TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ArildM's SW20 (Smokey)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #460098  av ArildM
 
Avtagbar demper på eksosanlegget (egen innsats man kan fjerne med én bolt), så ikke noe problem å overdøve litt signalstøy :mrgreen:
Nesten så jeg tar ut hele anlegget snart hvis det ikke blir bra :oops: Fjerne hele forsterkeren og kjøre kun med hovedenhet og frontsett i dørene.... Men da forsvinner jo hele 90talls dunk dunk musikk trance house sjarmen :) Hvordan skal jeg kunne høre på denne uten sub?

Hmm, jaja, time will show :D
 #460100  av Zepticon
 
Jeg og en kompis feilsøkte stereo i R32en hans i vinter, og det vi fant ut der var at delefilteret laget støy. Det var faktisk så ille at om vi koblet diskanten til delefilteret så laget den lyd selv om det ikke var noe annet tilkoblet. Altså, diskant og delefilter var ikke tilkoblet noe annet enn hverandre.

Regner med du har lest opp og ned om jording, dynamostøy osv? Fra det jeg har lest er det vledig viktig å ha lik spenning på jord, kanskje til og med jorde spiller og forsterker på samme plass?
 #460103  av ArildM
 
Skal ta litt tid med feilsøking og se om jeg finner ut hva som støyer først. Tidligere var det åpenbart forsterker, men har ikke sjekket nå etter å ha lagt opp det på nytt. Delefilterene ble flyttet ut fra innmaten i døren og inn til kupe, ble litt enklere å feilsøke om det blir dårlig kontakt i delefilteret, så slipper man å demontere hele dørtrekket om det skulle bli dårlig kobling. Men i ettertid er det helt klart en potensiell feilkilde det også.

Støyen oppsto i all hovedsak etter turen til latvia, mener de tok ut motor for å bytte regreim /hose from hell osv, så det er mulig det er en dårlig jording også på motorsiden som kan forårsake støy, selv om jeg ikke kan si at det er dynamostøy som er nå.

Er det noen måte å måle på om man har en god nok jording? No resistans greier på multimeteret eller? Får Google litt å se :)
Har i alle fall vinteren på meg... Nye frontsettet var utrolig bra i forhold til det gamle, så jeg håper virkelig det skal kunne gå an å få skikk på det :)
 #460106  av OleST
 
Litt off topic her men hvorfor kalles det hose from hell og hose from hell on earth? Klarer ikke heeelt og forestille meg noen plassering av en slange i kjølesystemet som fortjener slike navn?
 #460107  av magnesmurf
 
OleST skrev:Litt off topic her men hvorfor kalles det hose from hell og hose from hell on earth? Klarer ikke heeelt og forestille meg noen plassering av en slange i kjølesystemet som fortjener slike navn?

Den sitter bak på motor, inntil torpedoveggen, et eller annet sted som ikke kan ses eller fotograferes :wink:
 #460108  av OleST
 
Jesus...
 #460109  av ArildM
 
Det er nok en god grunn til at jeg betalte noen stakkarer i Latvia for å bytte de når jeg først hadde bilen på pussing :D
Ser for meg at det er enklere når bilen er på bukk, var i alle fall det når jeg skulle montere downpipe. Men alikael - TRANGT -
 #460172  av ArildM
 



https://www.ebay.com/itm/10-Ton-Hydraul ... :rk:1:pf:0
Kjøpte meg 10tonns krympetang, kanskje det blir bedre nå :) Må si jeg ble litt truffet når jeg så at man helst ikke bør klemme fast koblinger med vanlig tang... Har blitt gjort noen ganger hos meg for å si det slik...

https://www.biltema.no/verktoy/handverk ... 2000031367
Og ei litt mindre krympetang for andre type tilkoblinger, så da blir det å gå gjennom alt på nytt. Tror særlig jordingspunktet jeg valgte må sjekkes, nøye. Pusse ned til bart metall og ikke bare stole på at bolten som kablen sitter fast i er jording nok.

