TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Lasse's MR2

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #461816  av lasse
 
Makk skrev:Grunnen til at du har høyt trykk nå er lett å forklare, det er vesentlig kaldere luft nå enn på sommeren, får plass til mer luft vet du.

Min også går som en rakett når det er så kaldt de dagene det er tørre veier, til sommeren må jeg frem i huven å jekke en halv runde på boost controlleren for å få samme resultat heheh
I know, men følte liksom at det ikke var så mye kaldere i går enn det var for en uke siden at det skulle slå ut såpass, men tiden får vise!
 #462034  av lasse
 
Jau!
Årets første tur uten tak unnagjort!
Jævlig digg 8)

Meeeeeeen, og det er jo som regel ett men... Det lukter bensin litt sporadisk i bilen under kjøring, og når jeg kom hjem og skulle parkere så sto bredbåndslambdaen og vippa mellom 10 og 11:1 PÅ TOMGANG!
Insane feit blanding der altså...
Plugger var nye i fjor (gått ca 1000-1500km tipper jeg) alt annet av tenningsdeler og lambda var nytt for noen år siden, men har nok ikke gått mer enn 4-5000km, alt original Toyota (bortsett fra pluggene selvsagt).

Så nå driver jeg og lurer på datasprut for å bli kvitt den nå rundt 25år gamle ECUen som står der nå...
 #462035  av GhostRider88
 
Time to go Link g4 :wink:
MonsoonX eller stormX vil nok passe. Kan varmt anbefale Mark Panic som jeg kjøpte mitt pnp-kit av. Plug and play med oppstrarts-map.
Om han ikke har ferdig kit til v6, så lager han det custom. Her er nettsiden: https://panicmade.com/
 #462039  av lasse
 
V6 eventyret varte ikke lenge gitt :oops: Rådebank etter 1000-1500km, blei så forbanna på den motoren da, at jeg fiksa 3sgte´n og heiv inn den så jeg fikk kjørt litt den sommeren. Det var i 2017...
Men har vel innsett at jeg kanskje skal gå over bilen litt og være sikker på at ECU er på bærtur før jeg blåser av massevis av penger på sprut og mapping, er trossalt ikke så voldsomt mye som går inn og styrer de ECU´ene der.
Har sprettet opp ECU og sett etter noe åpenbart som kondensatorer som lekker, men det ser greit ut.
Er ett ekstra komponentbrett inni der med masse greier på kontra original ECU, og en ting er ihvertfall sikkert; han som kom på det greiene der er mye smartere enn meg :lol:
Sist redigert av lasse den 22 jun 2020 06:09, redigert 1 gang totalt.
 #462042  av ArildM
 
Er vel ikke uvanlig at ECUene blir litt rare etter 25Ã¥r ++.
Kondensatorer som lekker og loddinger som er litt "iffy" etter mange års bruk. Var i alle fall et relativt velkjent problem på 4age 20v motorene, og har lest om det på flere andre motorer etterhvert også. Ble litt inspirert av Marty i MightyCarmods når de kjørte inn haltec på 3.gen 3sgten han hadde i den sorte MR2n, var jaggu my gammelt som kunne fjernes, mye vakumgreier osv som bilene brukte før som i dag ikke er nødvendig. Slipper å kjøre rotor og fordelerlokk osv osv. Elektronisk boostcontroller innebygget i ecu er også fristende, MBC funker jo, men uten noe aktiv styring blir det vel alltid slik at du må justere på den etter tempen ute, og det er ork :lol:

Hold oss oppdaterte i alle fall :D Mye å velge i mellom, så jeg synes det er vanskelig å vite hva man skal gå for. Er vel greit å finne noen som har erfaring med emnet og høre hvordan ecu de liker å mappe :) PNP løsninger er jo også genialt :wink:
 #462052  av lasse
 
Har fått kikket litt på bilen i dag, målt verdien på kjølevannstempgiveren, varmkjørt motoren og sjekket tenningen, alt ser ok ut, ingen feilkoder heller.
I dag lå jo selvsagt afr spot on på 14-15:1 på tomgang når motoren var varm, så får vel bare følge med litt og kjøre rundt med multimeter i bilen, har en liten aning om kjølevannstempføleren eller ledningene til den, så skal prøve å få målt motstanden om den går på feit blanding igjen.

