TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #461401  av donk2k
 
Blir gromt med datasprut!
Da blir du nok meget fornøyd.
 #461404  av GhostRider88
 
Takk :)
Ja, det er jeg så godt som helt sikker på at jeg blir :) Jeg har ikke bygget denne motoren til å bli begrenset av OEM ECU på en god del hk. Det er bare ikke akseptabelt så med datasprut vil motor kunne fintunes etter ønske. Så slipper jeg alle de barnesykdommene som beams motor på org ecu er kjent for. Veldig følsom er et stikkord der.
SÅ blir en veldig bra start på sesongen 8)
 #461407  av ArildM
 
ITB's dude! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Steike som jeg savner gurglinga fra 20v motoren min, det er bare helt hårreisende hele registeret :mrgreen:

Er tanken å lage et map som også gjør det mulig å kjøre vanlig 95/98 hvis nødvendig, eller er det fortsatt tanken å kjøre 100okt, bare at du faktisk får en moderne motorstyring som henter ut potensialet som ligger der?
 #461410  av GhostRider88
 
ArildM skrev:ITB's dude! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Steike som jeg savner gurglinga fra 20v motoren min, det er bare helt hårreisende hele registeret :mrgreen:

Er tanken å lage et map som også gjør det mulig å kjøre vanlig 95/98 hvis nødvendig, eller er det fortsatt tanken å kjøre 100okt, bare at du faktisk får en moderne motorstyring som henter ut potensialet som ligger der?
Går for en av Link sine ECU'er med et adapter så det originale ledningsnettet kan brukes. Å ja, den skal få en map/tune så jeg kan kjøre på 98 oktan uten behov for booster :)
Det som skal gjøres i vinter er å lage adapter og da trenger David og hans medhjelper(e) ECU'en for å se kontakter og utganger slik at det passer overrens. Selve monteringen og tuningen (gjøres i benk og på vei) blir gjort tidlig på våren, så snart det er mulig å kjøre på veien med sommerdekk :)

Et annet lite prosjekt jeg har på gang er å få tuta til å fungere selv når det er kaldt (greit at det er sommerbil, men det får da være grenser :lol: ). Det er akkurat ikke nok kontakt mellom tuppen som skal treffe kobberskinna/sleperingen bak den nye modellen av Nardi hubben, så tuta fungerer bare når man svinger til sidene, ikke rett frem. Eller når bilen er god og varm inni (metallet utvider seg i varme så det blir nok kontaktflate.) Tok litt tid før jeg fant ut av at det måtte være årsaken. Skjønte lite en stund :P

Var heldig å fant en tidligere modell av Nardi rattnavet til min bil og den har et bedre design så det blir kontakt. Å montere det nye, brukte rattnavet så tuta fungerer blir det siste jeg gjør før den settes inn for vinteren.
Er dette navet jeg har kjøpt: https://www.ebay.com/itm/163291137386
 #461414  av GhostRider88
 
Ja, nå blir det bra og, som du hinter om over, mulighet for ITB's på lang sikt ;) Men førsteprioritet er å få en motor som yter bra, holdbar og som er fintunet til mitt bruk :)

Hadde vært veldig kjekt om det var en Link plug-in ECU for redtop beams, men det finnes bare til Altezza blacktop: http://www.linkecu.com/products/plugin-ecus/toyota/
Siden det er en annen motorstyring, ledningsnett, sensorer etc på 3sgte så vil ikke plugin ecu fungere på 3sge beams. Det er iallefall slik jeg har forstått det. Det ser man jo også ved å sammenligne kontaktene:
Beams ECU:
Beams ecu.jpg
Beams ecu.jpg (112.21 kiB) Vist 4499 ganger
Link Plugin ecu 3sgte:
Link ecu.jpg
Link ecu.jpg (72.16 kiB) Vist 4499 ganger
Altezza link plugin ecu:
Altezza link ecu.jpg
Altezza link ecu.jpg (73.87 kiB) Vist 4499 ganger
Så da blir det adapter som er veien å gå :) Det overlater jeg til de som kan det. Jeg betaler, observerer og lærer fra sidelinjen, mens andre gjør. Ingen dårlig deal det :)
 #461415  av ArildM
 
Det er bra vi kan forskjellige ting :mrgreen: Så kan vi hjelpe hverandre når det trengs :)
Blir kongebra det her! Spent på hvordan datasprutet fungerer "til daglig" og hvilke tall du ender opp med :)
 #461416  av GhostRider88
 
ArildM skrev:Det er bra vi kan forskjellige ting :mrgreen: Så kan vi hjelpe hverandre når det trengs :)
Blir kongebra det her! Spent på hvordan datasprutet fungerer "til daglig" og hvilke tall du ender opp med :)
Ja, det er jammen samt! :)
Kan tro at jeg også er spent på det :!: Smiler fra øre til øre for at dette ble utfallet etter den første effektmålingen :D Hell i uhell vil man kunne si ;) Det som en gang var det beste alternativet er nå det som blir realiteten.
"For det å kjøre pent og bruke mer booster er ikke noe alternativ" :wink:
 #461417  av ArildM
 
