TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes nye mr2 prosjekt. 2gr v6 med godkjenning!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #461392  av ArildM
 
Påstandene er jo uansett interessante, og om han faktisk har noe som helst i det han sier vil hybridturboen han designer være plug and play noe som er positivt for alle de som ikke vil ha mye custom løsninger.
SÃ¥ det er jo en helt klar fordel.

Påstand to er jo at den kan kjøres på OEM ECU, og også der gi en vesentlig bedre opplevelse, i form av at den lader tidligere og gir mer effekt i lav/mellom-registeret, det er vel kanskje den drøyeste påstanden. Noe som du sleeper sikkert kan bekrefte ettersom du har hatt en del 3sgte på benking osv.

Så da er jo spørsmålet om en oppgradert bolt-on turbo i kombinasjon med standalone ECU vil gi en vesentlig mer morsom motor å kjøre med i hele registeret.

Han må jo uansett ta sikte på å selge dette til en del folk, og da vil jo tilbakemeldingene etterhvert som han begynner å selge avgjøre om det faktisk er verdt 2000usd for settet han lager :) Ser i alle fall fordel i at man kan beholde eksisterende intercoolerrør, eksos osv, og at det er et "bolt on" sett.

Må vel være noen andre enn denne karen som har satt en slik turbo på en 3sgte?


EDIT:
ATS har jo allerede et "stealth" turbo kit?
http://www.atsracing.net/Parts/Index/GT28RS
Med dynotall. Vet ikke om dere kan lese noe mer utav de enn meg?

https://www.mr2oc.com/61-3sgte-turbo/46 ... -kits.html

Ser ikke helt hva hybridturboen tilbyr kontra ATS sitt sett?
De kan også ROM tune 3SGTE ECU'n, noe de anbefaler med en større turbo, i alle fall på 2.gen så jeg når jeg skumleste tråden litt :)
 #461395  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Påstandene er jo uansett interessante, og om han faktisk har noe som helst i det han sier vil hybridturboen han designer være plug and play noe som er positivt for alle de som ikke vil ha mye custom løsninger.
SÃ¥ det er jo en helt klar fordel.

Påstand to er jo at den kan kjøres på OEM ECU, og også der gi en vesentlig bedre opplevelse, i form av at den lader tidligere og gir mer effekt i lav/mellom-registeret, det er vel kanskje den drøyeste påstanden. Noe som du sleeper sikkert kan bekrefte ettersom du har hatt en del 3sgte på benking osv.

Så da er jo spørsmålet om en oppgradert bolt-on turbo i kombinasjon med standalone ECU vil gi en vesentlig mer morsom motor å kjøre med i hele registeret.

Han må jo uansett ta sikte på å selge dette til en del folk, og da vil jo tilbakemeldingene etterhvert som han begynner å selge avgjøre om det faktisk er verdt 2000usd for settet han lager :) Ser i alle fall fordel i at man kan beholde eksisterende intercoolerrør, eksos osv, og at det er et "bolt on" sett.

Må vel være noen andre enn denne karen som har satt en slik turbo på en 3sgte?


EDIT:
ATS har jo allerede et "stealth" turbo kit?
http://www.atsracing.net/Parts/Index/GT28RS
Med dynotall. Vet ikke om dere kan lese noe mer utav de enn meg?

https://www.mr2oc.com/61-3sgte-turbo/46 ... -kits.html

Ser ikke helt hva hybridturboen tilbyr kontra ATS sitt sett?
De kan også ROM tune 3SGTE ECU'n, noe de anbefaler med en større turbo, i alle fall på 2.gen så jeg når jeg skumleste tråden litt :)
Trodde ikke 3sgte ecu lot seg gjøre noe med? Annet enn å evt bytte kretskort.
Ser jo ut som ATS sitt er adapterplate på de forskjellige turboene, mens den fra nixspeed er et ct20b hus med annen innmat? Sånn sett er nok ATS sitt bedre, siden det ser ut som de benytter huset som skal være til turboen. Regner med at det kan tilpasse til gen3 motor også. Er vel stort sett likt, bare med en litt annen inngang på huset på ct20b ifht til ct26.
 #461396  av ArildM
 
https://www.mr2oc.com/61-3sgte-turbo/20 ... 3sgte.html
Keep in mind that this is a setup that can pass a smog sniffer test exactly as it is without a single change. In terms of driving this car on the street, it seems like the boost gauge is directly attached to the accelerator. At any RPM over 2500 in any gear you push the pedal to the floor and the boost gauge instantly jumps to 15+ psi.
Overall, I am very happy to report that this turbo can push over 300rwhp through a catalytic converter at 11.2 AFR on a stock motor.

On California 91 octane premium fuel, it makes a safe 270rwhp at 17 psi. Bad stuff, that Cali pump gas.
A dyno graph doesn't reflect the actual response of the turbo under normal and spirited driving conditions. This car is the first 3SGTE that I've been able to take to 15psi and over under a load holding condition at 3K RPMs. The CT27 and even the stock CT26 only give 8-10 psi tops even if they are allowed all the time in the world to build boost at 3K RPMs. Even at only 2.5K, the turbo was making nearly 8psi under steady state.
SÃ¥ en del gode poenger for GT28 turboen her.

