TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes nye mr2 prosjekt. 2gr v6 med godkjenning!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #462613  av lasse
 
Ja, du skal jo skifte fjærbeina uansett, da er det jo selvsagt like greit å røske dem ned ja...
Blir spennende å følge med her, jeg har ikke satt meg veldig inn i noen 2gr ombygging, men er overbevist om at det er verdt det, lyden blir nok helt overlegen, og bunndraget og skyvet blir nok en helt annen verden enn 3sgte.
 #462614  av ArildM
 
3.gen 3sgte vs 2gr shootout hadde vært morsomt :D Ikke sikkert det skiller så mye i en rett linje?
Men som du sier, de kreftene du har i bunn på 2gr, og en så fin effektkurve er jo uslåelig for både vei og banebruk :)
 #462615  av magnesmurf
 
ArildM skrev:3.gen 3sgte vs 2gr shootout hadde vært morsomt :D Ikke sikkert det skiller så mye i en rett linje?
Men som du sier, de kreftene du har i bunn på 2gr, og en så fin effektkurve er jo uslåelig for både vei og banebruk :)
Orginalt skiller det nok litt. Men en mildt trimmet gen3 mot en 2gr er nok ganske likt, i en rett linje.
Men på bane er det store forskjeller. Siden man ikke er avhengig av å bygge turbotrykk ut av svinger osv på 2gr :wink:
Dessuten er 2gr skuddsikkert, og sliter ikke med temperatur som følge av turbo.
Det er for all del morro med tubo, og kicket når man får bygget trykk.
Men det å ha alle krefter tilgjenglig hele tiden og ikke måtte slite med ting som kan gå galt på turbo er nok mer i blinken for meg :wink:
 #462625  av magnesmurf
 
Da var prosjektet påbegynt :D

Ikke fått gjort så mye enda, men hadde noen timer til rådighet idag. Fikk tappet alle væsker. Demontert motorlokk og bagasjelokk og tatt ut alt understell, bremser, drivaksler og eksos.
TAr litt lenger tid når ting skal sorteres nøye underveis.

Kjørte også bilen en siste tur for å tappe tanken litt.
Vedlegg
DSC_0114.JPG
DSC_0114.JPG (4.49 MiB) Vist 729 ganger
 #462628  av magnesmurf
 
2 dager med jobbing.
ca 8-9 timer til sammen.
Med noe hjelp av en kamerat.

Var faktisk litt mindre jobb enn jeg trodde. :D

Ca 3-4 timers jobb på dag 1.
Så var hele bakstillingen med travers og støtdempere, samt bakbremser nede.
Alt av væsker tappet av bilen. Motorlokk og bagasjelokk av.

Dag 2 med 4-5 timers jobb gikk med til å demontere alt av ting rundt motor og senke den.
Eneste problemet jeg støtte på underveis var slangene til varmeregistret som hadde satt seg så godt at de måtte kappes. I tilegg var svingningsdemper på motorfestet til girkasse litt køddent å få av.

Var litt knot å få ut skruene til motorfestene også. Men alt i alt gikk dette relativt greit.
Vedlegg
DSC_0116.JPG
DSC_0116.JPG (4.29 MiB) Vist 668 ganger
DSCPDC_0000_BURST20201015153222404.JPG
DSCPDC_0000_BURST20201015153222404.JPG (3.6 MiB) Vist 668 ganger
 #462630  av ArildM
 
Eksosen (stock?) du har kan være gull verdt for de som sliter med å få en turbobil gjennom kontroll. Evt kan den brukes for å få godkjent ombygging til turbo :)

Ellers er du jo godt i gang nå. Kjedeligst er jo jobben med å få ut det gamle, å begynne pusle sammen den nye motoren er jo bare kosejobb :D :mrgreen:
 #462632  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Eksosen (stock?) du har kan være gull verdt for de som sliter med å få en turbobil gjennom kontroll. Evt kan den brukes for å få godkjent ombygging til turbo :)

