TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes nye mr2 prosjekt. 2gr v6 med godkjenning!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #461283  av magnesmurf
 
Prøvde å bestille nye sidelister til bilen. Siden lakkering gikk til helvete på de gamle listene.
Alltid morro å finne ut at alle deler jeg skal ha til bilen er ute av produksjon :roll:
Det lages ingen sidelister av noe slag til mr2 lenger, ifølge amayama.

Må prøve å se om toyota kan supplere noen delenr som faktisk er i produksjon, eller om alt er stoppet.
Da er det brukt som er alternativet. Men det blir også vanskelig, siden listene må demonteres på korrekt måte for å ikke bøyes, samt at dørlisten er umulig å få av pen og hel.

Mulig jeg må pusse ned listene jeg har og begynne på nytt, enten med en ordentlig lakkerer, eller med folie/plastidip/plastmaling eller liknende.
 #461285  av ArildM
 
Hehe, begynner å bli gamle bilene våre vettu :roll:
Har faktisk spekulert på å foliere mine svarte, bare for å få litt kontrast mot resten av fargene.
Mener på lakkerern min tok de av når han lakkerte dørene, de er vel bare limt fast er de ikke? Husker jeg måtte lete etter tape av kvalitet for den ene ble limt litt feil. Tror det ble Wurth som hadde tape som fungerte.
 #461291  av magnesmurf
 
1 stk sete ferdig trekt om.. Sitteputa var vesentlig vanskeligere å trekke enn ryggen.

Det andre setet må anskaffes først, så det blir heldigvis en stund til jeg må knote med omtrekking av sete nr 2.
Vedlegg
DSC_0086.JPG
DSC_0086.JPG (21.7 kiB) Vist 1006 ganger
 #461292  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Hehe, begynner å bli gamle bilene våre vettu :roll:
Har faktisk spekulert på å foliere mine svarte, bare for å få litt kontrast mot resten av fargene.
Mener på lakkerern min tok de av når han lakkerte dørene, de er vel bare limt fast er de ikke? Husker jeg måtte lete etter tape av kvalitet for den ene ble limt litt feil. Tror det ble Wurth som hadde tape som fungerte.
Var det ikke svarte lister på bilen du henter?
Ha de i backup?
Synes bilene ser langt bedre ut med lister i bilens farge. Bilen ser 10 år eldre ut med sorte lister :lol:
Vedlegg
DSC_0068.JPG
DSC_0068.JPG (28.04 kiB) Vist 999 ganger
DSC_0403.JPG
DSC_0403.JPG (32.03 kiB) Vist 999 ganger
 #461293  av ArildM
 
Ble knallbra setet :mrgreen:

Enig på en gul bil, ser mye bedre ut i sort, på en rød derimot synes jeg det går bra:
Bilde
Men helt klart en smakssak :wink:
 #461294  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Ble knallbra setet :mrgreen:

Enig på en gul bil, ser mye bedre ut i sort, på en rød derimot synes jeg det går bra:

Men helt klart en smakssak :wink:
Nå er vel bilen på bildet den typen som har lister i "halvveis" bilens farge. De er jo vinrøde eller likende. Vet noen gule kom med lister i tilnærmet gull farge.
 #461296  av ArildM
 
Jepp, stemmer det. Bare ett eksempel på at kontrast kan være helt greit det også :)
 #461298  av GhostRider88
 
Også enig at en liten fargekontrast gjør seg på listene. Som min med grå lister på svart bil.
20190724_204303.jpg
20190724_204303.jpg (2.1 MiB) Vist 982 ganger
 #461299  av magnesmurf
 
Da er den gamle motoren gitt opp.
Hadde bilen ute idag for avgasskontroll. Den var kjørt god og gjennomvarm etter en 5 mils tur først.
Tok noen ekstra utblåsingsrunder før test. Nå som luftmengdemåleren er byttet endte avgasstesten fortsatt med feit tomgang på ca 1.3-1.5 i Co. Der det før var strøken avgass på turtall var co nå på rundt 3.
Kjente at bilen gikk dårligere når jeg fikk dratt på. Den fikk også mindre turbotrykk ved pådrag etter rundene med pådrag ifølge måler i dashbord.

