TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes nye mr2 prosjekt. 2gr v6 med godkjenning!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #460376  av magnesmurf
 
Da er det på tide med et nytt prosjekt. Den andre bilen skal brukes og nytes, men savnet etter mer krefter gjorde at det ble handel av enda en mr2.
DSC_0297.JPG
DSC_0297.JPG (3.93 MiB) Vist 7014 ganger

Dette er en 91 modell rev1 turbo US utgave. Den er tatt inn som kondemnert bil i 1999\2000, rettet og registert første gang i 2001. Bilen hadde en frontskade, men ble rettet av toyota verksmester som kjøpte den fra amerika.
Fra 2001 har bilen vært i samme famile frem til jeg kjøpte den. Bilen har dog stått avregistert fra 2008 til nå.
Bilen er registert på normalt grunnlag på tross av US bil. Den har heller ingen oppgitt effekt i vognkortet.

Den har noen feil og mangler som skal rettes etterhvert, før bilen på nytt får skilt og kan brukes.
Mangler jeg kom over når jeg innspiserte bilen:
Problemer med clutch, den løser ikke skikkelig ut. Må forhåpentligvis bare luftes.
Knekt fjær foran. Må ha nye.
Motorlampe lyser, troligvis problemer med EGR system.
Lekkasje av kjølevæske fra termostat\waterneck.
Lekkasje av olje fra topppakning.
AC virker ikke.
Mangler t-tak deksler.
Slitt førersete.

Planer for bilen fremover:
Her er jeg litt usikker på nøyaktig hva jeg vil, ettersom ting avhenger litt av hverandre.
Går alt som jeg vil og håper blir den bygget om til 2gr v6, godkjent. Dette avhenger av de nye reglene som kommer ifht motorombygg og effekt. Ryktene tilsier 2kw på 1000kg uten alt for store problem med godkjenning. Da lar det seg gjøre.
Hvis ikke kan nok en rev3 motor bli aktuelt.
Karroserimessig er bilen fri for rust. Men jeg har alltid drømt om en TRD bil, og når det finnes folk som lager avstøpningskopier av det orginale trd kittet med det som mal, så frister det mye å få en TRD replica bil. Selv om det langt fra er gratis. Troligvis blir nok bilen fortsatt gul, men kanskje en litt annen mørkere nyanse.
UNderstell og bremser blir nok rev3.
Girkasse kommer litt ann på motor, men ønsker den sterkere rev3 e153 kassa. Vil helst ha litt annen utveksling, for å minke turtallet noe. Men skal man sette inn annen utveksling i diff fra solara eller gt4 forsvinner muligheten for LSD, noe jeg også ønsker.
Interiørmessig ønsker jeg også en liten oppgradering, men litt mer diskret enn i min blå. Gult er veldig fremtredende, så vi får se hva som blir gjort :wink:
DSC_0299.JPG
DSC_0299.JPG (4.22 MiB) Vist 7014 ganger
DSCPDC_0003_BURST20190111133313403_COVER.JPG
DSCPDC_0003_BURST20190111133313403_COVER.JPG (4.53 MiB) Vist 7014 ganger
Sist redigert av magnesmurf den 13 sep 2020 07:58, redigert 1 gang totalt.
 #460377  av ArildM
 
Her starter du med nesten blanke ark, tilogmed i vognkortet :mrgreen:
Følger spent med videre :wink:
 #460381  av magnesmurf
 
celicat23 skrev:TRD widebody? God plan, tre tomler opp.
Det er ikke mange TRD biler i gult, så satser på å beholde den gul. Og da med så nære orginalt trd kit som mulig.
trd gul.jpg
trd gul.jpg (105.01 kiB) Vist 6997 ganger
trd90mr2fb.jpg
trd90mr2fb.jpg (24.78 kiB) Vist 6997 ganger
Men kanskje i ferrari gul eller camaro gul, da de er litt sprekere enn den bleike gulfargen som er på bilen nå.
giallo modena1.jpg
giallo modena1.jpg (356.42 kiB) Vist 6997 ganger
gul camaro.jpg
gul camaro.jpg (258.28 kiB) Vist 6997 ganger
 #460384  av celicat23
 
Gult er kult. Liker ideen om å gå for en mørkere nyanse. Nyere focus'ene har også en litt sprek farge, selv om den kanskje går litt for mye over i oransje: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=133626011

Men hvordan er det med skilter og bredding.. Får du beholde begge? :) Er det ikke en del hyl og skrik hvis du forandrer bredden på bilen?
 #460385  av lasse
 
Wow! Grattis :D
Fargen på den Focusen var fin, ellers blir det aldri feil med Ferrari Giallo Modena 8)

BT har begynt å løsne veldig på snippen nå, jeg har to kompiser som har fått godkjent sine biler (andre merker enn Toyota vel og merke) en godkjent med kompressor, uten noe andre papirer enn at det er ett kit som var levert til hans type bil, langt ifra TÜV, og en annen fikk sin 2002-2003ish bil godkjent med hjemmebygget turbokonvertering, han fikk samtidig smurt på div understellsdeler med uniballs istedet for foringer han har fått kommentarer på ved eu kontroller, samt 4-punktsbelter.
Tipper bredding er easy peasy så lenge man ikke kapper i noe bærende i karosseriet (eller unnlater å fortelle dem det om man gjør det....)
 #460387  av magnesmurf
 
celicat23 skrev:Gult er kult. Liker ideen om å gå for en mørkere nyanse. Nyere focus'ene har også en litt sprek farge, selv om den kanskje går litt for mye over i oransje: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=133626011

Men hvordan er det med skilter og bredding.. Får du beholde begge? :) Er det ikke en del hyl og skrik hvis du forandrer bredden på bilen?
Fokus fargen var fin den og, men kanskje ikke like sprek.. Litt vanskelig å se uten et bilde utendørs.

