TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #461932  av Makk
 
ArildM skrev:To helt forskjellige filosofier :D
Har hatt samme dekkene i 4 år på min bil, så om de koster 4 lapper eller 8 lapper ferdig pålagt så har det ikke så ekstreeemt mye å si om man regner pris per år. Og det er fremdeles plenty gummi på de.

Men så har jeg også kjørt på bane med budsjett-dekk, og jeg må si jeg ble overrasket over hvor bra de var på tross av pris.

SÃ¥ det er nok ikke noe fasitsvar her? :)
Vel, uten å fornærme noen, en del av poenget mitt er at det er særdeles få førere her til lands/til forums som får ett sett med f,eks Toyo Proxxes til å virkelig skinne, å til gatebruk er det 250 prosent meningsløst imo.

Og har en liten personlig crusade mot dekkforhandlere som presenterer en pris på f,eks yokohama dekk til 10 tusen ferdig på bil når du kan kjøpe det en annen plass til halv pris, ja dem skal leve dem også men 100% påslag? ffs

Nå soiler jeg hele tråden, men bilen din er fin Thomas 8) :lol:
 #461933  av GhostRider88
 
Nå soiler jeg hele tråden, men bilen din er fin Thomas 8) :lol:
Synes når det bare er hyggelig jeg med litt liv her inne (minner om glansdagene da jeg ble medlem).
Vi er jo i et diskusjonsforum tross alt ;)
Hva det ender med å bli kommer an på pris og kvalitet. Går ikke for de dyreste premium merkene, men heller ikke billig "china" dekk. Sikter på et sted i mellomsjiktet.

Men hva det blir kommer an på tilbudet jeg får. Nå har jeg mer bakgrunnskunnskap så jeg i større grad selv kan vurdere ulike tilbud.
 #461934  av magnesmurf
 
Jeg mente ikke nødvendigvis at man må kjøpe det aller dyreste av premium dekk.
Midtsjiktet fungerer også helt greit.
Men billig dekk er ikke bra som regel, noe de fleste tester viser i bremselengde og unnamanøver og på vått.

99,9% av tiden trenger man ikke de beste kjøreegenskapene. Men den ene 0,1% gangen man må bråbremse eller foreta en kritisk unnamanøver, så er egenskapet til dekkene kritiske.
Poenget er ikke å kunne grisekjøre på offentlig vei, men å kunne redde bilen i en kritisk situasjon.

Jeg er også imot dekkforhandlere som skor seg på kunder. Men 235 dekk er dyrere enn 245. Derfor annslo jeg 8000kr ferdig omlagt, for gode dekk. Tok rett og slett priser fra dekkonline og plusset på en tusing eller to siden de handles fra vanlig dekksjappe.
 #461936  av ArildM
 
Tenker litt sånn at på en hobbybil, i alle fall for min del, som kanskje kjøres 2000-5000km i året, så er ikke dekk noe jeg skal spare på? :) Om jeg faktisk merker forskjellen er vel kanskje tvilsomt, er i så fall i en nødsituasjon som Magne sier.
Men så er jeg en sucker for følelsen av å ha gode dekk tilogmed. Bare at det står Toyo på sidene av dekkene gir meg en ekstra godfølelse 8) Det gir bare littegrann mer glede enn om det hadde stått Landsail , Roadcruza eller Powertrac på sidene :lol:
Kanskje det er branding, kanskje det er entusiasten i meg.

