TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes nye mr2 prosjekt. 2gr v6 med godkjenning!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #462420  av ArildM
 
Auch :shock:

Alltid kjekt med bolter som sitter fast, men der da :O

Induksjonsvarmer er vel kanskje en mulighet?
Men om bolten er i flukt med blokken hjelper ikke det heller.
Har bolten et hode som stikker ut kan det nok hjelpe med en slik.
 #462422  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Auch :shock:

Alltid kjekt med bolter som sitter fast, men der da :O

Induksjonsvarmer er vel kanskje en mulighet?
Men om bolten er i flukt med blokken hjelper ikke det heller.
Har bolten et hode som stikker ut kan det nok hjelpe med en slik.
Bolten har et hode som stikker ut, men problemet er at det ikke er noe å gripe tak i bolten med etter den er varmet opp.
Så må uansett feste noe til bolten, for å få skrudd den ut.
 #462424  av ArildM
 
Prøv å få festet noe i den som du sier og kjør på med en slagtrekker, er det eneste jeg har fått til å fungere på ting som sitter aalt for fast. Fikk det til på en luftenippel på et calipter, og den bolten var nanometer fra å å bli rund før jeg gikk over til slagtrekker/muttertrekker :)
 #462426  av Makk
 
Får du ikke klemt på en vicegrip tang da? Den er king kong på bolter som er kaputt.

Du kan ellers prøve biltema kjølespray.

Bank inni et bits, så kjøler du bolt med sprayen, da skal den kunne skrus ut for hånd nesten, ufattelig effektivt, varme er feil vei å gå her.

Slik gjorde jeg det når 2x tennplugger kom opp uten gjengene sine som sto igjen nedi blokka på tur i sommer :)
 #462427  av ArildM
 
Sant nok, det å krympe bolten med å kjøle den ned bør funke :)
Å varme den vil jo egentlig ekspandere den. Men kan jo hende den sitter med no locktite eller noe som trenger å kokes litt først :lol:
 #462428  av magnesmurf
 
Epoxy var bare å glemme.
De andre boltene løsnet greit.
Så er bare å komme til som er vanskelig.
Wisegrip er prøvd, men får så vidt lirket inn tangen. Ikke plass til å rotere den i den hele tatt.
Prøvde også å banke inn litt større bits, men det var håpløst. Bolten er for hard til at bitsene kan forme et større spor.

Har igjen 3 alternativer, bortsett fra kjølespray (men fortsatt ikke noe å gripe tak i bolten med)
1- Kaldsveis. Jb weld. MÃ¥ evt bestilles fra det sore utlandet, da jeg ikke finner i norge.
2- Ordentlig sveising. Har en kamerat som er sveiser, så prøve å sveise på en bits eller bolt og skru den ut. Eneste faren er at oljen tar fyr.
3- Tette alle sprekker og borre mens noen holder en støvsuger rett ved. Når hodet er av er det bare å løfte pumpehuset rett av. Men det er siste alternativ da jeg absolutt ikke kan få et eneste mikroskopisk spon inn i blokka :roll:
 #462429  av ArildM
 
Hey hey, oljefilteret plukker vel opp alt? :D
Neida. Kjip situasjon. Håper du finner en løsning som fungerer!
 #462430  av Makk
 
Braco?

Få en potet til å holde opp en papp-plate eller whatever mellom resten av motoren og deg, så tar du mig apparat, en lang nebbtang for å holde en mutter med den tange, så holder du mutteren over å sveiser INNI mutteren på hodet til skruen du vil ha ut, så når det ikke gløder rødt lenger så er det bare å ta slagtrekker (ikke på luft, men på hånd) så får du den nok ut.

Alternativt kan du betale meg 7589,- (svart) pluss bensin, pluss pølsemeny på shell så skal jeg komme å gjøre det til deg <3
 #462431  av magnesmurf
 
Makk skrev:Braco?

Få en potet til å holde opp en papp-plate eller whatever mellom resten av motoren og deg, så tar du mig apparat, en lang nebbtang for å holde en mutter med den tange, så holder du mutteren over å sveiser INNI mutteren på hodet til skruen du vil ha ut, så når det ikke gløder rødt lenger så er det bare å ta slagtrekker (ikke på luft, men på hånd) så får du den nok ut.

