TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes nye mr2 prosjekt. 2gr v6 med godkjenning!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #461819  av lasse
 
Ja, det må man jo håpe på, de har jo løsnet litt på strikken de senere årene!
Rimelig sikker på at det svinghjulet passer alle Toyota v6, men det finner man jo ut av.
Skuddsikkert er alltid bra!
 #461827  av magnesmurf
 
Var ute på første langturen igår.
Bilen går bra og alt fungerer. Har en litt irriterende klonking fra understell i lav kastighet og skarpe humper.
Har etterstrammet alle deler i understell med korrekt moment.
Så må dobbeltsjekke at fjærbeinstopper foran er snudd korrekt vei.
Håper jeg får det stille nå..
Vedlegg
92823312_1126599791026948_7225030565567660032_o.jpg
92823312_1126599791026948_7225030565567660032_o.jpg (101.18 kiB) Vist 1498 ganger
 #461828  av Makk
 
Jeg hadde noen defekte foringer på min Celica under fremme, men kunne aldri verden finne dem.

Viser seg at bilen måtte stå på hjulene for at dem skulle ligge i sin korrekte, slitne posisjon... Det var noen nedre indre foringer som aldri har blitt byttet fordi eller oppdaget "dem ser å kjennes jo så bra ut" Men det var dem som laget en klunkelyd ja.

Så lenge bilen sto på hjulene kunne disse røres ganske mye, men satt bom fast når forstillingen gikk ned ved løfting av bil, noe samme hos deg kanskje?
 #461829  av magnesmurf
 
Makk skrev:Jeg hadde noen defekte foringer på min Celica under fremme, men kunne aldri verden finne dem.

Viser seg at bilen måtte stå på hjulene for at dem skulle ligge i sin korrekte, slitne posisjon... Det var noen nedre indre foringer som aldri har blitt byttet fordi eller oppdaget "dem ser å kjennes jo så bra ut" Men det var dem som laget en klunkelyd ja.

Så lenge bilen sto på hjulene kunne disse røres ganske mye, men satt bom fast når forstillingen gikk ned ved løfting av bil, noe samme hos deg kanskje?
Alle foringer i understellet er nye polyforinger. I tillegg ble de gått over mens bilen sto på 4-søyler på hjulstillingskontroll i fjor høst.
Så må nok grave litt dypere og dobbeltsjekke at alt er i korrekt poisjon og korrekt montert.
 #461845  av magnesmurf
 
Fikk svar fra biltilsynet på søknaden idag :!:
Overaskende fort for øvrig, men de har vel mindre å gjøre siden de er stengt.

Svaret var jo ikke veldig overraskende, da det bare besto av noen få setinger.

"søknaden om ombygging er for omfattende og komplisert for biltilsynet, og oversendes derfor vår spesialistgruppe SFOOR. Vær oppmerksom på at behandlingstiden kan være lang hos SFOOR"

Regner med behandlingstid på minimum 6mnd.
Men er jo positivt at søknaden hvertfall er på vei til riktig sted.

Har for øvrig løsnet fjærbein og dobbeltsjekket alt. Klonkelyden er der fortsatt, mest tydelig ved igangsetting med svingte hjul både forover og i revers.
Kan kun være enten tannstang eller problemer med forsterkingene rundt stabstag.
 #461846  av ArildM
 
Må være noe i tannstag eller deromkring som du sier. Sjekk rattstammen, er vel en gummikobling som er skjult i frunken også som jeg ser er veldig dårlig på en del mr2, gjør styringen upresis og i verste fall farlig.

Bilde

Om det ikke er det, er det i alle fall en grei bit å sjekke ettersom du synes bilen er såpass forskjellig å kjøre kontra den du har.
 #461875  av magnesmurf
 
Siden rattet er byttet og cruise controllen ikke er på plass, fjernet jeg like godt resten av delene til den.
Pedalenfølelsen har være litt nummen og treig med cruisecontrol.
Så satser på at den blir litt bedre når alt er fjernet og gassvaier går direkte til gassspjeld, og ikke innom flere andre deler.
Vedlegg
DSC_0046.JPG
DSC_0046.JPG (3.53 MiB) Vist 1331 ganger
DSC_0045.JPG
DSC_0045.JPG (4.12 MiB) Vist 1331 ganger
 #461878  av ArildM
 
