TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Magnes nye mr2 prosjekt. 2gr v6 med godkjenning!

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #463265  av magnesmurf

toyofan skrev:
magnesmurf skrev:
lasse skrev:Spennende å følge med!
6-trinns er jo snop, særlig om 6 giret er skikkelig tungt så du slipper unna med lavt turtall på motorvei.
Har du solgt gamle 3sgte motoren forresten?
Mulig å velge utvekslinger på 6 trinns kassa, fra alle tilgjenglige EAxx girkasser :mrgreen: Så kan få tettsteget 1-4 gir og langt 5-6 gir hvis jeg vil.
Kan også få litt lenger 1-2. gir så de ikke tar slutt med en gang, og man når over 100 km/t på 2.gir.
For så å velge korte 3-4 gir for bedre akselreasjon, og igjen lange 5-6 gir for lavere turtall ved høyere hastighet.

Regnet på utveksling og turtall.
Med de lange girene kan jeg få et 2.gir hvor man når over 110 km/t før turtallsperre på 7200rpm, og med et langt 6.gir kan jeg ligger i 110 km/t på motorveien og ha temmelig nøyaktig 2000rpm.

Så gankse sikker på at det blir en 6 trinns kasse etterhvert :!:
Det er dessverre ikke så lett magne, det går ikke å mikse fra kasse til kasse.
Utvekslingen på diffen bestemmes av kronhjulet på differensialen.
SÃ¥ du kan ikke ta 1-4 utvekslingen fra en kasse og kombinere med 5-6 fra en annen kasse.
Dessuten er 1 og 2 gir faste på inngående aksel, så de kan heller ikke mikses.

Det beste er å få tak i en close-ratio kasse fra Evora, men det er ikke lett å finne.
Slik jeg fikk det forklart av Paul Woods, som skal produsere dette. Er det to forskjellige "final drive" i de girkassene. Så 1-4 og 5-6 utveksling er forskjellige. Men de henger sammen, så man må velge parret man ønsker.
I tillegg skulle Paul Woods (woodsport) tilby tjenesten med å åpne kassene og sette inn valgfritt girpar på hvert gir.
Nøyaktig hvordan han ordner dette aner jeg ikke, men spurte spesifikt rundt dette. Og han oppga tydelig at det skulle være mulig å velge blandt de forskjellige utvekslingene som fantes for hvert gir. Men at utgående aksel med final drives hang sammen, så man måtte velge blant parrene som var tilgjenglige.
 #463266  av toyofan

Jo det stemmer jo delvis
3-6 gir kan byttes uavhengig av hverandre.

men feks 1-4 diff utveksling fra eks Auris kan ikke brukes med 5-6 fra Rav

Begge diffutvekslingene må være fra samme kasse.

Men fins vel ikke så mange forskjellige utvekslinger til disse kassene, de fleste er like og har litt forskjell på diffene som gjør total utveksling forskjellig
 #463267  av magnesmurf

toyofan skrev:Jo det stemmer jo delvis
3-6 gir kan byttes uavhengig av hverandre.

men feks 1-4 diff utveksling fra eks Auris kan ikke brukes med 5-6 fra Rav

Begge diffutvekslingene må være fra samme kasse.

Men fins vel ikke så mange forskjellige utvekslinger til disse kassene, de fleste er like og har litt forskjell på diffene som gjør total utveksling forskjellig
Er litt forskjellge.
Det som fikk meg interessert er at utvekslingene i lotus girkassene har samme utveksling i diffene, mens sport girkassene har andre drev inni girkassa. Så da er det mulig å ha feks 1-2 gir fra standrd utgaven, 3-4 gir fra sportutgaven, og 5-6 gir fra standardutgaven.
Litt meningsløst å kjøre 1-6 gir fra sportutgaven, da det er tilnærmet identisk med e153 kassa. Får i så fall bare et 6.gir i tillegg.
Litt av målet mitt er å få et lenger 1. og 2.gir, samtidlig som jeg vil tro at 3.gir på e153 kassa ligger ganske nøyaktig der jeg ønsker mest mulig ytelse.

https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_E_ ... Aisin_BG6)
 #463268  av magnesmurf

SÃ¥ vidt kommet igang med motor.