Lærer så lenge man lever :)
 #460315  av ArildM
 
http://www.mr2.com/forums/threads/94365 ... ering-Gear
Ser ut til at man kan få en kjappere styring på SW20 ved å bytte over "pinion gear"(?) fra MR2 Mk3. Går fra 3,5 runder til 2,5 på fullt utstlag.
Ser også ut til at enkelte butikker har solgt brukte slike deler som nye high preformance deler til over dobbel pris av ny pris på delene hos Toyota :mrgreen:

For just pinion gear install only:

Diagram Description Part number Comments
44210E Oil seal 90311-19010 or 90311-19003 or 90311-19005
44201H Roller Bearing 90365-19001 or 90080-36031
44201F Oil seal 90311-26003 or 90080-31015 or 90311-26004
44218 Gasket 44218-12020 or 44218-06010 If not found use 44218-52010 and mod to fit (from MRS) Also this gasket is metal
44418C O ring seals 90080-30023
44201 pinion gear 44201-17080 MRS PN suggest pulling from MRS rack
44201C plastic ring spacer 90560-33005 If pulled from MRS rack it should have new metal ones already on the part. If they are damaged and scratched up or if you want the MRS metal rings the PN it is: 90560-33003
 #460317  av magnesmurf
 
Får ikke lest tråden på mr2oc.

Hadde vært morro å se om det virker på biler både med og uten servo.
Ser uansett for meg at den blir tyngre på rattet. Rett og slett fordi det er snakk om moment som er forandret mtp at hjulene dreies mer med mindre bevegelse på rattet.
 #460319  av ArildM
 
Kun med servo etter det som står i tråden.
De som har byttet rapporterer ingen negative sider ved å gjøre dette. Får jo så klart mye raskere styrerespons, så jeg vil tro man må være litt mer forsiktig med raske rattbevegelser. Og kanskje noe farligere om man ikke er vant med SW20 og er uerfaren bak rattet?
 #460322  av Phinex
 
ArildM skrev:
https://www.ebay.com/itm/10-Ton-Hydraul ... :rk:1:pf:0
Kjøpte meg 10tonns krympetang, kanskje det blir bedre nå :) Må si jeg ble litt truffet når jeg så at man helst ikke bør klemme fast koblinger med vanlig tang... Har blitt gjort noen ganger hos meg for å si det slik...

https://www.biltema.no/verktoy/handverk ... 2000031367
Og ei litt mindre krympetang for andre type tilkoblinger, så da blir det å gå gjennom alt på nytt. Tror særlig jordingspunktet jeg valgte må sjekkes, nøye. Pusse ned til bart metall og ikke bare stole på at bolten som kablen sitter fast i er jording nok.

Lærer så lenge man lever :)
https://www.ebay.com/itm/100PCS-Heat-Sh ... :rk:1:pf:0
Kan anbefale slike "sleeves", finner bla.a på ebay. Veldig kjekt :)

Ser veldig bra ut den nye vingen, mangler bare rattet nå :lol:
 #460324  av ArildM
 
Har slike, men syntes de krevde så mye varme for å smelte skikkelig over ledningene?
Rattet? Rattet er perfekt det :mrgreen:
 #460340  av ArildM
 
OEM Tuneup girspake (foringer/slitedeler på girkasse og inne i kabinen i bil):
90389-10009 Firkantet dings på girkassen
90389-10016 4stk gummiforinger i girsjalterrammen
33548-12040 Foring girsjalter
33556-17010 Plastikksete girsjalter
90385-24001 Foring under overstående
90386-12034 Foring for brakett til girsjalter

Anbefales også å bytte foringene inne i girwire mot girkasse. Finner ikke at Toyota selger disse løst, så da anbefaler jeg disse: https://primedriven.com/products/shifte ... 2506900591
Har prøvd solide slike foringer, men likte de ikke etter min smak, ble for tight (erfaring fra C52 girkasse på AW11).

31321-12030 Er delenummer på gummien på pedal på clutch og brems. Rimelig oppgradering om disse mangler / er slitt. Slipper å være redd for å glippe om du er bløt på skoene. Anbefales å varme litt opp først om de er vanskelige å få på.

Skal sjekke litt priser på alt overstående, opp mot prisene på Prime motorsport. Oppdatering kommer :)

Clutch mastersylinder har en pris på 55usd på prime. Oppført til veiledende 143eur, så her vil jeg tro at selv med frakt blir Prime vesentlig billigere. Toyota har et clutch master repair kit, men prisen her også finner jeg er dyrere enn ny OEM komplett master fra Prime. Ca samme historie på slavesylinder.
Noen som har byttet og hatt positive erfaringer? Ser Prime skriver de bytter alltid både hoved og slave samtidig som de bytter clutch, hørtes drøyt ut.
 #460343  av lasse
 
Har skiftet både slave og master på clutchen jeg, enkel og grei jobb egentlig.
Jeg bestilte fra rockauto, kosta ca en slikk og ingenting for Denso deler, kliss like som de originale, som også er Denso...
  • 1
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 74