TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Girkasse 18R Corona, Cressida

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #460494  av CoronaMK II
 
Hei.
Corona MK2 har en 4 trinns kasse.
Cressida som kom i 1977 hadde en 5 trinns kasse med samme motor, 18R.
Vil denne kassen gå rett inn i Coronaen?
en annen ting, vil jeg oppnå et mindre turtall ved samme fart i 5te giret vs 4 trinns kassen?
Takk
 #460497  av ArildM
 
Clutchhuset passer nok fint.
Anbefaler å finne betegnelsen på begge kassene, prøve å google bilder av de og sammenlikne.
Ofte er det plug and play, men vær obs på plassering på girspake og evt forskjellig lengde på mellomaksling :)
Er vel noe av det samme med 2T motorseriene, de første ble levert med 4 trinns, mens senere kom med 5trinns.

Ofte er disse 5trinns kassene levert med marginalt mindre utveksling, så forvent noe lavere turtall, men ikke noe enormt mye. Da disse bilene ble laget var det ikke vanlig med 110sone på motorveiene :wink:
 #460527  av CoronaMK II
 
W40
4-speed transmission offered in base model vehicles in the 1970s. Often referred to as a Celica or Corona steel case 4-speed. The housing is steel as opposed to aluminium in later W series boxes.

Ratios:

First Gear: 3.287:1
Second Gear: 2.043:1
Third Gear: 1.394:1
Fourth Gear: 1.00:1
Reverse: -4.091:1

W55
This was the first of the aluminium-cased W-series transmissions. The W55 replaced the steel-cased W50, reducing the vehicle weight by 10 kg. It features mostly in 4 cylinder powered vehicles.

Ratios:

First Gear: 3.566:1
Second Gear: 2.056:1
Third Gear: 1.384:1
Fourth Gear: 1.00:1
Fifth Gear: 0.85:1
Reverse: -4.091:1

Kun første giret det er noe nevnbar forskjell.
Vil vel i teorien få et ganske mye lavere turtall med den 5 trinnskassen i høy fart ?
 #460571  av ArildM
 
Var faktisk en del forskjell :)
Du får lage gear ratios i Forza eller Grand Turismo så ser du forskjellene der :mrgreen: