TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Lurer pÃ¥ '06-07 Lexus RX400h: henger, rust og slikt!

  • Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #462033  av Bjørn Eirik
 
Supraen er ikke godkjent for mer enn 1000kg, så da clutchen røyk på min eldgamle Audi S4 trekkvogn, må jeg ha noe annet for å få ut båten. (totalt 1300kg, båten bor på henger mellom turene.)

Hvordan er en RX400h med tanke på å dra opp en båt med meste av trekk foran? Noen som vet om den 'liker' å dra båt opp en bratt rampe eller om det er for mye trekk på forhjulene?

Og hvordan er det med rust på disse, jeg kan ikke finne annet enn på noen engelske fora, der det er litt rust i hjulbuer og på understell. Er de galvanisert eller på annen måte godt beskyttet?
Det er jo liksom 'ingen' som har problemer med en Lexus! :p

En ting til: Er den håpløs på vinterføre? Jeg kjører mye på E18 med slaps og har en kinkig bakke hjem til huset, bratt med sving. Er litt bortskjemt med Audien sånn sett!


Takknemlig for alle svar! :)
 #462043  av ArildM
 
Var innom RX400h selv, og så ganske mye på de.
Lexus er jo utrolig driftsikkert, men samtidig ser jeg en del "skumle" erfaringer med RX400h. Problemet er vel at når noe først ryker på en 2 tonn tung bil blir det ofte kostbart. De er i min mening litt i vippepunktet for hva vi kan forvente av alder og varighet på hybridsystemet. Og batterier som nærmer seg 15år kan være en ting å tenke på der også, men også her litt "lotto", noen fungerer perfekt, andre ikke.

Foringer i understell osv kan også være kostbart, men også å forvente for en så "gammel" bil.

RX450 er en del nyere, men den har aktiv stabilisering, og kan fort være 40-50lapper i påkost om det blir feil. Mer eller mindre hele bakstillingen må byttes om jeg ikke er helt ute på jordet. Slipper dette på RX400h såvidt jeg vet.

RX400h har også problem med lekkasje gjennom baklyktene, dette trenger inn i bagasjerommet hvor også hybridbatteriet ligger, og kan forårsake skader på hybridsystemet.


Ellers er 3vz relativt gammeldags, men skuddsikker. Husk at det er reg-reim på disse, kan fort være 10-15 lapper i påkost. RX450 har den nyere 2GR alu V6 motoren med kjede. Bilene går godt, og har jevnt over veldig lite feil. Og kanskje sammenliknet med veldig mye annet så er det nok ikke noe dumt kjøp.

Skal være greie på vintersføre, tung bil er greit på slaps. Ikke noe offroader i forhold til 4hjulssystemet (finner en del russiske videoer hvor bilen mer eller mindre står fast på flat mark), men med gode vinterdekk bør den klare de fleste norske forhold heelt fint :)

Det var i alle fall det jeg leste meg opp til når vi vurderte en slik.

Til slutt gikk vi forresten for en Rav4 2006modell. Den trekker vel 1500kg den også om jeg ikke husker feil.
Ren bensinbil med automat. Grunnen var rett og slett at det er 1000 ting mindre å få feil på. Selv om RX400h går vesentlig bedre, bruker trolig mindre drivstoff :) Det enkleste ble rett og slett det beste.

Ellers har jeg kjørt hybrid i 6-7 år nå og er knallfornøyd, har en IS300h og det er en meget god kjøremaskin, ikke gjort noe annet enn å bytte olje og flikke litt på bremsene :)
 #462091  av Bjørn Eirik
 
Tusen takk for utfyllende tilbakemelding!
Nå fant jeg til slutt ut at de jeg så på ville bli for tunge for normal B-lapp og 1200kg henger, så det spørs om ikke jeg får finne noe i mellomtiden. Jeg har vel innsett at jeg må ta hengerlappen for å både ha en bra bil, og også få med meg båten.. :?
Jeg får kikke litt videre, men tar med meg erfaringen din, Arild!