TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ArildM's SW20 (Smokey)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #463219  av lasse
 
ArildM skrev:Bremseslanger fra Goodridge montert. Kan anbefales, fin tilpassing og ser mye mer stock ut enn slangene fra feks TCS som har annen innfesting :D

Husk å bruk opp C-klips fra de gamle slangene så sitter de skikkelig godt også. Skjønte ikke hvordan det skulle være før jeg kom på det :wink:
Er vel de jeg har på min også, funka bra i de 10+ årene de har sittet der.
Polyforinger er jo også bra, bare husk å bruke det fettet som (forhåpentligvis) fulgte med, det har begynt å knirke litt i bakstillinga på min nå, men foringene har jo sittet der i 13-14-år, så det er vel ikke så rart...
 #463221  av ArildM
 
Har smurt inn riikelig på polyforingene. Om det begynner å knirke etter noen år så får det heller bare være, evt smøre opp på nytt :)

Startet også opp for første gang etter bytte av regreim+++ alt var gull. Fikk luftet og toppet opp med kjøleveske.
Holder på å pusse ned og lakke litt på subframe. Ser det har begynt å komme litt i innfestingen til stabstaget, blir liggende en del dritt der så jeg vil tro det kan være et dels problematisk område for flere biler etterhvert som årene går.

Tenkte å bytte girwire og gjøre det siste som gjenstår før bilen er klar til våren i dag :)
 #463496  av ArildM
 
Da er det trolig siste gang jeg poster noen oppdateringer i Smokey tråden. Smokey søker etter ny eier som kan bruke den litt (mer enn bare 3 dager i året :lol: ).

Bilde

Det har vært en fantastisk ære å eie en så fin bil i så mange år, men nå er det på tide å sende bilen videre :)

Finn annonse med masse bilder:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=217091041

Har et par potensielle kjøpere allerede, så den kommer nok til å bli solgt om ikke så lenge :)

Så får vi se om fremtiden bringer noe nytt i bilparken en gang i tiden for min del :)
 #463497  av magnesmurf
 
Det er en trist dag :cry:
Håper du hvertfall lar den gå videre til noen som er like entusiast, og ikke bare kjøper den fordi den er billig og kjører den i hjel.
 #463501  av ArildM
 
Avgjørelsen ble ikke tatt på noe lett vis, så absolutt ikke. Dette var en avgjørelse tatt med 100% sikkerhet etter en dalene interesse og glede over eierskap over flere år. Jeg angrer ikke, men det er klart det er rart å se en bil man har eid i nesten 10 år gå videre. De aller fleste turene ble turer til jobb, og det er rett og slett demotiverende når man møter på sivil hver dag, du ligger å daffer i 80 i 5 gir, og om det skulle bli sol så er det 30grader pluss pluss og kokende varmt i forhold til en IS300h som fungerer mye bedre i den sammenhengen på alle mulige vis.

Cars&Coffe i Trondheim er jeg lei av, og ellers er det få og lite treff som frister. Banekjøring er risikabelt med en strøken bil, samt der også har det blitt nye og mye strengere krav siden min ungdomstid på ACR hvor det var stappfult av TS-ognere og det eneste du trengte var ny bremseveske og hjelm for å kunne kjøre fritt nesten hele helgen.

Avgjørelsen føles fortsatt helt rett ut for min del, og ser ikke mørkt på en stund uten en ekstra hobbybil.
Om det skulle bli behov dukker det sikkert opp en gammel Toyota i garasjen. Kanskje en høyrestyrt JDM bil en gang i tiden? Men akkurat nå er det bare helt greit å ha 2 biler i garasjen.

Liften er lett tilgjengelig og kan brukes og jeg slipper å vaske Smokey hver gang jeg kjører den. Er noe med tiltaket det blir når bilen må heises opp og ned hver gang man skal bruke den nesten. Blir det regn så blir en av bilene stående ute osv. Førsteverdensproblem, men problem nok uansett.

Bilen gikk til en entusiast og jeg har troa på at den vil leve videre i mange år til :)

Neste bil jeg vil ha skal forøvrig være 100% godkjent iht vognkort. Ikke at det var noe problem med Smokey noen gang, men uvissheten om man skulle få trøbbel i teknisk kontroll etc var også en kjedelig faktor.

