Har en kamerat som kjørte med en bil som ikke var eu ok på jobb i flere mnd. Gikk helt fint det.
Kjørte den bare på EU kontroll noen mnd senere og fikk den gjennom en normal kontroll.
Verkstedet hadde i alle fall ikke noen innvendinger.
Har gjort det samme selv ish, altså hatt en bil som kontrollfristen er utgått på, kjørt den på EU og fått den godkjent på normalt vis. Om du må på evt etterkontroll skal heller ikke ha noe å si. Typisk problematikk for sommerbiler som skal på eu om vinteren. Det løses jo nå ved at man viser den om sommeren, så er den godkjent i 2 år fra datoen/mnd den ble ok på.
Eneste "faren" er jo å bli stoppet, hvor du trolig blir avskiltet pga manglende EU kontroll?
Dagbøter er jo som du sier kun hvis bilen er uforsikret, og forsikring kan du ha uavhengig om bilen er EU ok eller ikke. Dette går vel på føreransvaret, altså kjører du en bil som åpenbart er vilt uforsvarlig får du ikken en dritt hos forsikringa allikevel. Mens de gledelig tar i mot penger for å forsikre hva som helst så lenge du har et regnr
Rett vei å gå er vel å leie prøveskilter for å få den på EU kontroll, tror jeg? Sånn om du skal gjøre det 100% korrekt etter boka. Utsettelse av EU kontroll er de blitt veldig veldig strenge på. Fikk det da min bil var på oppussing i Latvia. Et par år senere blånektet de med den andre bilen.
Du får vel ikke gebyr ved avskilting, er vel heller et påskiltingsgebyr, altså du må betale for å få bilen "registrert" igjen om du blir avskiltet. Er det grove mangler kan du vel bli pålagt å dra på full teknisk.
Mitt mantra her er om du først skal bryte lover, så aldri bryt mer enn én samtidig
Har du en skamsenka ikke eu ok bil trenger du ikke passere kontrollørene i 150 samtidig som du er drita, etc etc