Mens ATS har en del gode motpoeng:
while I will admit never having driven a 28rs, I can tell you I've driven dozensof 20bs, which output power in the same RANGE as the 28rs. nobody is saying that either of these turbos drop off like a 26 (garbage), what we're saying is they *do* drop off, and it is perceivable. if you have never driven a big turbo (t78, gt30 or 35), you really are missing out. nothing like the feeling of pulling to 8500+ in an mr2
LOL, nobody said we were conducting a "test", did they? I said a 'fun excercise'. If we were to conduct a 'test', the big turbo would win a quarter mile, the small turbo would win a curvy track. There is no debate about that.

The question really centers around what people do in their daily lives. I, for example, would say I stop at a stop sign, red light, or enter a freeway onramp about 75% of my daily drive. This is where a big turbo dominates. Comparably, I take "corners at speed" about 5% of the time. This is where a small turbo "shines". Do you really take corners at speed 75% of your daily drive? If so I want a house in your neighborhood Comparing the number of sharp corners on public streets and highways to straight streets and mild corners would be like comparing the amount of water to the amount of land on earth!

If bruce honestly thinks a 28rs is the perfect match to a 3S, then I thought this would be fun to see? Basically it would be comparable to a daily drive on the street, but of course it would be on the track so we didn't have to worry about pedestrians and speed limits.
Here is a quick (not direct) comparison. Note that this car and the car that ricky tuned each have identical peak torque (298 rwtq - sorry its hard to read):



Note at ~4500 it reaches peak tq of 300 ftlbs....but at 7000 rpm it is still making 300 lbft. That is 2500 rpm of in your face head pressing floorplan dropping () torque.

Now look at the graph posted of the 28RS. It makes peak torque (for the sake of argument) at 3500 rpm. 5200 is the last place you see peak torque..after that it drops like a rock:



Now before everybody starts typing in caps, of course this is an apples to oranges comparison, nobody has a similarly equipped 28RS and 3040 on the same motor to compare to...but I guarantee that with catless exhaust and cams, its not going to have that same pull to redline...it just doesn't happen....so please don't claim that the 28RS has no "percievable drop off til redline"! Just imagine, if the 3040 and 28RS owners both shifted at "stock redline" - ~7200 rpm. The 3040/cammed owner would NEVER see more than a 5% drop in torque. The 28RS owner would notice a huge drop off in power.

If somebody would spend the time and money to build a motor with cams and a 28rs to prove me wrong...please do so. Until then I'll remain skeptical.....
Quick spooling = lame top end. Thats all there is to it
:lol:

SÃ¥ det er vel til syvende og sist en diskusjon om hvor man vil ha kreftene, og hva man foretrekker / skal bruke bilen til?
GT28 ser ut til å være en spennende turbo med masse potensiale, mens de større turboene spooler opp litt senere, men har full boost helt opp til turtallssperre?
 #461397  av magnesmurf
 
Er jo temmelig mye svinger på veiene her i norge sammenliknet med i usa :lol:
Samt at jeg vil helst slippe å gire ned 2 gir for å få kreftene, så jeg vil gjerne ha tidlig og rask spool up.
en annen ting er jo at med dagens teknologi på turboer burde det faktisk la seg gjøre å få en turbo som yter maks fra rundt 2000-2500rpm og holder maks ytelse til over 6000rpm. Mange moderne biler har jo en temmelig flat momentkurve når de er utstyrt med turbo.

Hvis ikke 2gr blir godkjent, får jeg heller sette meg litt inn hvilke alternativer som finnes, og hvordan de yter realistisk sett :wink:
Men håper virkelig 2gr blir godkjent. Det er litt mindre komplisert :lol:

Får legge ut noen bilder så lenge, nå som sesongen er på tampen
Vedlegg
DSC_0129.JPG
DSC_0129.JPG (25.1 kiB) Vist 1460 ganger
DSC_0131.JPG
DSC_0131.JPG (4.98 MiB) Vist 1460 ganger
DSC_0132.JPG
DSC_0132.JPG (23.83 kiB) Vist 1460 ganger
DSC_0133.JPG
DSC_0133.JPG (26.26 kiB) Vist 1460 ganger
 #461399  av ArildM
 
Tror nok absolutt en GT28 aktig sak er meget morsom på litt svingete veier.
For lyskryss dragrace kan det vel bli en jevn start i alle fall? Mulig den større turboen drar i fra når man kommer opp i fart.
Rent dragrace er vel stor turbo vinneren?
Kanskje ikke så dumt med svær turbo om man skal kjøre forbi litt også :)
SÃ¥ absolutt en smakssak :)

2GR er nok det beste alternativet om du skal ha god effekt hele registeret og en svært pålitelig motor :wink:

3sgte med egen motorstyring, annen turbo, nye dyser ++++ blir fort dyrt det også, samtidig som det kan argumenteres med at 2GR er OEM pålitelig :)
 #461403  av magnesmurf
 
Litt småplukk å drive med.
Rette opp tidligere "synder" i ledingsnettet. Bytter kabelsko som er klemt på, til krypestrømper klassifisert som "avation grade"
Dyre saker..
De har loddetinn i midten, så når kablene er tvunnet sammen og denne smeltes rundt blir de loddet, samt at det er en vanntettning i hver ende. Koblingene blir litt bedre enn med de vanlige kabelskoene :wink:
Vedlegg
DSC_0142.JPG
DSC_0142.JPG (26.28 kiB) Vist 1445 ganger
DSC_0143.JPG
DSC_0143.JPG (3.16 MiB) Vist 1445 ganger
 #461405  av ArildM
 
MÃ¥ si denne frister:
GT3071R - 275whp up to 480whp - yes it has a HUGE range and is a great choice for a turbo kit that you can put on a bone stock car at 10 psi and then add supporting mods to run higher boost later. All this and it spools only a couple hundred rpm slower than stock.
Men samtidig er det et problem om du blir stoppet i kontroll og det står "Garret" med store bokstaver på turboen din :lol: Vet i alle fall at ved godkjenning av motorbytte må det stå Toyota på turboen :wink:

Ellers må jeg si jeg liker de krympestrømpene der meget bra! :) Etter å ha fiklet med lighter på de første gang jeg prøvde var det en helt annen verden når jeg fikk brukt varmepistol på de, rett og slett genialt! :wink:
 #461408  av magnesmurf
 
ArildM skrev:MÃ¥ si denne frister:
GT3071R - 275whp up to 480whp - yes it has a HUGE range and is a great choice for a turbo kit that you can put on a bone stock car at 10 psi and then add supporting mods to run higher boost later. All this and it spools only a couple hundred rpm slower than stock.
Men samtidig er det et problem om du blir stoppet i kontroll og det står "Garret" med store bokstaver på turboen din :lol: Vet i alle fall at ved godkjenning av motorbytte må det stå Toyota på turboen :wink:

Ellers må jeg si jeg liker de krympestrømpene der meget bra! :) Etter å ha fiklet med lighter på de første gang jeg prøvde var det en helt annen verden når jeg fikk brukt varmepistol på de, rett og slett genialt! :wink:
I og med at du får en ombygd ct20b fra ats, tror jeg nok at det blir det jeg satser på. Hvis jeg ikke får godkjent v6 :wink:
 #461409  av ArildM
 
Vet i alle fall en i Trondheim som har fått godkjent motorbytte fra 3sge til 3.gen 3sgte (tror jeg), med hybridturbo, altså original turbo med oppgradert innmat. Mulig den faktisk kom fra Fensport? Men ikke helt sikker der altså.
Uansett så er det nok ikke dumt å gå for en oem++ turbo 8) Sånn nest beste alternativ om du ikke går 2GR veien (krysser fingrene!) 8)
 #461419  av magnesmurf
 
Finner stadig spennende ting til 2gr.. :mrgreen:
https://www.monkeywrenchracing.com/prod ... al-rotrex/
https://www.monkeywrenchracing.com/prod ... 6-stage-1/

Snakker ca 100nm og 100hk økning med de to delene. Spørs om ecu og dyser takler det da.
Så noen som hadde kun kamaksler på motoren med oppsettet til frankenstein. de ga 20hk mer, 14nm mindre. Så da er det ca 380nm og 370hk :lol:
Tipper 2gr motor bikker 400hk og 450nm med kompressor slengt på i tillegg :twisted:
 #461422  av ArildM
 
Tror jeg linka til det HKS oppsettet på Smokey tråden også, ser meeget tøft ut 8)
Går fort med noen kronasjer på et 2GR prosjekt tror jeg :D
 #461423  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Tror jeg linka til det HKS oppsettet på Smokey tråden også, ser meeget tøft ut 8)
Går fort med noen kronasjer på et 2GR prosjekt tror jeg :D
Var det ikke harrop kompressoren du linket til?
Hks er en del mindre og mye billigere :wink:
 #461424  av magnesmurf
 
Da var hjulvinkler på stell :D
Var helt håpløst tidligere, ca 18mm feil på spissing bak. Men når alt av foringer og understellesdeler er byttet var det ikke uventet med en del avvik.
Nå er bilen like stabil og fin som den blå 8)
Bilen parkeres nå for vinteren, men skal jobbe på den i vinter.
Vedlegg
DSC_0145.JPG
DSC_0145.JPG (26.65 kiB) Vist 1339 ganger
 #461426  av ArildM
 
Den bukken så skjev ut :lol: Men håper vinklene ble rette alikavel :mrgreen:
Skulle vel ha byttet noen foringer på min også :oops: Jaja, har jo hele vinteren på meg :mrgreen:
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 62