Du kan jo nesten argumentere for at du sparer penger på å slippe å kjøpe oktanbooster :lol: :mrgreen:
 #461418  av GhostRider88
 
ArildM skrev:Du kan jo nesten argumentere for at du sparer penger på å slippe å kjøpe oktanbooster :lol: :mrgreen:
Absolutt 8)
 #461425  av GhostRider88
 
Hmm, det ble nå klart hva som var årsaken til at tuta ikke virket. Tok av ratt og nav og så at denne pinnen (på 90-91 mod) med fjær som skal presse mot kobberskinnen (sleperingen) under rattet har fått seg en trøkk og var bøyd inne i hullet sitt. Dette gjorde slik at den sto i bånn og ikke fjæret ut og jeg måtte fysisk dra den ut med en tang for å rette på denne pinnen slik at den fjæret og kom i kontakt med sleperingen på undersiden av rattet. Jeg er litt usikker på om denne er å ta ut, og om potensielt noe er ødelagt inne i hullet denne pinnen sitter og for kontakt med karosseriet/metallet i rattstammen. Men kan ikke se hva siden den nå fjærer og det fungerer når jeg tester med kobberledning fra denne pinnen og på rattnavet. Den må presses litt ned for å få kontakt, noe jeg antar er riktig siden den skal presses ned og mot sleperingen på ratt/nav.
Monterte det nye nardi navet og tuta fungerer litt sånn sporadisk avhengig av hvordan man svinger. Må uansett av igjen med rattet siden det står skjevt og skal da prøve den andre nardi navet som er en nyere modell (den som satt på før jeg byttet i dag). Det er litt ulikt design når det gjelder kobberring og finish på overflate. Gammel modell - matt, ny modell - blank og glatt.

Om noen har erfaring med dette så del gjerne :) Har begynt å se etter en erstatning. Om noen har brukt, eller vet om så rop ut. Gir meg ikke før tuta fungerer som den skal. Enten får jeg det til selv, eller får noen til å gjøre det. Ikke så vanskelig å finne hvem jeg skal spørre.

Legger ved bilde av pinnen jeg mener så det blir lett lettere å forstå.
InkedMr2 Tute pinne med fjær02_LI.jpg
InkedMr2 Tute pinne med fjær02_LI.jpg (536.9 kiB) Vist 4445 ganger
Mr2 Tute pinne med fjær.jpg
Mr2 Tute pinne med fjær.jpg (231.66 kiB) Vist 4445 ganger
 #461428  av GhostRider88
 
Da var problemet med tuta løst. Prøvde først med å finpusse kobberring på navet og denne pinnen med 400 Våtslipepapir. Så lyste jeg inn i hullet der den pinnen med fjær skal inn og så en ledning med ring på enden. Viser seg at tuppen/spissen på pinnen skal sitte inne i denne ringen så det blir spenning hele tiden. Så skrudde av deksel rundt rattstammen og fikk tredd pinnen innpå ringen. Fordel med tynne fingre :P Nå er tuta som ny. Fikk også rattet 100% rett med det nye navet. Legger ved bilder av mekanismen og ledningen "synderen" som pinnen måtte festet til.
20191017_202726.jpg
20191017_202726.jpg (4.85 MiB) Vist 4436 ganger
Kontakt til tute mr201.jpg
Kontakt til tute mr201.jpg (465.75 kiB) Vist 4436 ganger
Kontakt til tute mr202.jpg
Kontakt til tute mr202.jpg (553.86 kiB) Vist 4436 ganger
 #461429  av magnesmurf
 
Godt det løste seg :)
 #461432  av GhostRider88
 
Var heldigvis ganske enkelt når jeg forstod mekanismen. Godt å ha det i orden før vinteren :)
Noe annet jeg har tenkt å gjøre noe med er å ordne slik at gulvmatten holder seg på plass. På OEM mattene er det et hull som festes i en propp som sitter i gulvteppet. Varmet opp et kobberrør og smeltet til hull etter å ha målt neg frem til riktig størrelse. La superlim langs kanten på innsiden av hullet for ekstra slitestyrke. Nå sitter gulvmatten på plass :)
20191018_191753.jpg
20191018_191753.jpg (679.39 kiB) Vist 4426 ganger
20191018_193806.jpg
20191018_193806.jpg (1.08 MiB) Vist 4426 ganger
20191018_194126.jpg
20191018_194126.jpg (1.38 MiB) Vist 4426 ganger
20191018_191733.jpg
20191018_191733.jpg (836.52 kiB) Vist 4426 ganger
Legger også ved bilde av nardi rattnavet montert (eldre modell til 90-91 mod mr2)
20191018_201653.jpg
20191018_201653.jpg (565.19 kiB) Vist 4426 ganger
Sist redigert av GhostRider88 den 19 okt 2019 02:56, redigert 1 gang totalt.
  • 1
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 102