TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Lasse's MR2

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #461173  av lasse
 
:lol: The joys of owning a classic?
Men litt clutchknirk kan man leve med da, har jo en Alfa også, clutchen knirker MYE mer i den, i tillegg til gnisselyd fra skinnsetene, knirk i vinduer mot lister, giroverføring på kassa som må smøres ca hvert år (selvom det er en sommerbil :roll: ) oljeforbruk, ja dere skjønner, den har mye smågreier også kalt sjel, men JÆVLIG god å kjøre da når alt virker selvfølgelig...
 #461183  av ArildM
 
:lol:
Takk for oppklaringa mtp clutchen, kan vel være at det knirker et sted i selve utløsergaffelen også? Kan jo være at det var stille en stund siden jeg hadde på litt smøring der, men at det fort tørka ut igjen. Stemmer vel overens med at det kan forsvinne helt når det er veldig mye regn/fuktighet ute.

Men når du snakker om gledene med å eie en Alfa, så må jeg bare si at det nå føltes plutselig mye bedre ut å eie en 90talls Toyota :mrgreen:
 #461797  av lasse
 
Da har endelig tiden kommet til utpakking av sommerbilen, ett lite skår i gleden er jo selvsagt tiden vi er inne i...
Etter første kjøreturen kom jeg på hva som har plaget meg helt siden jeg fikk bilen sammen igjen etter bytte av toppakning, nemlig instillingen av bosstcontrolleren, uansett hvordan jeg har vridd og vendt på den, så har det samme skjedd; når trykket har begynt å komme for fullt, har controlleren ment det har kommet for fort, og strupet trykket, ikke særlig kult å plutselig lade 0,5bar på rettstrekka på rudskogen...
I og med at bilen blir brukt særdeles lite i og med at jeg har unger, så måtte noe gjøres så jeg kan nyte å kjøre bilen istedet for å fikle med BC´n hver tur eller irritere meg over at den ikke funker som jeg vil.
Søndag kveld ble en fisefin wastgateaktuator bestilt fra England, mandag ble den sendt, og i går dukket den opp på døra!!
Montert i kveld, (JÆÆÆÆÆÆÆÆVLIG TRANGT!!!!! ) og tatt en liten prøverunde 8)
Fasit er at bilen nå funker som den skal :mrgreen: Bestilte med 1,2bar fjær, og bilen lader 1,1-1,15 stødig og fint gjennom girene nå
 #461798  av GhostRider88
 
Hærlig!
Trenger slike solskinnshistorier nå om dagen :)
 #461800  av ArildM
 
PÃ¥ org 3.gen CT20b turbo?
Ã…ssen funker dette med org hjerne?
 #461801  av lasse
 
PÃ¥ original 3gen med ct20b ja, og original-ish hjerne (Blitz).
Funker som snus det, kjørte jo med originalhjerne og 1.1bar i mange år også (før toppakningsbrudd og boostcontrolleren begynte å leve sitt eget liv), kan vel med hånda på hjertet ikke si at jeg har merket noe stor forskjell på org vs blitz hjernen bortsett fra turtalssperra som er høyere (har ikke truffet den med blitz enda :roll: ) og fartssperra.
Legger ved noen bilder jeg ikke fikk med i går 8)
Måtte forøvrig kappe opp den originale aktuatoren, da den var både sveiset og stemplet fast på braketten, braketten ble brukt om igjen på den nye aktuatoren, måtte bare borre hull til festeskruene i den.
Får håpe dette blir sommeren jeg får brukt bilen litt, den har gått ca 6000km de siste syv årene :oops:
Vedlegg
IMG_0576.JPG
IMG_0576.JPG (106.93 kiB) Vist 2050 ganger
IMG_0577.JPG
IMG_0577.JPG (82.69 kiB) Vist 2050 ganger
IMG_0578.JPG
IMG_0578.JPG (92.68 kiB) Vist 2050 ganger
 #461802  av Makk
 
Det går ihvertfall helt fint, 3rd gen er bedre på alle måter å mye folk kjører 1.2 på alt originalt 2nd gen med downpipe og mbc, gikk helt fint på min gamle gt4, bruk vpower 98 ofc.

