TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes BlÃ¥ 95 Mr2.

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #459891  av magnesmurf
 
Da var roadtrippen unnagjort.
150 mil med vestlandsveier og god utsikt sammen med andre entusiaster var absolutt en god tur.
Skal dog sies at 12 timer i bilen 3 dager i strekk har endret litt på min mening om hvor komfortabel mr2en egentlig er, spesielt som langtur bil. Støy gikk fint, men bilen er trang og setene er ikke tilpasset europeske kropper.. :lol:

Etter å ha sett hvordan en bil med v6 oppfører seg, fritser det ikke mindre...
Vedlegg
IMG_1302.JPG
IMG_1302.JPG (4.28 MiB) Vist 5435 ganger
IMG_1335.JPG
IMG_1335.JPG (4.09 MiB) Vist 5435 ganger
IMG_1466.JPG
IMG_1466.JPG (3.84 MiB) Vist 5435 ganger
 #459892  av GhostRider88
 
Fulgt med på fb og ser ut til å ha vært en fantastisk tur :) Hadde vært en opplevelse for livet å vært med selv, men håper på at det blir gjennomført igjen så beamsen får seg sitt livs kjøre tur.

V6 er tøft, men kan diskuteres om det er "riktig" i en mr2. For all del hadde det vært noe friere tøyler i forhold til godkjenning/fare for å bli tatt, ville det vært mer aktuelt vil jeg tro.
 #459893  av lasse
 
Ser herlig ut!
Hvordan sekser var det? V6 er definitivt en motor som kler MR2 ja, jeg sikler fælt på 2gr må jeg innrømme.....
Og jeg er forøvrig enig i at setet i MR2’en kan føles litt lite og trangt, har ikke tenkt så mye på det før jeg fikk meg en annen coupe laget for litt mer europeeiske kropper.
Men ser uansett ut som en kul tur!
Altfor sjelden man ser MR2 langs veien for tiden, jeg har vel sett to stk i år, for 10-15 år siden så man dem daglig...
 #459895  av magnesmurf
 
lasse skrev:Ser herlig ut!
Hvordan sekser var det? V6 er definitivt en motor som kler MR2 ja, jeg sikler fælt på 2gr må jeg innrømme.....
Og jeg er forøvrig enig i at setet i MR2’en kan føles litt lite og trangt, har ikke tenkt så mye på det før jeg fikk meg en annen coupe laget for litt mer europeeiske kropper.
Men ser uansett ut som en kul tur!
Altfor sjelden man ser MR2 langs veien for tiden, jeg har vel sett to stk i år, for 10-15 år siden så man dem daglig...
Den lyseblå engelske bilen hadde 1mz motor. Er mest det med øyeblikkelig respons og fult dreimoment som virkelig frister.
Og skulle du noengang hive 2gr inn i bilen, forventer jeg at du tar turen ut hit snarest og lar meg sitte på :wink:
Sist redigert av magnesmurf den 08 aug 2018 09:39, redigert 1 gang totalt.
 #459896  av magnesmurf
 
GhostRider88 skrev:Fulgt med på fb og ser ut til å ha vært en fantastisk tur :) Hadde vært en opplevelse for livet å vært med selv, men håper på at det blir gjennomført igjen så beamsen får seg sitt livs kjøre tur.

V6 er tøft, men kan diskuteres om det er "riktig" i en mr2. For all del hadde det vært noe friere tøyler i forhold til godkjenning/fare for å bli tatt, ville det vært mer aktuelt vil jeg tro.
Blir nok ikke v6 her før det evt kan bli godkjent.
Selvfølgelig kan man diskutere om det er riktig motor, i og med at mr2 aldri ble levert med v6.
Men den burde vært levert med det.
v6 motorene veier ikke mer enn R4 siden V6 er aluminiumsmotor. Og det umiddelbare skyvet man får er mye mer passelig til en liten sportsbil sammenliknet med turtallsmaskinene disse bilene ble levert med. Det frister litt å ha krefter under 3500 rpm også :wink:
 #459897  av lasse
 
