TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ArildM's SW20 (Smokey)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #461361  av magnesmurf
 
Ankommer den Drammen og blir satt på Tog til Stjørdal? Eller gjøres det annet?
 #461362  av ArildM
 
Ref mail jeg fikk i dag:
Hei Arild



Dette kan vi ordne for 3.192 + mva.



NB: Det skal ikke være et behov for deg å måtte kjøre til Drammen.

Momsen kan betales via ditt lokale tollkontor. Mange av våre kunder som ordner det slik :)



Med vennlig hilsen
Philip van der Werve

Transportkoordinator



Norsk Biltransport AS
Så det blir nok løsningen :)
 #461365  av magnesmurf
 
Da tipper jeg bilfrakter fra Drammen til Stjørdal.
Autotransport som kjører tog.
 #461368  av ArildM
 
Stemmer det.
Synes ikke det var noen upris jeg?
Koster nært på like mye om vi skal fly 2stk dit og hente bilen.
Så var det abret med å få med seg dekk, evt KJØPE vinterdekk til den i Drammen.
Så nei, jeg tror vi satser på frakt hit på noe vis. Virka veldig greit og kurrant med de folka jeg snakket med :)
 #461469  av ArildM
 
Bilen har nå vært forskjellige steder i verden, sist Singapore, nå på vei mot Mekka :lol: :mrgreen:

Fikk en del dokumenter i posten nå:
IMG_20191028_162739.jpg
IMG_20191028_162739.jpg (106.81 kiB) Vist 2820 ganger
SÃ¥ da ser det ut til at det faktisk blir bil i Desember :)
Skal kontakte en speditør på Heimdal i dag og høre litt hvordan det gjøres mtp fortolling :)
 #461470  av magnesmurf
 
Du må vel betale moms før du får ut bilen.
Men ikke noe annet enn moms
 #461471  av ArildM
 
Korrekt det. Bilen skal jo ikke registreres, så rent teknisk er det kun MVA som skal betales.
Problemet er bare at tollvesnet ikke vil utbrodere noe annet enn å vise til sidene sine (har prøvd å få ut mer info fra de):
https://www.toll.no/no/varer/bil-og-and ... bilimport/

Og da blir man jo sittende å lure litt på hva som faktisk skjer når bilen kommer hit og hvem man skal betale til, og hvordan skal man få betalt. Selvfølgelig en del av læringsprosessen det også :)

For andre som er interesserte er det Motorships i Drammen som ser ut til å være de som losser RoRo båter når de kommer til Norge: https://www.motorships.no/tjenster/
De har følgende info på sidene deres:
Praktisk info om henting av bil

Etter at bilen har ankommet Drammen havn vil du motta en ankomstmelding per e-post
Ta med dokumentene du har mottatt til Tolletaten for betaling av moms
Bilen utleveres mot kvittering for innbetalt moms, samt betaling av vår faktura for sjøfrakt og havnekostnader
Vi gjør oppmerksom på at det påløper lagerleie for biler som ikke er hentet etter lossedag + tre dager
Du kan finne informasjon om toll og avgifter for importbiler fra USA, veteranbiler og elbiler på Tollvesenets side www.toll.no
Adresse for henting: Motorships AS, Svend Haugsgate, 3013 Drammen, tlf. +47 31 40 90 00
Tidspunkt for henting: mandag–fredag kl. 08.00–11.00 og 11.30–15.30
Snakket med de på telefon i dag, og de virket hyggelige og greie å ha med å gjøre.
Rent teknisk er det slik at de får ankomstmelding når bilen nærmer seg Norge, typisk når båten er i Tyskland. De vil så ta kontakt med meg når de har fått melding. Selve fortolling kan ikke gjøres før bilen er kjørt i land fikk jeg beskjed om på telefon, da tollvesnet var veldig strenge på dette.

Alt i alt, dette ordner seg, håper jeg :lol: :wink:
 #461491  av ArildM
 
PCS har tidligere laget en kontroller som heter TCM-2000, den er oppført til å støtte A340E girkasse, som er en Supra girkasse. Fordelen her er at Toyota girkasser i denne serien opererer ganske så likt, 3 trinns automat med overdrive, og samme antall selnoider osv som opererer selve kassen.

Har sendt de en mail nå for å høre om de fortsatt har noe som passer, i så fall bør det være mulig å få til paddle shifter ala denne (se 23sek uti videoen):





Så spørsmålet er om jeg vil kjøre en paralell custom ledningsnett med både 3sge og 3sgte hjerne, eller om det er bedre å se etter en egen "standalone" TCU modul. Samtidig ser jeg helst at jeg kan beholde OEM utseende inni bilen, og bare kunne sette bilen i D og kjøre meg en tur :)
 #461492  av ArildM
 
Fant også denne:

Men da er jo hele poenget borte da du har en helt manuell automat :lol:
 #461532  av ArildM
 
Ser ut til at båten nærmer seg Drammen etterhvert. Estimert ankomst er 8.Desember, ser den er i Tyskland nå, så den er vel rundt hjørnet.

Har sendt mail til Motorships og B.Iversen som skal ta seg av selve fortollingen.

Har ellers byttet ut alle foringer i front til Polyforinger :)
Brukte et sett ala dette for å gjøre jobben:
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000023831
Måtte til med noen store kopper og litt div for å finne ting i rett størrelse.

Egentlig en helt kurrant jobb, men tok ei grei helg med noen timer med skruing hver dag og litt pilsners innimellom :)
Blir nok mye rasktere å ta foringene bak når jeg først har fått prøvd med litt på dette selv. Greit med polyforinger siden man ikke trenger å laste forstillingen i normalposisjon for å få rett spenn på foringene. Så får vi se hvordan det blir å kjøre bilen til våren :)

Hadde helt nye bærekuler liggende også, så satte disse på samtidig. Så da er strengt tatt alt i forstilling nytt :) Uten at noe strengt tatt var dårlig, men, har man gammel Toyota så må man skru litt bare for å gjøre det. Er litt dårligere stilt med foringene bak, så de trenger det mer.

Bakstillingen og foringene bak blir tatt samtidig som jeg starter med konverteringen til autolat :lol: Viktig med Polyforinger når man skal daffe rundt i gubbefart :twisted:
 #461533  av OleST
 
:lol:
 #461534  av ArildM
 
Da var bilen kommet til Drammen :)
Ikke lenge før den kommer hjem nå :mrgreen:
 #461549  av hmsilset
 
Blir spennende dette prosjektet :) skal bli Morro å høre en sånn motor i Smokey :)
 #461550  av ArildM
 
Takk Hans Martin :D
Blir nok samme motoren, bare med en forsterket automatkasse i stedet for manuell :)
Så får vi se om det blir V6 etterhvert :) Må slite ut turbomotoren først i så fall :D
  • 1
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 74