Hadde jeg derimot slitt ett sett med dekk på banekjøring hver helg i sommer hadde jeg kanskje heller sett mer mot pris/varighet :)
 #462111  av GhostRider88
 
Ja! Endelig er MR2 Beams alias "BlackBird" tunet hos KRB Trading med Link StormX, med fine resultater. Tuningen er basert på min kjørestil. Med andre ord en balanse mellom pålitelighet og kraft.
Neste trinn er å finne ut hvordan man aktiverer og konfigurerer banke sensor i PC Link programmet, da base mapet ikke er konfigurert med bankesensor så ecu vet ikke at den har bankesensor. Når det er i orden så blir det å kjøre den, og notere ned ting underveis for å forbedre mapet hos KRB Trading ytterligere senere i år. Drømmen er en realitet! 8)

Resultatet ble ca 172 whp (til sammenligning var det 154 whp med org ECU). Kunne hentet ut mer, men vi fokuserte mer på pålitelighet og hk innenfor trygge marginer. Med data sprut har jeg mulighet for å trimme ytterligere med hvassere kammer og trotle bodies. Så om 4 år når regreim skal byttes kan nye kammer vurderes. Men tenker jeg blir fornøyd nå. Stor forskjell mot hva den var!
Merknad 2020-07-09 055140.jpg
Merknad 2020-07-09 055140.jpg (229.61 kiB) Vist 5095 ganger
Bremsepapirene som viser kurven og dreiemoment får jeg senere når bilen er levert til meg. Noe som skjer etter at David har brukt den i noen dager for å se til og evt. gjøre fininnstillinger på mapet.
 #462113  av ArildM
 
NICE :mrgreen: 8)
Må vel bare gratulere på nytt igjen da, blir bare heftigere og heftigere denne :D
 #462117  av GhostRider88
 
ArildM skrev:NICE :mrgreen: 8)
Må vel bare gratulere på nytt igjen da, blir bare heftigere og heftigere denne :D
Takker 8)
The road to perfection ;)
Når den blir levert til meg nå er det fremdeles noe som gjenstår på mappet, som at motor dør om man f.eks kjører i 4. gir, trykker inn clutchen og triller inn i en rundkjøring/kryss. Dette er noe jeg og David sammen skal logge og utbedre når han kommer med bilen. Det er en oppgave som krever to. Forhåpentligvis klarer vi det relativt greit. Om ikke så blir det løst senere i sommer hos KRB Trading under forbedringen av mappet :)
 #462138  av GhostRider88
 
Etter litt frem og tilbake, rådføring og anbefalinger så ble det vist oppgraderte kommer også 8) Valget falt på disse: http://www.catcams.com/products/camshaf ... ge=english
En mid-range cam som vil fungere fint på tomgang og normal kjøring/bykjøring og jeg har mer effekt i mellom og topp registeret. Regner med å få rundt 20hk mer med disse.

Mye vil ha mer sies det :roll: Neste blir vel mulig ITB's, men det er på lang sikt.
Med oppgraderte kammer og en remapping vil det her sette kronen på verket :)
 #462139  av ArildM
 
8) Digg 8)
Kjørte Tomei Poncams i Blacktoppen, noe ala det du beskriver, altså det hvasseste man kunne kjøre på original topp uten å måtte gjøre større endringer. Opplevde noe ala det samme, helt fin i bunnregisteret, men mer kraft både i midt og toppregisteret. Nå får du sikkert enda mer effekt siden du faktisk har egen motorstyring :D

ITB er vel kanskje mye for lyden sin del? Noe som i seg selv også er helt magisk i alle fall på blacktop :)
Men nå tipper jeg din høres heelt ok ut selv uten ITBer også :mrgreen:
 #462142  av GhostRider88
 
Som i grunn er en optimal blanding for biler som ikke bare kjører racing eller rally ;)

Det stod mellom sport eller hot steet - dirt/track, men valget ble sistnevnte da sport blir omtrent det samme som sitter i motoren nå.
Bildet under viser en sammenstilling av de aktuelle catcams som er til redtop beams:
Merknad 2020-07-19 005519.jpg
Merknad 2020-07-19 005519.jpg (82.55 kiB) Vist 4986 ganger
Å her er specsa på de jeg har bestilt:
Merknad 2020-07-19 005235.jpg
Merknad 2020-07-19 005235.jpg (156.16 kiB) Vist 4986 ganger
ITB's er kult, men sannsynligvis noe jeg ikke kommer til å gjøre da det tar vekk noe av sjarmen med redtopen, samt er en kostbar oppgradering sett i forhold til hva det gir.
 #462147  av ArildM
 
Må si dette virker heelt rett såvidt jeg kan se :)
Greit å beholde kjørbarheten på lav RPM, men det er klart at Toyota originalt ofte kjører det safe for å skåne de som skal kjøre med motoren til daglig.
Til ditt bruk er nok dette helt perfekt.