Ellers er du jo godt i gang nå. Kjedeligst er jo jobben med å få ut det gamle, å begynne pusle sammen den nye motoren er jo bare kosejobb :D :mrgreen:
Ja. 100% stock orginal eksos. LItt usikker på om jeg selger motor enda, da blir det som komplett pakke. Med alt som trengs for ombygg.
 #462638  av magnesmurf
 
Litt kosejobb.
Motorrom vasket og flekklakket. Varmeskjold demontert for lakkering.
Strippet vekk alt det som ikke er nødvendig for ny motor og godkjenning av den.

Nå er det bare å vente på ny motor...

Vurderer å bestille nye drivaksler også. Men litt usikker. De jeg har gjør jo jobben.
Vedlegg
IMG_20201017_200153_333.jpg
IMG_20201017_200153_333.jpg (103.59 kiB) Vist 614 ganger
 #462645  av ArildM
 
Er vel ikke noe problem at de ryker?
Men samtidig skjønner jeg fristelsen :mrgreen:
Kikka litt på reg reim sett til SW20en, plutselig var det vannpumpe der, strammere, så var det nye pluggledninger der, ny rotor, ny tenningsmodul, ny oppgradert turbo, ny Link ECU +++ :lol:
 #462646  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Er vel ikke noe problem at de ryker?
Men samtidig skjønner jeg fristelsen :mrgreen:
Kikka litt på reg reim sett til SW20en, plutselig var det vannpumpe der, strammere, så var det nye pluggledninger der, ny rotor, ny tenningsmodul, ny oppgradert turbo, ny Link ECU +++ :lol:
Er bare at de jeg har er gamle.
Og av alle ting man kan gjøre med en bil er det å installere nye ledd, eller overhale de gamle, i en drivaksel, absolutt det værste jeg kan tenke meg å gjøre :lol:
Hater drivaksel jobb så intenst at jeg heller vurderer å kjøpe nye.

Bytter jo til LSD kasse, så må uansett benytte stubs fra den. Ene aksel er ødelagt, og den andre mangler abs ring. Så må uansett flytte over aksler som satt i bilen.
Og når man først flytter over aksler er det jo litt dumt å ikke bytte/overhale leddene.

Men som du sier. Det er ikke noe problem å bytte til nye på et senere tidspunkt :wink:
 #462647  av ArildM
 
Tror jeg skjønner det slik at det blir nye akslinger :) :D
Bob Pham mener jeg la ut repro akslinger om du ikke får tak i nye?
Eller var det MR2 haven?
 #462648  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Tror jeg skjønner det slik at det blir nye akslinger :) :D
Bob Pham mener jeg la ut repro akslinger om du ikke får tak i nye?
Eller var det MR2 haven?
Mr2 heaven som selger bob pham sine.
Alternativt får man tak i akslinger som tåler opptil 550hk fra en annen produsent.
Men mulig jeg bare drøyer det, siden jeg uansett kan bytte de senere.
Får se hva økonomien tillater når alle andre deler er handlet.
 #462664  av magnesmurf
 
Har lagt opp noen nye slanger mens jeg venter på flere deler. Vakuum fra bremsekraft rør, og en liten bensinslange fra evap kullfilter beholder.
Fortsatt motor som holder igjen det meste annet.
 #462665  av magnesmurf
 
Fikk ombyggingskit til bensintrykksregulator idag.
Satte straks igang med dette.
Bare for å oppdage at det manglet en vesentlig del :?
Har også bestilt bensinpumpe for noen uker siden, samme type som til supra, som også skal passe rett inn i mr2.
Ikke hørt noe mer derfra heller, og de svarer ikke på eposter. Så mistenker at den siden bare var juks og fanteri (densofuelpump.com)

Liker ikke at ting drøyer så fælt :roll: (ja jeg er utolmodig :lol: )
  • 1
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 62