TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes nye mr2 prosjekt. 2gr v6 med godkjenning!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #461910  av Hobbes
 
Vel, jeg er ikke noen ekspert , men har stor interesse for lyd. En måte og få mye bass der en lytter er og plassere basskassen der hvor en sitter ( lytter) og så stikke hode der hvor en kan plassere kassen. Hvis det er mye bass der så vil oftest plassering av kassen der hvor en lyttet gi god bass der hvor kassen sto. Hvis dette gav noen mening. En kan også leke seg med fasefoskyvning hvis forsterker/avspiller har dette.
 #461911  av ArildM
 
Skjønner teorien din, og det stemmer nok som du sier.

Faseforskyvning er interessant, leste litt om det da vi ordnet nytt anlegg i den nye Rav4n vår
Også er det en enorm forskjell i hvordan samme subb og forsterker spiller, faktisk dårligere enn i 99 modell Rav4n enn den nye. Så selv om begge er SUV med relativt samme dimensjoner så er faktisk rommet utformet på en eller annen måte annerledes slik at subben ble vesentlig dårligere med den gamle forsterkeren.

I stua vår ble akustikken fra sub heelt forandret da vi byttet sofa feks, så det er ofte "små ting" som kan gjøre store utslag.

Ble også litt overrasket over et en subb ikke nødvendigvis trenger å være i samme fase som de andre høyttalerene, og at den enkelte gang kan spille bedre om den er i helt motsatt fase. Hadde før dette trodd at alle høyttalere må stå i samme fase for å ikke slå ut hverandre, noe som naturligvis stemmer for stereohøyttalere og de andre høyttalerene i systemet.

Forresten ble problemet i den nye 2006 Rav4n løst med en kraftig monoblokk fra Pioneer, og det merktes godt hvor mye bedre kontroll den nye forsterkeren hadde på subben kontra den gamle, selvfølgelig overlegen kraftmessig også.
 #461912  av magnesmurf
 
Hobbes skrev:Vel, jeg er ikke noen ekspert , men har stor interesse for lyd. En måte og få mye bass der en lytter er og plassere basskassen der hvor en sitter ( lytter) og så stikke hode der hvor en kan plassere kassen. Hvis det er mye bass der så vil oftest plassering av kassen der hvor en lyttet gi god bass der hvor kassen sto. Hvis dette gav noen mening. En kan også leke seg med fasefoskyvning hvis forsterker/avspiller har dette.
Skjønner godt hva du mener, da jeg også har stor interesse for lyd. Har drevet mye med hifi/hjemmekino og har jo bygd skikkelig annlegg i den andre mr2en også.
Problemet jeg har i denne er at signalene til subwoofer driver begge basskassene, så kan ikke faseforskyve bare den ene. Og den som står bak førersetet stemmer jo.
På forsterkeren har jeg ikke noen særlig valgmulighet for faseforskyving. Det må skje fra spilleren.
Men kan prøve å se litt mer på det etterhvert.
 #461940  av magnesmurf
 
Har eksprimentert litt med subwoofer idag.
Viser seg at det å ha to forskjellige subwoofere tilknyttet samme forsterker og signal gjør ting litt trøblete, pga forskjellig følsomhet. Det innebærer at samme signal med samme styrke gir forskjellig utslag på forskjellige subwoofere.
Siden de er tilknyttet samme signal, og spilleren ikke har 3 utganger, bare 2, lar ikke dette seg justeres annet enn på forsterker.

Så fikk justert meg inn delvis med effekt gain på forsterker. Men er ikke helt i mål.
Alternativet er nå enten to like subwoofere, da jeg ikke vil bytte spiller pga mobil integrasjon og holder, alternativt å ikke komme helt i mål med prosjektet og kun ha OK bass, ikke veldig god.
 #461941  av ArildM
 
Høres logisk ut at det blir bedre med parvis like høyttalere, særlig ettersom det er såpass lite og merkelig utformet rom du skal spille i :)
 #461964  av magnesmurf
 
Fikk bestilt meg eksos til denne.
Har hatt trøbbel med å finne en eksos som både ser bra ut og låter bra (ikke for intens)
Var en stund inne på å konvertere mongoose til NA og bruke på turbo. Vurderte og fujitsubo legalis (DYR)
Har vurdert BERK eksos, da lyden er fin. Men kvaliteten er ræva da det er kinaprodukt og det ser idiotisk ut med to potter som henger ned slik som berk gjør.
Så begynte å burdere å lete etter et brukt anlegg fra TCS.