Enig ang ITB :wink:
 #462150  av GhostRider88
 
Ja, dette her er den beste blandingen som vil passe min kjørestil.
Siden vi skal bytte kammer så blir det nok å bytte til litt tykkere toppakning for å senke kompresjon i motor. Da blir den mer tolerant mtp bensin kvalitet på 98 oktan, samt potensielt gir litt mer hk. Bytter også regreim i samme slengen så jeg får ett år ekstra.

Da er det faktisk ikke mer å gjøre på motoren om man ser bort ifra ITB og Turbo ;)

NÃ¥ snakker vi omtrent 200whp med disse endringene, som er det beams har orginalt i motor 8)

Kammene kommer etter planen i slutten av august så realistisk er at bilen er ferdig september/oktober. Så ferdig før vinterlagring.

Men før den tid er det shining og div småplukk hos Magne og en tuning med David for å fjerne kjente barnesykdommer :)
 #462161  av GhostRider88
 
Begynt å se på nye felger, da jeg likevel skal bytte nye dekk til våren igjen. Felgene jeg har nå har jeg hatt siden jeg kjøpte bilen og de kler bilen, men har en liten vibrasjon i 120+ kmt som, samt noen skavanker her og der etter kantkjøring etc.
Jeg er på utkikk etter noe i samme stilen.
Jeg kom over 885 LeMans, som fåes i 17" og minner svært mye om BBS's sine felger i tilsvarende utgave.
De kommer i sølv og gull, og må si jeg er litt fristet på gull... Men er usikker på om det blir for mye bling...
https://www.vintagewheels.no/butikk/felger/885-lemans
Merknad 2020-07-21 010124.jpg
Merknad 2020-07-21 010124.jpg (52.44 kiB) Vist 4947 ganger
17" kommer i to utgaver:
885 LeMans sølv 7,5x17 ET20 (Boltsirkel: 5x120)
885 LeMans sølv 7,5x17 ET35 (Velg mellom følgende boltsirkel: 4x100 - 5x100 - 5x108 - 5x112 - 5x114,3 - 5x120)

Usikker på hvilke som passer min bil, men det får jeg jo svar på når/om det blir aktuelt med disse felgene. Men om noen vet er det bare å komme med innspill :)
 #462162  av magnesmurf
 
La de 885 felgene ligge. Ikke er de i staggered oppsett, og ikke er det kvalitet. I mine øyne er gullfelger litt harry :roll:

Du nevnte mine type felger. De er jo av relativt god kvalitet.
Her er de: https://www.tirerack.com/wheels/WheelCl ... toModClar=

Jeg nevnte også det billigere alternativet for deg, fra japan racing:
https://www.driftworks.com/wheels-and-a ... rn=5x114-3

Sånn ytelsesmessig så hadde jeg sterkt vurdert kvalitetsfelger som er lette, feks enkei rpf1, som er en klassiker på mr2.
https://www.fitmentindustries.com/store ... %2C5x114.3
Bilde
 #462163  av GhostRider88
 
Takk for forslag.
Alle de du lister her er aktuelle og jeg har nå sendt en forespørsel til 3 forhandlere her på Notodden om de kan skaffe.
Beste hadde vært om jeg fikk noen til å gjøre alt, så prøver de først. Men alternativet blir å bestille. Da skal du ikke se bort i fra at jeg spør deg ;)

Men om det blir spm om det, har du konkret info på hva som passer mr2 i 17" felger.
  • 1
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 102