Kappet og slipt på motor for at den skal passe med girkasse, og satt i en ekstra helicoil gjenge.
Vedlegg
DSC_0188.JPG
DSC_0188.JPG (4.24 MiB) Vist 109 ganger
DSC_0191.JPG
DSC_0191.JPG (4.39 MiB) Vist 109 ganger
DSC_0192.JPG
DSC_0192.JPG (4.41 MiB) Vist 109 ganger
 #463269  av magnesmurf

Montert ny "water neck" med påfyllingsrør sveiset på.

Satt på svinghjul og montert clutch. Ganske problematisk å sentrere clutchen da svinghjulet ikke har noe spor å sentrere etter. Hadde store problemer med å få på girkasse. Så må nok sentrere clutch på nytt, selv om den var nesten i senter.
Vedlegg
DSC_0194.JPG
DSC_0194.JPG (4.32 MiB) Vist 109 ganger
DSC_0195.JPG
DSC_0195.JPG (4.14 MiB) Vist 109 ganger
DSC_0196.JPG
DSC_0196.JPG (4.09 MiB) Vist 109 ganger
DSC_0197.JPG
DSC_0197.JPG (4.51 MiB) Vist 109 ganger
 #463270  av magnesmurf

Girkasse og motor hadde også en pinne som matchet, så da måtte den ene pinnen ut for å få de sammen.
Desverre satt begge pinnene dønn fast :roll:
Så etter en del kapping, borring og banning fikk jeg ut pinnen på girkassen.
Men vi sliter fortsatt med å få parret girkasse og motor :roll:
Vedlegg
DSC_0198.JPG
DSC_0198.JPG (4.5 MiB) Vist 109 ganger
 #463272  av magnesmurf

Da er motor og girkasse endelig parret.
Måtte sentrere clutchen på nytt, og måtte bruke skruene til å tving ting sammen.
Men nå sitter det. Bare å håpe clutchen løser ut, i og med at det er tvunget sammen :lol:
Ikke mer klaring enn det må være til slavesylinder :shock:
Hadde nok vært litt enklere uten oljekjøler, men ville helst ha det.
Vedlegg
DSC_0201.JPG
DSC_0201.JPG (3.2 MiB) Vist 106 ganger
DSC_0202.JPG
DSC_0202.JPG (3.55 MiB) Vist 106 ganger
 #463273  av Makk

Om du måtte tvinge kassa sammen til motoren så bør du ta den ut igjen og virkelig dobbeltsjekke.

Dette har jeg opplevd selv da jeg byttet clutch første eller andre gang for en del år siden og det ble ikke helt sentrert, om man skrur det bare sammen sånn jeg trodde skulle gå greit, så treffer det feil og du presser bare inn feil del i clutchen, i mitt tilfelle så sprengte faktisk lamellplata innover så der var kast i den, var bare å skifte den ut.

Har byttet clutcher på flerfoldige biler, 5-6 traktorer, 2-3 motorsykler og en stor scania, det skal smette i, hele veien inn til flukt med flenser.

Hva slags clutch kit er det som ikke kommer med sentreringsverktøy man setter i midten og sentrerer lamellplate? Uten det er jo helvette løs med å få det der beint.

Om en ikke har det verktøyet så kunne jo en hengt på utløserdelen løst på sånn du akkurat klarer å flytte på lamellene med fingrene uten at lamellen detter ned, så bare henger du på girkassa å jukker den opp å ned/sidelengds slik at lamellplata flytter seg via akslingen til girkassen å eventuelt treffer slik den skal, ta av kassa igjen å skru fast, sett på kasse siden det passet etter jukking med skruer festede på trykkplaten.
 #463274  av magnesmurf

Makk skrev:Om du måtte tvinge kassa sammen til motoren så bør du ta den ut igjen og virkelig dobbeltsjekke.