Nå kom endelig TCS ut med reporduksjon av deres gamle. Så da var det bare å forhåndsbestille.
Så blir det satt på uansett om det blir v6 eller turbo.
Ser ut som tilnærmet orginalt og har diskret lyd :D

Motor som sitter i nå har begynt å lekke såpass med olje at den bruker omtrent 1 liter per 100 mil.
Vedlegg
tcs.jpg
tcs.jpg (63.75 kiB) Vist 1224 ganger
 #461968  av ArildM
 
Den der så meget kjekk ut!
Bør bli meget bra :)

På lange turer kjenner jeg at jeg kunne ha gått for litt mindre støy, men er uansett mye veistøy i kupeen i SW20, så turboen demper mye av motorlyden.

Spent på hva du synes om den når du får den montert.

Kommet noe lenger med 2gr planene, eller blir det 4-5.gen 3sgte heller?
 #461975  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Den der så meget kjekk ut!
Bør bli meget bra :)

På lange turer kjenner jeg at jeg kunne ha gått for litt mindre støy, men er uansett mye veistøy i kupeen i SW20, så turboen demper mye av motorlyden.

Spent på hva du synes om den når du får den montert.

Kommet noe lenger med 2gr planene, eller blir det 4-5.gen 3sgte heller?
Må bare vente på svar fra SFOOR. Søknaden ble jo sendt i vinter. Kan være opptil et års ventetid.
Blir det ikke godkjent så er backup planen en rev3 3stgte som står klar i garasjen.
Når det gjelder støy er det en del støy i mr2. Den blå støyer en god del innvendig.
Den gule er nesten stille. Vet ikke om det kun er dekkene som gjør så stor forskjell eller om det også ha litt å si hvor mye støydemping det er i de forskjellige årsmodellene.
 #461978  av ArildM
 
Stemmer det. Glemte jo av at du hadde en gen 3 stående.

Mulig US modellene var mer mytet på comfort til late Amerikanere da? :lol:
Mens EU og JDM er mindre støydempet?

Er jo uansett ufint å sammenlikne en tidlig 90talls bil med en IS300h som er 25 år nyere :mrgreen:
 #461981  av ArildM
 
Kunstig fartsfølelse ikke mindre :wink:
Derfor mange føler at de har fått mer HK når de bytter til åpent "varmluftsfilter" i en bil (også kjent som sportsluftfilter eller cold air intake), mens de i realiteten i beste fall går i null :D
 #461982  av Makk
 
ArildM skrev:Kunstig fartsfølelse ikke mindre :wink:
Derfor mange føler at de har fått mer HK når de bytter til åpent "varmluftsfilter" i en bil (også kjent som sportsluftfilter eller cold air intake), mens de i realiteten suger inn varmluft og går alltid i minus :D
I fix Arild.

Må ha skjold på dem greiene, tror ikke jeg har sett det på noen av de der mushroomen som ligger å dasker på manifolden til diverse ricers :D
 #461986  av ArildM
 
Helt sant :wink: Tenkte jeg skulle være litt forsiktig i min påstand :lol:

Varmluftsfilter er ganske awesome på 3sgte da, særlig på SW20, turbolyden rett i ryggen 8)
Bytta til denne: https://racerxfabrication.com/mr2-celic ... intake-box
Ble mye stillere, ikke noe merkbar forskjell i effekt, går godt nok uansett til å daffe i 80 sonene i Norge :lol: Møter på "sivil" bilen til politiet nesten hver dag jeg kjører på jobb også, så må vel holde en lav profil :roll:

Full boost i sånn 3 sekunder i 3. giret så er du oppe i 110, så må du bare slippe gassen når du har nått peak effekt, og tenke deg om en ekstra gang, skal jeg dra den helt ut nå og risikere lappen, eller skal jeg ta det chill? :lol: Havner på den siste, som regel.
 #462009  av magnesmurf
 
Litt småplukk.
Fikk nytt ratt til bilen igår. Splitter nyt Nardi ratt. Synes det på 350mm er litt lite, så ble et på 365mm, samme størrelsen som det orginale TRD rattet.
Bilen fikk seg også en tur til Air condition service. Var fortsatt trykk i anlegget etter å ha stått i 10+ år, så da da ble anlegget bygget om til moderne standard og fylt opp igjen med gass og olje.
Bilen har nå deilig avkjølende aircondition 8)
Fant også ut av den amerikanske utgaven har en en egen lufteåpning plassert under rattet. Den blåser kaldluft i fanget så man får kjølt ned ballene :lol:
Vedlegg
DSC_0062.JPG
DSC_0062.JPG (4.63 MiB) Vist 1071 ganger
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 62