Alternativt kan du betale meg 7589,- (svart) pluss bensin, pluss pølsemeny på shell så skal jeg komme å gjøre det til deg <3
Tanken var å sveise på en mutter, bits eller noe annet. Har jo en kamerat som er sveisert, så satser på at det ordner seg. Har ikke eget sveiseapprat.
 #462432  av laffy
 
magnesmurf skrev:Epoxy var bare å glemme.
De andre boltene løsnet greit.
Så er bare å komme til som er vanskelig.
Wisegrip er prøvd, men får så vidt lirket inn tangen. Ikke plass til å rotere den i den hele tatt.
Prøvde også å banke inn litt større bits, men det var håpløst. Bolten er for hard til at bitsene kan forme et større spor.
Var det torx du forsøkte å banke inn? Torx i hakket større dim enn unbrakoen, som slås inn med slegge og løsnes med muttertrekker funker ofte.. Spesielt om man slår litt ekstra med slegga for å sjokke gjengene... Alternativt så borer du av hodet, da får du iallefall av bunnpanna og får på en tang etterpå..
 #462433  av magnesmurf
 
laffy skrev:
magnesmurf skrev:Epoxy var bare å glemme.
De andre boltene løsnet greit.
Så er bare å komme til som er vanskelig.
Wisegrip er prøvd, men får så vidt lirket inn tangen. Ikke plass til å rotere den i den hele tatt.
Prøvde også å banke inn litt større bits, men det var håpløst. Bolten er for hard til at bitsene kan forme et større spor.
Var det torx du forsøkte å banke inn? Torx i hakket større dim enn unbrakoen, som slås inn med slegge og løsnes med muttertrekker funker ofte.. Spesielt om man slår litt ekstra med slegga for å sjokke gjengene... Alternativt så borer du av hodet, da får du iallefall av bunnpanna og får på en tang etterpå..
Bunnpanna er av. Denne bolten sitter og holder oljepumpe omtrent rett ved siden av røret som suger opp olja.
Sitter litt dypt inni, så kommer ikke til med wisegrip eller annen tang.
Banket inn både torx, og prøvde å banke inn litt større umbraco. (opprinnelig er huellt 5mm umbraco)
Prøvde å banke inn torx, men hullet var så stort at 30 torx slapp, og 5,5 mm umbrako lot seg ikke banke helt inn, så den slapp også og dro hullet enda større i ytterkant.
Siden dette er såpass dypt inni motor er jeg nødt til å være litt forsiktig for å ikke ødelegge noe. Veiva sitter 5-6 cm unna. Oljerør ca 3cm unna.
I og med at dette er gen3 motoren er bunnpanna i seg selv ganke liten. Neste skritt er å ta av bunndelen av motoren som sitter skrudd under blokka. Men da er det mye annet som må løsnes også, så tror nok letteste løsningen er å få sveiset på noe på bolten som sitter fast.
Vedlegg
DSC_0091.JPG
DSC_0091.JPG (2.95 MiB) Vist 519 ganger
 #462434  av magnesmurf
 
Prøvde med et dårlig sveiseapparat.
MÃ¥ ha et bedre er konklusjonen :lol:
Dette var noe et apparat, som ikke klarte å gjennomvarme godt nok.

Tør ikke få sveiseperler opp i veiva heller. Det ikke ikke noe bedre enn spon :roll:
 #462438  av lasse
 
Har du prøvd med xzn pipe/bits?
Har redda meg mange ganger, pleier å være lettere å få banket inn enn torx, da man ofte med opp på torx som er ganske mye større enn umbrakoen som er vridd rundt.
 #462439  av magnesmurf
 
lasse skrev:Har du prøvd med xzn pipe/bits?
Har redda meg mange ganger, pleier å være lettere å få banket inn enn torx, da man ofte med opp på torx som er ganske mye større enn umbrakoen som er vridd rundt.
Nei.
kjøper noen og gjør et forsøk med de også.
Sveiseapprat jeg skulle låne var ødelagt.
Så hvis ikke de bitsene virker er nok neste skritt å tette alle hull inn til veiv og finne frem bor og borre ut siste skruen.
 #462440  av magnesmurf
 
PÃ¥ den mer positive siden.
Mottok felger i posten igår.
Etter en vask er det ganske klart at de trenger et strøk lakk, men ellers er de gode.
16" enkei rp01. 16x7 foran, et35. 16x8" bak, et38.
Passer perfekt med coil overs.

Nye dekk er kostbart i 16", men slike felger dukker ikke opp i mr2 specs hver eneste dag.
Så måtte slå til.
Vedlegg
DSC_0092.JPG
DSC_0092.JPG (4.36 MiB) Vist 481 ganger
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 63