Ønsker Smokey et fint liv videre, og håper han får masse turer med 100% gasspådrag :lol: :mrgreen:
 #463502  av celicat23
 
Jeg syns du var veldig snill på prisen, uten at det er noen videre kritikk :D MR2 i god stand burde definitivt melde seg inn i klubben av biler som folk tar litt som de selv vil, for det er få til ingen andre alternativ å kjøpe.

Ellers kjenner jeg meg igjen i mye av det du skriver, og forstår deg. A5'en er mitt siste "hurra" og blir solgt enten i år eller neste år. Etter det blir det ingen "bil nr.2" før jeg har råd og plass til å bare ha ett eller annet stående, som ikke binder opp penger eller plass jeg ellers trenger til noe annet.

Du får lene deg tilbake og kjenne litt på ting... se hvor lang tid det går før du sitter på kveldene å ser på finn etter en bil :)
 #463504  av Amund
 
Det er tid og sted for alt.
Skjønner godt at du vil ha alt godkjent i vognkort på eventuelt neste prosjekt, det er også grunnen til at min mr2 fekk nesten 14 års pause.
 #463509  av ArildM
 
Tnx for forståelsen fra begge :) Som nevnt trist å sende den videre, men min tid med den var på alle måter over.

Ja, jeg tror nok nesten jeg kunne tatt mer for bilen om den hadde vært original motormessig ved salg. Men priset den snilt mtp usikkerheten en ikke godkjent motor medfølger. Samtidig var alle oppgraderinger gjort over tid, så det har ikke vært noe som har blakket meg. Kjøpte den rimelig av Hans Martin i sin tid også (30-40 lapper?). Og største utgiftspost var vel Latviaturen til 50-60 lapper? Så sånn alt i alt var det en fair deal for min del synes jeg. Mye av tiden om vinteren har vært like mye læring, og perfeksjonering av tidligere kunnskaper. Har man mekket mr2 er det vel lite annet som blir noen skikkelig stor utfordring, kanskje med unntak av en svær girkasse til en 4hjulstrekker?

I verste scenario blir du stoppet i teknisk kontroll, eller enda verre havner ut for en ulykke med ulovlig trim, med regresskrav osv osv. Bare eu kontroll kan bli problematisk, enten for verksted om de godkjenner noe de ikke skulle ha gjort og får kontroll etter at de trykker på godkjenning, eller for deg som eier om du får påpek på katalysator, ulovlig trim osv.

Da blir det fort mye jobb å tilbakestille til 3sge motor, både med eksos, det å finne en ok motor, motorstyring, ledningsnett osv osv.

Så som du sier Amund, det er en tid for alt :) Ny eier gjorde en meget grei deal på en meget grei bil imho, og er klart informert om i salgsannonse at den ikke er godkjent med nåværende motorkombo :)
 #463512  av GhostRider88
 
Jeg forstår og respekterer din avgjørelse fult ut og godt å lese at den er solgt videre til en entusiast. Det har nesten mer å si enn sluttprisen du solgte den for.
Den usikkerheten du nevner setter en stopper for gleden, spesielt når man nærmer seg EU, ser veivesenet langs veien, eller onkel blå. En av grunnene til at jeg gikk for 4. gen 3sge ;)
Når det er sagt er din røde en inspirasjon for meg med flere vil jeg tro. Å utseendemessig er det ingenting å utsette på. Du har faktisk også fått meg til å tenke to ganger på om jeg faktisk skal trekke om mine stoffseter som jo er i god stand, uten rifter etc. Vi får se, det er nok å bruke penger på når man eier en mr2 :roll:

Om jeg en gang selger min mr2, vet jeg med meg selv at det ikke hadde gått lenge før jeg hadde finn(let) etter en ny toyota sportsbil. Da gt86, yaris gr eller supra gr (når jeg er pensjonist med mye penger :lol: )
 #463513  av ArildM
 
Kikker på GS130 Crownen som ligger på finn for tiden :lol:
Så det kan jo hende det ikke går sååå lang tid før jeg kjøper noe nytt :roll: :D

Hyggelig å høre at min bil kan være til inspirasjon for andre, jeg nådde liksom veis ende på en måte med både AW11en og SW20n føler jeg, de var perfekte begge to i mine øyne. Så man får se på det som at man har gleden og æren av å eie og ta vare på en vakker ting, før man igjen slipper den ut i det fri.
Nesten som en sportsfisker :lol:
 #463515  av ArildM
 
Og med det avslutter jeg tråden, så kommer det ny tråd om det blir nytt prosjekt 8)
  • 1
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74