Prøver å legge ved noen bilder av ecu’en også, ganske trangt inni det med det ekstra printkortet...
Vedlegg
2CDCE1BB-2FD6-4F7D-845D-5D6313CFE098.jpeg
2CDCE1BB-2FD6-4F7D-845D-5D6313CFE098.jpeg (585.85 kiB) Vist 1795 ganger
BCD9B847-213A-40F7-8478-3DE189EBBBD2.jpeg
BCD9B847-213A-40F7-8478-3DE189EBBBD2.jpeg (652.79 kiB) Vist 1795 ganger
 #462053  av ArildM
 
SÃ¥ jo meget ryddig ut inni der da :)
Hva slags ecu snakker i egentlig her?
 #462055  av lasse
 
Ja, ser ikke så gæli ut, er forøvrig en Blitz access ecu, er jo en original en som er modifisert, men ingen vet jo helt hva som er gjort med dem. Jeg har forøvrig aldri banka inn i turtallsperra med den hjernen, og har vel sett rundt 8000rpm noen ganger :oops:
 #462056  av Makk
 
Er kjølevannatempføleren utslagsgivende på hva slags blanding bilen skal ha?

Min var "funny" når klemmen på selve føleren var slapp som ei tjukk høne etter 3 afrikakøller.
 #462057  av lasse
 
Ja, om ecu ikke får kontakt med den, så går bilen i kaldstartmodus (closed loop) og pøser på med bensin.
Nå skal det sies at mothaken på kontakten til kjølevannstemp hos meg er knekt, så det kan jo hende den ikke har så god kontakt som den skal ha...
Blir uansett en kjøretur med en kompis på torsdag, så får se hvordan det går da.
 #462059  av donk2k
 
Tror det skal være mulig å lirke ut kabelskoa inni plastikken på enden av ledningen til tempsensor. Da kan du klemme litt på kabelskoa så den blir trang og fin igjen. Har måtte gjort det med innslags-ledningen til starteren på et par toyota'r fra 90tallet.
 #462063  av ArildM
 
Al (aka Turbo Yoda) på The Skid Factory sier at Toyota er notoriske for å overkomplisere og å ha dårlige plugger / dårlige ledningsnett, så vi får se hva tiden bringer fremover for oss alle :lol: :roll:
 #462068  av lasse
 
Fikk kjørt en god tur på torsdagen (rundt 11mil), og bilen gikk greit, noen bensinlukt innimellom under kjøring, men lå fint på 14-15 afr på både cruising og tomgang.
Kan jo hende jeg skal sette på plass kullfilteret til luftinga av tanken og se om lukta gir seg da.
Sprut er jo på ønskelista, men så er det jo litt med det økonomiske også da, det er jo ikke helt gratis og man har jo andre biler samt kjerring og unger...
 #462069  av ArildM
 
Har kjørt en del uten kullfilteret uten å merke noe i sommer, turer på ca samme lengde :) Billig forsikring å sjekke at alle slanger er hele og fine, men regner med du har koll på akkurat det :)

Skjønner det mtp datasprut, er jo en dyr investering uten at det gir noe ekstremt mye mer effekt med mindre du da skal oppgradere andre ting samtidig. Men da blåser man jo fort av 100 lapper +++ :roll: :mrgreen:
 #462070  av lasse
 
Ja, jeg har jo kjørt uten kullfilter i mange år, og har ikke tenkt noe på det tidligere.
Får vel gå over litt slanger og sjekke litt, men det er ikke sånn at det lukter skikkelig, bare en liten eim i ny og ne, minner mer om lukten av uforbrent bensin fra eksosen.
Det hadde jo vært ålreit med sprut, for man vet jo at det uansett må bli bedre enn det er i dag.
For hvor god er egentlig en PC fra 1995 kontra en fra i dag?
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29