Dette har jeg opplevd selv da jeg byttet clutch første eller andre gang for en del år siden og det ble ikke helt sentrert, om man skrur det bare sammen sånn jeg trodde skulle gå greit, så treffer det feil og du presser bare inn feil del i clutchen, i mitt tilfelle så sprengte faktisk lamellplata innover så der var kast i den, var bare å skifte den ut.

Har byttet clutcher på flerfoldige biler, 5-6 traktorer, 2-3 motorsykler og en stor scania, det skal smette i, hele veien inn til flukt med flenser.

Hva slags clutch kit er det som ikke kommer med sentreringsverktøy man setter i midten og sentrerer lamellplate? Uten det er jo helvette løs med å få det der beint.

Om en ikke har det verktøyet så kunne jo en hengt på utløserdelen løst på sånn du akkurat klarer å flytte på lamellene med fingrene uten at lamellen detter ned, så bare henger du på girkassa å jukker den opp å ned/sidelengds slik at lamellplata flytter seg via akslingen til girkassen å eventuelt treffer slik den skal, ta av kassa igjen å skru fast, sett på kasse siden det passet etter jukking med skruer festede på trykkplaten.
Problemet er svinghjulet (alu svinghjul fra fidanza) , som ikke har noe spor i senter. Så måtte sentrere på øyemål med sentreringsverktøyet som fulgte med clutchen.
Når jeg først hadde klart å tvinge dette sammen første hakket med skruer, så gikk det ann å lirke det noen millimeter inn, og håndstramme skruene. Problemet var å få det helt på linje så alt av styrepinner osv traff. Men når man først tok skruene til hjelp, virket det som om det gled ganske greit på plass. Siste centimeteren måtte skruene strammes for å få klemt det helt sammen.
Har byttet clutch noen ganger jeg også, og vanligvis går det litt lettere. Men det at girkassen står litt skjevt når motor er står rett gjorde ting litt vanskeligere. Så ble motorkran og stropper for å få girkasse i omtrent korrekt vinkel. Følte dog ikke at motstanden, når det ble sammenføyet, var så stor at det var noe galt.
 #463276  av magnesmurf

Makk skrev:Whut? Der er jo hull i midten av svinghjulet, er det større enn tennene til lamellplata?
Er bare et stort hull, og hullet i innfestingsdelen på motor er formet litt som en bolle/skål innerst. Hullet i svinghjulet er større enn hullet til clutchplata.
Så ikke noe fornuftig måte å bruke sentreringsverktøyet på, annet enn å justere på øyemål.
Vedlegg
DSC_0194.JPG
DSC_0194.JPG (4.32 MiB) Vist 93 ganger
DSC_0185.JPG
DSC_0185.JPG (3.81 MiB) Vist 92 ganger
 #463277  av Amund

Kult prosjekt! 8)

Det er ikkje unormalt at det er brysomt å sentrere clutchen på motorer der den står på tvers i bilen. Har litt sammenheng med at det ikkje er lager i enden av veiv, slik det er på motorer som står på langs i bilen. Hullet i veiva er som oftest litt større enn splein i lamellen.
Har vert borti denne utfordringen på diverse 3S, 4A, 1ND, 2ZZ, merce A-klasse, og noko VAG diesel greier. Men med litt sikting og kreativ tenking så har samtlige girkasser gått lett på, uten noko nevneverdig motstand. :D

Om magefølelsen din sei at det ikkje var unormalt stor motstand, så gikk det sikkert greit.
 #463282  av Amund

Makk skrev:Mulig det er Fidanza som er spesielle i hodet, de fleste stock svinghjul har ihvertfall muligheten for å bruke sentreringsverktøy hehehe.
No er det vel i senter veiv sentreringsverktøyet skal passe, så svinghjul har lite å sei i den sammenhengen.
Når hullet/skåla i senter veiv har større diameter enn lamellen, så er det ikkje så mykje å gjere med det.

Men om det finnes gode verktøy som kan hjelpe her, så del det gjerne :mrgreen:
  • 1
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 63