Spent på om du merker noe forskjell, enig med logikken om at det bør bli en mer direkte følelse på gasspedal nå :)
 #461883  av magnesmurf
 
Ble bedre gasspedal uten cruise controllen. Gasspedalen hadde litt mer følelse, og mer respons nå.
I tilegg forsvant litt "lag" eller treghet i systemet, så det var det som gjorde responsen bedre.
Eneste jeg kan klage på er at det ikke finnes noe dødgang på pedalen lenger. Så den tar fra første millimeter.
 #461897  av magnesmurf
 
Måtte til slutt bite i det sure eplet for å få t-taket tett.
Har justert og justert, byttet pakninger og tatt av pakningene og montert det på nytt der det lakk.
Hadde et parti på ene siden hvor det ikke ble tett. Så løsningen ble til slutt å legge på litt tec7 for å få det tett :?

Prøvde meg litt frem med å bytte plass på basskassene i mr2en også.
I og med at de to kassene spiller på vidt forskjellige frekvenser, og jeg tidligere savnet dypbass, flyttet jeg 10" kassa til plassen bak fører.
Fant et litt snodig fenomen. Virker som om førerplassen får kanselert bassen fra kassen som står på passasjersiden.
Hører ingenting av midbass fra de 6" elementene som nå ble plassert bak passasjerstol, som tidligere ga masse lyd.
Men dypbassen kom derimot veldig godt frem fra 10" kassa bak førerplass.
Det forklarer hvorfor jeg har savnet dypbass tidligere.
Så for fører er det meningsløst å ha basskasse bak passasjer.
Dette var vel noe av det samme som du opplevde i din bil Arild?
Vedlegg
DSC_0048.JPG
DSC_0048.JPG (3.33 MiB) Vist 1277 ganger
 #461899  av ArildM
 
Dama sier at det er ubehagelig å sitte på når jeg spiller høyt :lol:
Så ja, jeg får absolutt med meg dypbassen, men er vel nå kanskje en faktisk grunn til at jeg må spille ubehagelig høyt for passasjerens del før jeg selv synes det svinger skikkelig :shock: :mrgreen:

Fokal settet i dørene spiller som pokker alene, men med sub forsvinner de nesten, men jeg tenkte bare det var slik det skulle være / mangel på å stille inn ting korrekt :)

Du får holde oss oppdatert på hva som blir den beste løsningen :wink:
 #461902  av Hobbes
 
Vel husk at du prøver og presse en bølgelengede som er lengre en bilen inn i den lille cupen. Så noen ting med stående bølger kan gi rare utslag.
 #461907  av magnesmurf
 
Hobbes skrev:Vel husk at du prøver og presse en bølgelengede som er lengre en bilen inn i den lille cupen. Så noen ting med stående bølger kan gi rare utslag.
Uten å være noen lydekspert, må jeg vel bare prøve meg litt frem.
Når jeg tross alt klarte å få mer trykk i den blå, med kun 2 små skjulte 6" subber, enn jeg får i den gule med skikkelige basskasser, har jeg tydeligvis enten feilkonstruert basskassene eller gjort noe annet galt.
Skal gå litt i tenkeboksen på dette.
Men mistenker at jeg ender opp med en løsningen som enten innebærer å plassere subbene et annet sted, bytte de ut slik at jeg har identiske på hver side, eller prøve meg litt mer frem mtp andre løsninger.
 #461908  av ArildM
 
Jeg vil si 10" RF Punch subben i Smokey spiller meget bra i hele kabinen, men det er klart du kjenner nesten slagene av selve subben når du tross alt har den bokstabelig talt i ryggen.

Men som dere begge er inne på, å få det til å spille bra i en MR2 med såpass liten kabin er nok ikke rett frem alltid. Særlig mtp form og størrelse, med tanken i midten som nesten deler rommene osv.

Lukket kasse forresten i min, men var vel det du ordnet i din også :)
 #461909  av magnesmurf
 
Ja, lukket kasse på begge subbene mine.
Kan være jeg må prøve å fintune instillingene litt, og spille inn den store subben litt mer først.
Men overrasket meg at man nesten kanselerte lyden til subben som ble flyttet bak passasjer.
Irriterer meg også litt over å måtte vippe frem subkasse for å komme til spaken for å åpne motorlokket. Så blir nok noen form for ombygging av løsningen der etterhvert
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 62