PÃ¥sittertur er notert :)
Men det kan ta noen år om det blir aktuelt, har mer enn nok andre prosjekter å realisere med andre ting...
Og det er slettes ikke umulig å få godkjent v6, jeg fikk jo ett positivt svar på søknaden min om 3vz for noen år siden, men de svarte meg jo aldri når jeg stilte oppfølgingsspørsmål, så da ble hele greia skrinlagt for min del.
Tror forøvrig de er litt kjappere med søknader nå. Det hjelper nok dog å ha skilt/rammenr fra donorbil og at den har vært regga i Norge...
 #459898  av ArildM
 
Så lenge avgassene kan dokumenteres og du ikke endrer vekta på bilen bør det vel ikke være umulig å få godkjent :)
Effekten er vel ikke så gromt mye mer enn originalt heller? Særlig ikke sammenliknet med turbobilene i alle fall.
Skulle gjerne ha vært med på turen nå, men men, håper det blir flere :)
Hjalp mye med singeleksos på turbomotoren, og selvfølgelig nye koni og eibach.
Selv om Lexusen klart er å foretrekke om man skal tilbakelegge veldig mange bil.
Størst savn er kanskje cruisekontroll når man daffer på motorvei i 80, og likens AC når tempen passerer 30+++
Men man skal vel være litt dedikert når man kjører "gammel" bil? :mrgreen:

Supert om du shipper T-takene til meg, så slipper jeg bli solbrent i panna neste sommer :mrgreen:
 #459900  av GhostRider88
 
magnesmurf skrev:
GhostRider88 skrev:Fulgt med på fb og ser ut til å ha vært en fantastisk tur :) Hadde vært en opplevelse for livet å vært med selv, men håper på at det blir gjennomført igjen så beamsen får seg sitt livs kjøre tur.

V6 er tøft, men kan diskuteres om det er "riktig" i en mr2. For all del hadde det vært noe friere tøyler i forhold til godkjenning/fare for å bli tatt, ville det vært mer aktuelt vil jeg tro.
Blir nok ikke v6 her før det evt kan bli godkjent.
Selvfølgelig kan man diskutere om det er riktig motor, i og med at mr2 aldri ble levert med v6.
Men den burde vært levert med det.
v6 motorene veier ikke mer enn R4 siden V6 er aluminiumsmotor. Og det umiddelbare skyvet man får er mye mer passelig til en liten sportsbil sammenliknet med turtallsmaskinene disse bilene ble levert med. Det frister litt å ha krefter under 3500 rpm også :wink:
Enig det :) Selv var jeg også innom v6 tanken, men gikk beams veien fult ut og mer til. Blir veldig spennende og se/føle forskjellen når bilen er ferdig.
 #459901  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Så lenge avgassene kan dokumenteres og du ikke endrer vekta på bilen bør det vel ikke være umulig å få godkjent :)
Effekten er vel ikke så gromt mye mer enn originalt heller? Særlig ikke sammenliknet med turbobilene i alle fall.
1mz\3vz har omtrent samme effekt som turbomotor, og jeg har snakket med en som fikk godkjent dette i sin bil, men prosjketet ble vidersolgt.
2gr er en helt annen historie.. Avgass er greit nok siden det er amerikansk motor levert i mange biler, og vekt er også greit.
Når vi snakker effekt er det større problem, både mtp på HK og dreimoment. Sistnevnte lager mest krøll.
Du må kunne bevise at bilen (chassie) tåler kreftene. Vridningsstivhet osv.
Rev3 turbomotor har 245hk og 304 nm. Høyeste effekt mr2 kom orginalt med.
2gr v6 har fra 260 til 306 hk, og fra 380 til 410nm dreiemoment, avhengig av donorbil og mapping. Å øke dreimoment med ca 30% krever mye dokumentasjon på hva chassie tåler. Og det er ikke toyota man får de papirene fra.
De få personer som spesialiserer seg på slikt driver nok mest med amcar og rammebiler så vidt jeg har forstått.
Men blir det noensinne aktuelt må man bare begynne i en ende...
 #459903  av ArildM
 
Kjenner jo en som har bygget en Lambo Aventador fra bunnen av. Men det går jo under Kit-kar regelverket... Men som mange sier, det er jo ikke verre enn at man bør kunne gå i dialog og høre hva som er mulig?

