskje kan bruke strømkablene som allerede er lagt? Der virker det som det er gjort godt arbeid faktisk...
Sist redigert av Dagern den 09 jun 2018 12:00, redigert 1 gang totalt.
 #459670  av Makk
 
Saken med 2 forsterkere med separate phonokabler for front/rear/sub er jo for og få bedre justeringsmuligheter :P

2-DIN spillere har jo litt justeringsmuligheter, men når du kommer opp i frontsett over 2500 kroner blir dem som regel ganske slappe forsterkermessig.
 #459671  av Dagern
 
Makk skrev:Saken med 2 forsterkere med separate phonokabler for front/rear/sub er jo for og få bedre justeringsmuligheter :P

2-DIN spillere har jo litt justeringsmuligheter, men når du kommer opp i frontsett over 2500 kroner blir dem som regel ganske slappe forsterkermessig.
Huffda, da så :oops: Tingen er egentlig at jeg ikke har lyst på subkasse i halve bagasjerommet, men kanskje jeg kan sette dem en annen plass? hmmm...

Men hva om forsterkeren er kraftig nok da? Det frontsettet tar vel 80W på hver side elns? :shock:
 #459672  av Makk
 
Går fint og kjøre alt på spilleren, men om du legger opp skikkelig og en dag senere finner ut at "faen jeg skal ha verdens største anlegg" så har du et godt utgangspunkt og begynne fra ivertfall :p
 #459673  av Dagern
 
Makk skrev:Går fint og kjøre alt på spilleren, men om du legger opp skikkelig og en dag senere finner ut at "faen jeg skal ha verdens største anlegg" så har du et godt utgangspunkt og begynne fra ivertfall :p
Vel tenkte jo å blåse "litt" feriepenger da! :mrgreen:
Jeg drar på med en ground zero forsterker til 4k, pluss den nyeste pioneer flip out head-uniten! 8)
Skal se hvordan det blir, også kan det være jeg legger til sub med forsterker senere. :)
Takk for hjelpa så langt uansett. Fikser noen bilder etterhvert jeg! :wink:
 #459674  av Makk
 
Flip out er litt for 90s da, kjør på en skjermspiller, ser ut som den hører hjemme i disse bilene.
 #459675  av Dagern
 
Makk skrev:Flip out er litt for 90s da, kjør på en skjermspiller, ser ut som den hører hjemme i disse bilene.
Flip-out=LCD? Kanskje jeg bruker feil terminologi nå? o.O
Tenkte på denne med android car-play og full pakke: https://bilradiospes.no/produkter/bilst ... h-z7000dab
Har en eldre utgave og syns den ser sweet ut! :wink:
 #459679  av Dagern
 
Nais, hvis det funker så tar jeg så klart 2-din. Kanskje jeg skal handle en annen plass også. De er vel ikke så bra på pris sikkert! :/
 #459681  av ArildM
 
Har handlet litt på bilradiospes :) Veldig greie folk :)
Ser slik ut i din gjør det ikke?

Bilde
I så fall kan du fjerne oppbevaringsboksen under spilleren og sette i en 2 din spiller.

Kanskje noe slik:
https://bilradiospes.no/produkter/bilst ... h-a3100dab
Har highvolt utganger, og 3stk utganger slik at du kan koble til plenty forsterkere.

Kombinert med noe slik:
https://bilradiospes.no/produkter/bilst ... ler/r600x5

Går an å bruke hurtigkobling på sub, hadde det i en corolla jeg hadde en gang i tiden. Bare å trekke en kobling ut og ta ut subkassen når jeg skulle ha med noe stort.
Noe slikt kanskje?
https://bilradiospes.no/produkter/bilst ... /s2-1224ss
Spørs igjen på budsjettet du har :)
 #459689  av Dagern
 
Ser mere slik ut! :)
Bilde
Bilde
Man ser det ikke så godt på disse bildene, men det er hvertfall tre høytalere på hver side og mellomfrekvens-høytaleren på høyre side er ødelagt.

Tror ikke det ligger an til basskasse, hvertfall ikke med det første. Jeg trenger plassen i bagasjerommet! :P

Er det din Celica Arild? :shock: :o