TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Felgstørrelser og impress lovlighet

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #462247  av MortenH
 
Hei.
Finnes der noe offesielt dokument fra Toyota på hva som er godkjent av felgstørrelser og impress?

På min 91modell Er det 195/60/14 og et45 i vognkort, men ser at noen får opp et38, og andre/nyere utgaver har bredere dekk og felg bak enn framme

Toyota ville ikke hjelpe med noe, så lurte på om noen har en form for dokumentasjon hva de blir levert med oeg, eller hva en får ha max.
 #462250  av ArildM
 
Kjører 17x8 ET32 og 17x9 ET38 215/40/17 og 245/40/17 bak om jeg ikke husker feil.
Ikke vært noe tema på EU kontroll i alle fall. Men det kommer veldig an på hvilket verksted du bruker.

Utover det er dette de originale størrelsene på dekk som bilen ble levert med:
https://tiresize.com/tires/Toyota/MR2/

Her vil feks salgsbrosjyre (finnes på Ebay etc) kunne vise hvilke dekk bilen kom med originalt.
Utover dette må du evt argumentere med at enkelte av dekkestørrelsene bilen ble levert med originalt ikke er så enkelt å få tak i lengre/umulig å skaffe. Så skal jeg ikke kunne skjønne at det skulle være umulig å få godkjent 17" felg?
 #462266  av celicat23
 
Etter hva jeg har lest så kan du også bruke TUV papirer fra andre felger enn de du har. F.eks. hvis det finnes TUV godkjenning på BBS felger i samme dimensjon/innpress til MR2 som du har på dine Rotiform felger, så skal det være dokumentasjon nok.

Biltilsynet har også permer med hva som er TUV godkjent til biler, men gidder sjelden å nevne det for deg for hovedoppgaven virker som regel å være mest mulig vanskelig.

Eller så har du kjøretøyforskriften å forholde deg til, og den sier:
Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm – dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm – skal kjøretøyet fremstilles for Statens vegvesen for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Statens vegvesen gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.

Hvis du skal gå fra ET45 til ET38 så er du innafor og trenger ikke få bilen godkjent.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... APITTEL_13
ref. punkt 6.2

Så må du ta hensyn til andre regler. Bilen ble ikke levert med forskjellig dimensjon foran og bak? Da får ikke du lov heller, uten TUV papirer. Rulleomkrets må ikke forandres mer enn 5% eller hva det er, kan ikke stikke utenfor skjermer, kan ikke subbe bort i noe, dekk og felg må stemme overens iht stro normen (som er helt tilbakestående)
 #462271  av ArildM
 
"(som er helt tilbakestående)" :lol: Som så utrolig mye annet regelverk :lol:

Min SW20 har oppført "staggered" oppsett med forskjellig sporvidde foran og bak:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+o ... er=bd42215

Noe som var normalt på alle(?) MR2 SW20, i alle fall såvidt jeg vet.
Ble vel gjort i sin tid for å motvirke overstyring i ekstremsituasjoner.
Eller var det slik at det var rev2 /3 som fikk dette samtidig som de fikk revidert oppheng?
 #462323  av lasse
 
Breiere bak på min -91 også i vognkort.
Men ser jo at du Arild, har det samme som meg, at innpress ikke er oppgitt i vognkort, det tror jeg er en fordel for oss.
En bekjent av meg som jobber på verksted sier BT har blitt sjukt nazi på innpress, når de får verkstedkontroller av EU kontroller så ser de stort sett på lykter/pærer, chassienr og innpress de sjekker, samme om det er 23" felg, så lenge det er innenfor på rulleomkrets og innpresset er nøyaktig som i vognkort så er det ok...

Synes det er rart at de har blitt så strenge på akkurat det, da de har vært så sjukt slepphendte på det før, som for oss med bruktimporterte biler hvor innpress ikke er oppgitt engang.
 #462326  av ArildM
 
Sært :roll: Men papir må vel dyttes og sikkerheten er vel alltid først :lol:
Skjønner jo at man ikke skal kjøre med jallaballa VIP Stance camber, men så lenge man ikke tar borti noe eller åpenbart har noe som er trafikkfarlig å kjøre med kan jeg ikke helt se problemet.

Samtidig er det jo mye sykt som er tüv papirer på også, men da er det liksom helt greit igjen.
Vel vel. Er vel sånn det skal være.
 #462725  av magnesmurf
 
Jeg fikk printet ut delefilm med felger og dekk. Fikk stemplet dette dokumentet av behjelplig fyr hos toyota.
Satte på orginale felger med orginal dekkdim og fikk stemplet inn nye felger med riktig innpress og størrelser i vognkort, da de gamle var ganske feil.

https://toyota-europe.epc-data.com/mr2/ ... D7afIrbKag

I min øyne er det kanskje lettere å ha et sett orginale hjul som "visningshjul" for pkk og evt ved innkallelse til svv.