TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #461440  av ArildM
 
Genial lite "tech tip" mtp tuta på rattet :)
Matta på min har på en måte tilpasset seg til å være trødd aalt for langt fremme, så den modden var fin :wink:
 #461441  av GhostRider88
 
Kjekt når man kan ordne litt småtteri selv og dele tips i samme slengen. Å gir en god følelse også når man får det til :)

Var slik min matte var og så meg lei på at den aldri lå der den skulle. Så en rask og enkel fiks dette. Et ekstra tips er å legge 2 komponent epoxy lim rundt- og på innerkanten i hullet. Det blir som en malje så det sitter enda bedre, slitesterk og ser mer oem ut.
20191020_201129.jpg
20191020_201129.jpg (1.32 MiB) Vist 4824 ganger
 #461466  av GhostRider88
 
Nyvasket, batteriet tatt ut og mr2'en satt til vinterlagring i påvente av spennende Link relaterte ting til våren ;) Mer info kommer når jeg har mer håndfaste ting å komme med.
20191026_182456.jpg
20191026_182456.jpg (866.16 kiB) Vist 4780 ganger
20191026_182414.jpg
20191026_182414.jpg (1018.67 kiB) Vist 4780 ganger
20191028_162402.jpg
20191028_162402.jpg (755.44 kiB) Vist 4780 ganger
 #461468  av ArildM
 
Da var det den tiden av året igjen ja :)
Bare å glede seg til neste sesong da :D
 #461482  av GhostRider88
 
Så var "the missing" Link G4+ Monsoon pnp kittet til beamsen bestilt og betalt. Blir påbegynt asap. Oppdateringer kommer underveis :) Meningen er at det monteres midlertidig i vinter for å se til at alt starter og virker som det skal. Til våren blir det å lage ny innsugsslange (siden dette kittet fjerner behovet for MAF), og annet småtteri så det ser bra ut 8) og selvsagt tuning og ny effektmåling.

Bilde av en som har samme kit i sin mr2 med beams redtop (vi skal fjerne beams ecu'en på min).
Merknad 2019-10-26 025537.jpg
Merknad 2019-10-26 025537.jpg (290.32 kiB) Vist 4747 ganger
 #461497  av GhostRider88
 
Da var Link ecu kittet hentet og funnet i perfekt orden 8) Ledningsnettet er for å gå fra MAF til MAP+IAT. Bare å glede seg nå 8)
20191113_204158.jpg
20191113_204158.jpg (1.01 MiB) Vist 4669 ganger
 #461499  av ArildM
 
Det der blir heeelt rått :mrgreen:
Snodig at Beams i utgangspunktet er MAF når mye annet på samme tiden allerede var gått over til MAP :?
 #461500  av magnesmurf
 
Sikker på at beams har MAF? Kan tenke meg at de gikk videre fra MAP til AFM?
Altså at de ikke har de gamle luftmangdemålerene men har Luftmassemåler? Hvis så er tilfelle er det vel et skritt tilbake å benytte noe som måler trykk i manifold isteden for noe som måler antall luftmolekyler som passerer innsug. Men fortsatt bedre enn gamle MAF som måler antall liter luft som passerer.
NÃ¥r det er sagt trodde jeg man fikk levert AFM som ekstrautstyr til link?
 #461502  av GhostRider88
 
magnesmurf skrev:Sikker på at beams har MAF? Kan tenke meg at de gikk videre fra MAP til AFM?
Altså at de ikke har de gamle luftmangdemålerene men har Luftmassemåler? Hvis så er tilfelle er det vel et skritt tilbake å benytte noe som måler trykk i manifold isteden for noe som måler antall luftmolekyler som passerer innsug. Men fortsatt bedre enn gamle MAF som måler antall liter luft som passerer.
NÃ¥r det er sagt trodde jeg man fikk levert AFM som ekstrautstyr til link?
Beams har MAF og beams ECU er veldig følsom når det gjelder MAF sensor, se seksjon under MAF sensor på denne siden: http://www.6gc.net/forums/index.php?showtopic=91467.

Mark Panic, som lager kittet, har selv utviklet det på sin beams mr2 og solgt mange med bare vellykkede installasjoner. Limer inn info jeg fikk av han da jeg spurte om følgende;
how the pnp kit is in terms of air flow meter (MAF), air temp sensor and map sensor, how complete is the startup map, and the map for vvti.
svar:
The ecu has map sensor on board. It just needs manifold vacuum.
For that we have you take the vacuum off of the FPR. On our setup the FPR doesn't need vacuum (constant pressure).
For the MAF it comes with a small harness that plugs into the maf connector. That has the IAT. You can get rid of the MAF.