Skulle jo tro det var bedre å få gått gjennom alle MR2 som er ombygget i landet og få sett at alt er skikkelig, enn å ha 20-30 ikke godkjent ombyggede biler som ruller rundt på veiene?
 #459905  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Kjenner jo en som har bygget en Lambo Aventador fra bunnen av. Men det går jo under Kit-kar regelverket... Men som mange sier, det er jo ikke verre enn at man bør kunne gå i dialog og høre hva som er mulig?

Skulle jo tro det var bedre å få gått gjennom alle MR2 som er ombygget i landet og få sett at alt er skikkelig, enn å ha 20-30 ikke godkjent ombyggede biler som ruller rundt på veiene?
Sistnevnte krever både kompetanse og en uhorvelig mengde dokumentasjon fra BT sin side. Så de ser helst at alle ombygg som ikke er godkjent bare blir avskiltet..
 #459908  av GhostRider88
 
Med alle disse v6 tankene, hva skjer med kompressorkittet? Følger med på fb gruppen og ser han leter etter noen som kan fabrikere dele, men sier ikke noe dato for salg enda. Tenker du å gjennomføre konverteringen, eller blir det v6 isteden? (når/om det evt. blir mulig å godkjennes.) ;)
 #459910  av magnesmurf
 
GhostRider88 skrev:Med alle disse v6 tankene, hva skjer med kompressorkittet? Følger med på fb gruppen og ser han leter etter noen som kan fabrikere dele, men sier ikke noe dato for salg enda. Tenker du å gjennomføre konverteringen, eller blir det v6 isteden? (når/om det evt. blir mulig å godkjennes.) ;)
Har jo kjøpt og overhalt kompressoren. Så det venter på at kittet kommer for salg. Det er korttids planen for bilen.
V6 får bli langtidsprosjekt når jeg har økonomi til noe slikt.
Etter kjøring på vestlandsveier med mye svinger har jeg funnet ut at jeg etterhvert vil ha limited slipp diff i girkassa, men om det blir girkassebytte eller montering av diff i eksisterende kasse vet jeg ikke enda.
 #459912  av Zepticon
 
magnesmurf skrev:Blir nok ikke v6 her før det evt kan bli godkjent.
Når jeg klarer å få godkjennt V6 i MX-5 burde MR2 være en smal sak. Biler er jo godkjent flere ganger med 3SGTE.

Så da er effekt i boks. Da mangler du bare vekt og utslipp. Utslipp er innafor så lenge du henter motor fra en EU bil og bruker orginal hjerne, og vekten kan umulig være så vanskelig?
 #459913  av magnesmurf
 
Zepticon skrev:
magnesmurf skrev:Blir nok ikke v6 her før det evt kan bli godkjent.
Når jeg klarer å få godkjennt V6 i MX-5 burde MR2 være en smal sak. Biler er jo godkjent flere ganger med 3SGTE.

Så da er effekt i boks. Da mangler du bare vekt og utslipp. Utslipp er innafor så lenge du henter motor fra en EU bil og bruker orginal hjerne, og vekten kan umulig være så vanskelig?
Les første innlegget om dette. Nevnt litt om både 2gr og 1mz motor, utslipp, vekt effekt osv på disse.
2gr er den motoren jeg egentlig ønsker. Den motoren har langt mer dreiemoment og hk enn 3sgte. Det er vel strengt tatt der problemet ligger, i tillegg til at mazda nok er mer behjelplige med godkjenningspapirer enn det toyota er..
  • 1
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 97