Er bare dritviktig med en god boost gauge så du vet hva du sender innpå
 #461803  av lasse
 
Måler må til ja, org 3gen ecu har jo fuelcut på 1,2 men greit å slippe å belage seg på den...
98 oktan er også lurt ja, har kun kjørt på det i alle år, men er så idiotisk at det kun er Shell og Esso som fortsatt har det, var enklere før når de fleste stasjoner hadde skikkelig bensin...
Jeg har jo afr måler også, og en ting som er sikkert og visst er at disse motorene ihvertfall ikke går magert under pådrag!
 #461804  av Makk
 
Shell sin V-power har blitt bevist til å være over 100 oktan, for en eller annen grunn så er det en sosialist som har sagt at her til lands skal vi ikke ha noe som helst sportslig...

I Deutschland er V-Power markedsført som 100 oktan, garantert samme bensinen 8)

Personlig når jeg er der å kjører så jekker jeg opp trykket enda ett lite hakk å fyller Aral, dem har 102 :mrgreen: :mrgreen:
 #461808  av ArildM
 
SÃ¥ da slipper du boostkontroller i det hele tatt? Liker den tanken! :)
MBC har funket greit, men synes det er stor forskjell mellom hvordan den lader, nesten fra dag til dag, alt etter temp osv osv, så var egentlig slik at jeg tenkte bare å koble bort hele mbc og kjøre originalt.

Åssen gjør man det med det orinale vakumsytemet osv?
Kobles slik som originalt?
 #461809  av lasse
 
Tyskland as, har vært der maaaaange ganger, men aldri kjørt bil der :shock:
Har vært en sånn liten fest på høsten som har kommet litt i veien for kjørbarheten :roll:

Kjører ikke med boostcontroller i det hele tatt nei, kjenner meg igjen i det du sier Arild, når jeg hadde mcb så droppet trykket på varme dager, og etter noen runder på rudskogen, spent på å se hvordan det blir med den nye aktuatoren!
Den originale aktuatoren er jo to stegs, så der blinder du jo den ene slangen når du kjører bc, den er fortsatt blendet av da den nye aktuatoren er enkel, bruker kun slangen direkte fra kompressorhuset inn på den.

Og ellers har det ikke blitt noe mer bruk, men gleder meg til neste tur 8)
Må vel nesten få ordnet nye dekk foran også, de som sitter på er fra 2009 tror jeg :shock: merkelig nok blir bakdekkene fortere slitt og oftere byttet ut :roll:
 #461810  av ArildM
 
Stilig :D Føler meg litt amatør på dette, så må bare spørre.
Da kan man vel koble bort hele det originale systemet strengt tatt?

Hvor kjøpte du denne hærligheten? :D
 #461811  av lasse
 
Bare å spørre :D
Er jo ikke akkurat noen ekspert selv, men nysgjerrigheten skal ingen ta fra meg!
Ja, man kan vel sikkert fjerne resten av systemet, men det kan man jo om man gidder når man kjører med BC også, men det sitter vel ganske klønete til, jeg har ingen planer om å bruke noe tid på det ihvertfall...
Herligheten ble kjøpt fra forge motorsport i England, bestilt søndag kveld, og levert på døra på tirsdag!!
Har forøvrig kjørt en liten tur til, og jeg har fått litt høyere trykk nå, har vært oppe i 1.25 på det meste, får se hvordan det utvikler seg, ellers kjøpte jeg med ett ekstra sett med fjærer som kan skiftes for å endre åpningstrykket.
Er jo mulig det er litt samme syken som mcb, at trykket varierer litt med temp osv.

Men om det er stabilt på 1.25 eller i værste fall 1.3, så tenker jeg at jeg bare kjører på så lenge af måleren ikke viser helt koko mager blanding
Og går det skeis, så blir det skruing på noe annet enn Alfa eller Audi for en gangs skyld...
 #461812  av Makk
 
Grunnen til at du har høyt trykk nå er lett å forklare, det er vesentlig kaldere luft nå enn på sommeren, får plass til mer luft vet du.

Min også går som en rakett når det er så kaldt de dagene det er tørre veier, til sommeren må jeg frem i huven å jekke en halv runde på boost controlleren for å få samme resultat heheh
 #461813  av ArildM
 
Tenkte kanskje en turbotrykksensor til en viss grad ville kunne kompensere, men er jo helt klart logikk i at kaldere luft er mer effektiv enn varm. Er vel derfor man har både IC og andre ting for å senke temp på luften inn i motor mest mulig :wink:
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29