Beklager for en lang post, men måtte bare "rante" litt jeg også
Skulle ha tatt den rensen der jeg også. Rart de ikke kunne ha lagt en litt lettere måte å rense det på.
Må forresten bytte hjullager på min også, har gått over bremsene i sin helhet foran men fortsatt høres det ut som noe skraper foran. Ene glidepinnen har en gummipakning som har utvidet seg og ville ikke gå nedi, så jeg monterte sammen kalipteren uten den. Funker greit

Skjønner ikke helt vitsen med den pakningen, men sikkert noen ingeniører som har hatt for mye tid.
Har bestemt meg for å behandle den som en gammel Toyota, altså fortsatt gjøre alt selv. Nå gidder jeg ikke en gang kjøpe originaldeler til dobbel pris hos Lexus, ser ikke at kvaliteten forsvarer prisen...
Hjullagerene er forresten samme som på Camry og en rekke andre biler. Så delefilmen til Lexus viser kun komplett nav med hjullager til en oppgitt pris på sånn 3500 per stk (???), mens hjulagerene i seg selv får man kjøpt for 300nok per stk. Gikk nesten 150k min da før de tok kvelden, mulig pga at jeg mest bruker den til langkjøring?
Kanskje ikke 100% imponert over kvaliteten her heller. Skulle tro at et hjullager til 3500,- per stk skulle være så overdesignet at det lett skulle kunne vare 300k
Liker heller ikke at de har den sære løsningen med trommel og skivebrems i ett og samme system på skivene bak. Skikkelig sær løsning når feks SW20, Rav4, Avensis +++ har den mye enklere løsningen med kun skiver bak... De nye originalskivene jeg fikk når jeg kjøpte bilen er blitt skikkelig kant på allerede bak, så med all saltingen så ser det ut til at det blir ca 2 års varighet på skivene bak. Kanskje 3år på de foran?

Men greit nok, Toyota kan vel ikke så mye for at skivene ruster opp. Trøbblet er jo bare at man må regne med ekstra prakk og ekstra deler annen hvert år når man skal både ruste opp trommelbrems og skivebremsene bak. Trommelbrems bak er forresten heller ikke selvjusterende såvidt jeg kan se, har kjørt uten parkbrems i snart 2 år. Men kan jo være wirene som har rusta opp. Var vel samme på din også Magne?
Endte opp med å kjøpe alle bremsedeler i god kvalitet fra Autodoc i Tyskland. Ble rett under 3000,- for komplett sett med alle bremsedeler (skiver/klosser foran og bak + hjullager og rep sett) i god kvalitet (Bosch etc).
SÃ¥ da har jeg i alle fall det greit til neste eu kontroll.
Og forresten, hard oppbremsning for å holde skivene bak i orden funker sånn meeeh.
Og TMPS lampa lyser hele tiden nå. Mulig sensorene er tomme for batteri.
Forbanna dritt system som er påkrevd....
Har nesten lyst å ta ut hele instrumentpanelet og fjerne TMPS lampen, så den ikke lyser lengre

Men er litt usikker på hvor enkel den jobben blir. Men hadde vært en fin "hevn" over systemet. TMPS systemet er uansett bare en ettertanke på de aller første IS300h.
Ikke noe hyggelig lesning om AC.
Sluttet å blåse kaldt eller fått opp feilkode?
Så du forresten den "NYE IS", Lexus i USA er jaggu høye på seg selv når de snakker den nye IS opp i skyene. Mens under er det akkurat samme plattform som har gått siden 2013?
Toyota / Lexus er i ferd med å grave sin grav om de ikke kommer etter Polestar, Tesla +++
Er redd for at de blir hengende bakpå slik som alle produsentene i USA ble på 60-70 tallet. Bare fortsette over samme lesten uten å satse på nyvinning. Skummelt å være størst for lenge