The startup map is 90% good. I developed this kit on my personal sw20 so it's as complete as possible. VVTi is mapped to my personal preference.
Ja, blir rått dette når den er ferdig tunet inn. Å blir deilig å få vekk følsom MAF som er kjent for å skape hodebry....
 #461503  av GhostRider88
 
Litt mer info om Link kittet (fra Mark Panic sin post på Instagram) og review av en mr2 med beams med dette kittet (eksakt det jeg har kjøpt, Link G4+ Monsoon pnp kit)
74617565_487099898545629_4234915948030590976_n.jpg
74617565_487099898545629_4234915948030590976_n.jpg (251.5 kiB) Vist 4649 ganger
Video Feature: https://www.teqdigest.com/post/video-fe ... owered-mr2
 #461504  av ArildM
 
Alle moderne motorer bruker vel MAP sensor?
Som såvidt jeg skjønner er bedre en både MAF og AFM?

Genialt med PNP kit uansett :D

Kjip video :lol: 9 minutt med snakk om hvor mye bedre bilen er, 5 sekunder hvor han kjører motoren opp til 3500 rpm :lol:
 #461505  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Alle moderne motorer bruker vel MAP sensor?
Som såvidt jeg skjønner er bedre en både MAF og AFM?

Genialt med PNP kit uansett :D

Kjip video :lol: 9 minutt med snakk om hvor mye bedre bilen er, 5 sekunder hvor han kjører motoren opp til 3500 rpm :lol:
De aller fleste moderne motorer benytter seg av luftmassemåler (AFM)
Det er det som gir mest nøyaktig avlesing av hvor mye luft som passerer, siden den måler molekyler. Den kompanserer da for tynnere luft osv.
2gr benytter løsningen med luftmassemåler hvertfall, og det gjorde de fleste biler jeg skrudde på når jeg mekaniker for 15 år siden.

Nå har ikke jeg veldig greie på beams, men at den motoren benytter den gamle luftmengdemåleren synes jeg er rart, siden den forsvant fra de fleste motorer på begynnelsen av 90 tallet. Det er tross alt noe som kom på 70 tallet, og som gir en temmelig unøyaktig avlesning, sammenliknet med både MAP og AFM.
Vet at link ecu til 3sgte rev2 motoren kommer med AFM sensor for å eliminere MAF sensoren.
 #461506  av GhostRider88
 
Ja, er enig det at det er rart at toyota beholdt maf på beams som jo er en motor fra 98. Mulig det var en kostnads greie at de behold maf på alle 3sge motorene?

For å sitere faktatråden om Beams og vanlige problemer;
MAF sensor: The MAF sensor is no different than any other MAF, but the BEAMS ECU treats it differently. The BEAMS ECU is incredibly finicky when it comes to the MAF and it has very tight tolerances. The BEAMS ECU relies very heavily on the MAF to determine the air/fuel ratio, and it was designed to work with the stock intake. If the MAF begins to malfunction, the ECU will trim fuel, causing your engine to run improperly. Unfortunately, this means that the ECU cannot cope with any other intake besides the stock intake. This will throw the MAF readings off, meaning you will not get proper air/fuel ratios and therefore cutting power, often significantly. The best alternative to the stock intake is the SARD Sports EX Plus intake, available from rhdjapan.com, but there have been several dyno charts showing gains by replacing an aftermarket intake with the OEM intake.
Uansett så slipper jeg å tenke på dette nå som jeg har link med plug-and-play kit. Som gjør at jeg kan bruke min oem luftfilterboks med K&N innsatsfilter, eller hvilke som helst sport luftfilterkit.
Eneste modifikasjoner som må til er ny innsugsslange fra luftfilter til innsug (siden jeg nå eliminerer maf), samt fabrikere brakett til link ecu som passer i festehull til beams ecuen.
 #461507  av GhostRider88
 
ArildM skrev:Alle moderne motorer bruker vel MAP sensor?
Som såvidt jeg skjønner er bedre en både MAF og AFM?

Genialt med PNP kit uansett :D

Kjip video :lol: 9 minutt med snakk om hvor mye bedre bilen er, 5 sekunder hvor han kjører motoren opp til 3500 rpm :lol:
Hehe, ja litt enig det, men jeg er så i beams land om dagen at jeg ikke bryr meg om det :lol:
En annen litt mer actionfylt video av Mark Panic som beams med samme link pnp kit;
(dette er dyno med org motor som yter 184kwh på hjula, så lover bra mtp hva jeg kan forvente med hva som er gjort med min beams).

(Lyden er bare helt :twisted: )
 #461508  av ArildM
 
Blander dere ikke litt nå?

Når jeg googler Toyota AFM finner jeg jo en gammeldags luftmengdemåler:
Bilde

Mens 2GR ser ut til å bruke MAF
Bilde
Utringet i gult her?

Ser flere sliter med å få 2GR motoren til å gå helt rent, med mindre de bruker rett diameter på innsug, eller bare kjører adaptern fra frankenstein for å få det rett. Så Tydelig at også flere nye motorer er litt kresne på dette :)

Trodde det meste gikk på map sensor i dag, så da lærte jeg noe nytt i dag også :)

Uansett, genialt å gå over til noe mer stabilt og som samtidig gir mer effekt :)
  • 1
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 102