Fremfor å kaste enda mer penger i motoren, som tydeligvis ikke er helt god, er det bedre å få byttet den.
Jeg har en rev3 motor jeg kan få kjøpt, så satser på den isteden.
Mye mindre vakum styringer og mikk på JDM motor enn på US motor, så nok en grunn til å skrote nåværende motor.
 #461300  av ArildM
 
3.gen 3sgte har gått feilfritt i Smokey i 10år + nå i alle fall :)
 #461310  av magnesmurf
 
Nytt forsøk på stabstag. Bestilt det som tilhører en 93 turbo med dobbeltsjekking av rammenr på bil det er tatt fra, gjennom ebay.
Kanksje det blir riktig nå :lol:
 #461317  av ArildM
 
Er det denne du tenker på?

I så fall har jeg allerede linket til den :)

Eller er det en egen tomgangsventil som er magnetstyrt ala det som var på 20v blacktop motoren?

Kanskje uansett greit å kjøre en komptest på motoren, så vet du jo kjapt om det er noe alvorlig feil med den? Er kompresjonen god bør det jo på alle mulige vis være mulig å få den til å funke. Men ingenting ser ut til å gå lett med dette prosjektet da :lol: :roll: Så sånn sett kanskje like greit å bare bytte til 3.gen, som uansett er en vesentlig mer moderne motor :)

HÃ¥per du finner ut av det 8)
 #461322  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Er det denne du tenker på?

I så fall har jeg allerede linket til den :)

Eller er det en egen tomgangsventil som er magnetstyrt ala det som var på 20v blacktop motoren?

Kanskje uansett greit å kjøre en komptest på motoren, så vet du jo kjapt om det er noe alvorlig feil med den? Er kompresjonen god bør det jo på alle mulige vis være mulig å få den til å funke. Men ingenting ser ut til å gå lett med dette prosjektet da :lol: :roll: Så sånn sett kanskje like greit å bare bytte til 3.gen, som uansett er en vesentlig mer moderne motor :)

HÃ¥per du finner ut av det 8)
Blir uansett å handle 3.gen motoren. Blir den i bakhånd hvis det ikke blir 2gr.
Men hvis jeg får min til å virke blir det et motorbytte mindre å styre med :wink:

Fant etter mye om og men ut at det på min turbomotor sitter en justeringsskrue for tomgang på TPS, den regulerer størrelsen på bypasskammeret forbi tomgangsventilen som sitter på TPS. Det sitter i utgangpunktet en magnetventil som er styrt av ecu på tomgangsdelen av TPS. Men det er tydeligvis en justeringsskrue der også, som i utgangpunktet justerer tomgangen noe, men som også har innvirking på CO osv. Står ikke engang nevnt i BGB. Hadde vært grei info å hatt for 4 mnd siden :roll: :lol:
 #461323  av magnesmurf
 
Gamle forumposter viser seg å være gull verdt... :D
http://mr2.com/TEXT/SmogCheck.html
Denne er fra 1997.

Og når man leser nøye inneholder den info som er gull verdt.
Som tidligere nevnt er det en justeringsskrue for tomgang på gasspjeldhuset.
Det viser seg også at det er en justeringsskrue for avgassverdier (rik/mager blanding) på luftmassemåleren, uten at man må åpne og kødde med innmat.
DSC_0089.JPG
DSC_0089.JPG (20.59 kiB) Vist 920 ganger
På LMM er det ingen åpenbare justeringsskruer. Men det viser seg at toyota har forseglet justeringsskruen fra fabrikken. Så den er der, bare plugget igjen.
Så frem med batteridrill og litt verktøy, bore den ut, og vipps finnes det nå 2 stk justeringsmulighter for avgasser på bilen. Den nevnt i forrige posten, samt den på LMM :D
Nå skal det hvertfall la seg gjøre å justere dette.

Synd slik kunnskap fantes for 20 år siden, men har gått tapt i miljøet gjennom årene. Heldigvis forsvinner ikke eldgamle forumposter helt fra nettet.
DSC_0090.JPG
DSC_0090.JPG (33.7 kiB) Vist 920 ganger
Vedlegg
DSC_0089.jpg
DSC_0089.jpg (20.95 kiB) Vist 920 ganger
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 62