TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes nye mr2 prosjekt. 2gr v6 med godkjenning!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #463397  av magnesmurf
 
Motor er på tur ut igjen, for å ordne manifold og noe småfiks.

Note to self:
Feste ned slange TB -> Waterneck -OK
Lakke sveis med VHT paint.
Tilpasse varmedeklser rundt girvaier. -ok
Løsne AC for å komme til Veivaksel sensor.
Veie motor -OK
Sist redigert av magnesmurf den 12 apr 2021 16:32, redigert 2 ganger totalt.
 #463401  av magnesmurf
 
Billig koppholder V 2.0
Vedlegg
20210411_203359.jpg
20210411_203359.jpg (4.46 MiB) Vist 279 ganger
20210411_203342.jpg
20210411_203342.jpg (274.59 kiB) Vist 279 ganger
 #463402  av magnesmurf
 
Motor ute igjen for runde nr2 med tilpassinger og montering.
Vedlegg
20210412_144458.jpg
20210412_144458.jpg (4.47 MiB) Vist 273 ganger
 #463405  av magnesmurf
 
Veid motor og sammenliknet med 3sgte.
Alt i alt, med alle deler i regnestykket er 2gr ca 35kg lettere enn 3sgte motor.
 #463407  av Amund
 
magnesmurf skrev:Veid motor og sammenliknet med 3sgte.
Alt i alt, med alle deler i regnestykket er 2gr ca 35kg lettere enn 3sgte motor.
190kg med alt er imponerende!
 #463408  av ArildM
 
35kg vektreduksjon og en v6 evighetsmaskin med all lyden og kreftene man trenger? Ikke rart 2GR er populært som swap :mrgreen: :mrgreen:
 #463410  av magnesmurf
 
Amund skrev:
magnesmurf skrev:Veid motor og sammenliknet med 3sgte.
Alt i alt, med alle deler i regnestykket er 2gr ca 35kg lettere enn 3sgte motor.
190kg med alt er imponerende!
Vet ikke hvordan andre har veid dette.
Jeg hadde en slaktevekt hengende i motorløfteren.
Så veide da motor og girkasse sammen, men uten aksler. v6 har svinghjul i alu. Ble veid med manifolder, ledingsnett osv. Men uten innsug, luftfilter og vannrør. De delene ble veid for seg. Motor med gir veide 251kg, de resterende delene rett under 10kg. Så alt i alt veier oppsettet nære 260kg uten aksler.

Orginal 3gte motor ble veid med ledningsnett, gir, turbo og katalysator. Også uten aksler. Veide da 278kg.
I tillegg hadde jeg en eske med intercooler, vifte, rør og luftfilterboks. Den veide 18kg. Så totalen i bilen uten aksler er ca 296kg.
 #463413  av Amund
 
Okei, eg er med. Det er vel alltid forskjeller, og katalysator veier jo litt. Men 50 kg forskjell mellom våre veiinger var mykje!

Veide den eg hadde i min, uten katt og ic, men med ledningsnett dynamo og slikt. 224,7kg. Motor tørr, gir med olje og stikkakslinger (men ikkje komplett drivaksel).
Vedlegg
2017-06-14 19.38.00.jpg
2017-06-14 19.38.00.jpg (6.31 MiB) Vist 256 ganger
2017-06-14 20.31.46.jpg
2017-06-14 20.31.46.jpg (4.7 MiB) Vist 256 ganger
 #463417  av magnesmurf
 
Amund skrev:Uansett kva før vekt av motor /gir er, så er 30kg besparelse imponerende!
Usikker på hva vi har gjort forskjellig. På motoren min satt alt på, som ikke måtte fjernes når den ble plukket ut.
Så akslingene var som nevnt ute, og motor også tappet og tørr for alt av væsker.
I tillegg var starter tatt ut, men jeg veide med en liten pall som motor står på. Så den kompanserer for at starter var fjernet (starter var for øvrig tung som fy). I tillegg veide jeg jo esken med IC, vifte etc ved siden av. Klart at kat kanskje veier oppmot 10kg, men ikke noe særlig mer.
For øvrig var det en rev1. e153 kasse, men det skal ikke ha mye å si vs en rev3. e153.

Alt som sitter igjen i bilen til swappet sitter jo der uansett. Så det ble ikke veid. Og resten av eksos er jo plukket ut og ikke veid. Kan ikke tenke meg at pallen motoren står på utgjør mer enn 10kg, og starter er omtrent like tung.
Så veldig merkelig at det skal være så stor forskjell.
Vekten min var for øvrig temmelig dyr, og er en slaktevekt. Så den skal være temmelig nøyaktig.
Vedlegg
20210412_165304.jpg
20210412_165304.jpg (3.42 MiB) Vist 249 ganger
20210412_170009.jpg
20210412_170009.jpg (3.25 MiB) Vist 249 ganger
20210412_164502.jpg
20210412_164502.jpg (173.3 kiB) Vist 248 ganger
 #463418  av Amund
 
Vekta mi er Biltema sin slaktervekt, men har sjekket den mot fleire andre vekter. (Blandt annet mot vekta til den lokale slakteren eg handler hjå). Spot on.

Starteren var med når eg veide, men ST205 starter er liten og nusselig sammenlignet med 2.gen. I tillegg sto 4.gen (caldina) turbo på min motor, den er ein del lettere enn ct26.
Gravde ein runde i arkivet, og fant at 1JZ, med dymano/servo, originale turboer OG R154 kasse veide 287.9kg tørr.

Irriterer meg at eg glemte å veie den nye motorkomboen min, for sammenligning.
 #463419  av ArildM
 
Finnes det ikke en mer moderne lettere starter enkelte bruker på 2gr swap? Synes å ha sett noe om det. Som du sier Magne er den originale starteren heavy :lol:
Interessant tema ang motorvekt, dere er vel ikke de eneste som har meldt om store forskjeller i vekt. Men rart om det faktisk er så store forskjeller mellom motorer, blokka er noenlunde lik mellom de forskjellige generasjonene? Klart org kat og oljer etc kan utgjøre forskjeller.
Men når du måler begge motorene med samme vekt så synes jeg du har et ganske greit sammenlikningsgrunnlag tatt på samme vekta under noenlunde like forhold mtp motorene og det som er montert.
Ellers synes jeg det gjør fornuft at en moderne alublokk er noenlunde lik eller lettere vektmessig enn en støpejernsblokk fra 80-90tallet :wink:
 #463428  av magnesmurf
 
FÃ¥tt gjort ganske mye idag.
Motor i bilen igjen. Ledningsnett på. Gir og clutch tilkoblet og luftet. Kjølerør på.
GJenstår en god del småplukk. Men ser lyset i enden.
Har støtt på et lite problem med AC slanger som jeg må prøve å få løst. Ble plutselig trangt rundt AC når kjølerør kom på.. Veldig trangt..
Vedlegg
20210414_131656.jpg
20210414_131656.jpg (370.57 kiB) Vist 240 ganger
 #463445  av magnesmurf
 
Puslet litt idag og.
Fått oversikt over litt småplukk jeg mangler, og har montert litt småplukk.
En dag til med jobbing nå, så burde egentlig bilen kunne la seg prøvestartes :mrgreen:
 #463446  av ArildM
 
Damn, da går det kjapt fremover :mrgreen:
Må du ut med motor flere ganger nå eller har du det meste på plass?
Hvordan er prosessen videre med godkjenning? Bare å ordne seg time for visning og få alt sjekket og godkjent?
  • 1
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 63