De skal jo løsne litt på kravene på mye rart går det rykter om.
I og med at faktisk finnes orginal dokumentasjon fra toyota på TRD kittet, i form av japansk brosjyre. Så er det vel lov å håpe at de godtar noe slikt som dokumentasjon. I og med at dette har vært et orginalt tilvalg fra toyota, får en håpe at de er litt medgjørlige. er jo uansett ikke snakk om noe sinnsyke greier. Trd kittet bygger ut 30mm per side, tilsammen 60mm. Og holder seg fortsatt godt innenfor speilenes bredde.
Får bare ta meg en prat med de når det nærmer seg.
 #460393  av ArildM
 
Finnes det noen oversikt over hvilke regler som faktisk gjelder nå?
Hadde vært greit å fått ført inn turbo i vognkortet på min... Men tror det ikke før jeg får se at det er mulig. Og lar det heller skli slik som nå i stedet for å satse skiltene på å prøve å få det godkjent...

Ellers så bør det jo ikke være umulig å få godkjent Widebody som du sier, det er jo orignalt tilbehør :)
Liker planene dine, dette kan bli skikkelig rått, eller heller; dette blir skikkelig rått 8)
 #460396  av magnesmurf
 
Bugster skrev:Som et tips, så står det fin delebil til deg på Finn hvor det følger med TRD replica body kit. Vet ikke om det er noe for deg?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=133896879

(Du har vel sikkert alt sett annonsen. ) 8)
Har sett den. Vil dog helst sikre meg en formstøpt kopi av det orginale TRD kittet. Det er en fyr i england som har skrelt alle delene av en orginal japanske TRD fabrikksbygd bil, og laget formet etter disse. Slik at han da produserer eksakte kopier av det orginale kittet, som har vesentlig bedre passform enn alt annet på markedet :wink: Koster sikkert 10-15k mer enn det i annonsen, men tenker det blir spart inn på arbeidskostnader og sluttresultat :wink:
 #460397  av magnesmurf
 
Sitter og googler gulfarger. Kom over BMW sin "speed yellow" fra bmw sitt individual program 8)
Vedlegg
bmw speed yellow.jpg
bmw speed yellow.jpg (234.52 kiB) Vist 6935 ganger
 #460405  av magnesmurf
 
Priser på TRD kit er inhentet.
Dette er da et kit som er støpt i former fra et orginalt kit. Så passformen er noe helt annet enn alle dårlige kopier fra diverse stylingfirmaer.

Alternativ 1. Ferdig levert til hjemadresse Norge. Ca 30000kr. Da kommer kostnader med montering og lakkering i tillegg.
Alternativ 2. KJøre bilen til england, hvor han som lager kittet også monterer det. Pris ca 50000, ink alt arbeid og lakkering av bilen i samme farge (ikke lakk inni dører osv) Bakdelen er at alle deler som byttes ut blir liggende i england. Kan evt sendes til norge for ekstra fraktkostnad.
Alternativ 3. Samme som alt.2 men med fargebytte på bil. Ca 70000kr.

I hodet mitt lønner det seg veldig å kjøre bilen til england. Men skal se hva det egentlig koster. Får hvertfall ikke montering og ny lakk for under 30000kr her i norge.
 #460406  av celicat23
 
Det var hyggelige priser. Del gjerne om du sjekker priser her i landet, det tror jeg kan bli litt tragi-komisk hva koster.

Føles kanskje litt greit at han som har såpass god kjennskap til kit'et monterer det også, i stedet for ei sjappe her i Norge som kanskje har limt noen m3 sideskjørt på en bmw 316 en gang i tiden? Har han noen eksempler på biler han har gjort det på, som kanskje kan finnes igjen i noen forum for å se om det er noe om hvordan prosessen var og om det er bra utført osv?
 #460408  av ArildM
 
Sjekket med Toyota mtp lakkering av Smokey, det er vel sånn 3-4 år siden nå den var i Latvia? De skulle vel ha 70lapper bare for lakkering, det var da eksklusive all demontering, prepping osv :lol: Tilogmed Smokey ble vel 50-60lapper i oppussing i sin tid, men det var jo en god del mer jobb enn bare lakkering som ble gjort.

Har bare gode minner fra når jeg hentet bilen i Latvia, perfekt å kombinere ferietur med å hente hjem en strøken bil :)
Det verste var vel å gi den fra seg til noen helt fremmede, men nå har vel ikke du rukket å knytte så veldig mye bånd til nybilen enda. Samt folka du snakker med forhåpentligvis er proffe folk med et godt renome
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 62