TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Svein's MR2 turbo prosjekt - NÃ¥ nye V6 prosjekt (Godkjent vognkort) - NÃ¥ nye hengerfesteprosjekt

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #463796  av ArildM

Hehe morsomt med MR2n som står utenfor å kikker på :lol: "Hva er det du holder på med nå da???" :mrgreen:

Ellers alltid morsomt når man finner ny giv og glede med et prosjekt :D Om du er riktig heldig får du solgt masse deler fra Camryen og går i null eller pluss på hele prosjektet :)
 #463800  av Makk

Kom i gang senere enn antatt i dag da jeg måtte gjøre noe andre greier, men motoren er nå ute, gleder meg i morgen til å pelle av girkasse å få hengt den på motorbukken å begynne å pelle av småtterier som må rengjøres, stelles og lakkeres å slikt :D
Vedlegg
20210831_180540.jpg
20210831_180540.jpg (4.89 MiB) Vist 428 ganger
 #463802  av ArildM

A540 girkasse :)
Det finnes jo de som har kappet i rammevangene for å flytte over alt samlet (både motor og kasse). Sikkert fordi at de ikke orket å ta av automaten? :lol: :mrgreen:
 #463805  av Makk

Faen verden er full av båsfolk lol, ingen tvil om at den girer supernice og komfortabelt!

Men kickdown? (Jeg måtte prøve) Faen den brukte jo mer tid på å tenke seg om enn noe annet, og når noe endelig skulle skje, så ble det en masse lyd å bilen løftet seg foran, så ble det så som så med fremdriften for det her er jo god gammel torque converter med lock-up, og det tar sin tid å låse av med vekten på den skramlehauen her ihvertfall :D

Mulig den er noe bedre i en MR2 med 500 kilo mindre å flytte på, men helvette da, du setter ikke inn en sånn jalla automat ved swap, om man på død å liv skal ha autolat får en gå for en DCT kasse!
 #463807  av OleST

foretrekker faktisk enkelte sånne gamle autolater fremfor enkelte dct kasser, prøvde VW passat med DSG her for leden og den brukte jo godt og væl 5sek på kickdown når kassa stod i sportsmodus :shock: sammenligna med kassa i volvoen som sparker ned med en gang og er rett på sak :mrgreen:

men uansett hva så SKAL DET IKKE sitte noen form for automatkasse eller semiautomat i en bil man gjerne bruker til litt leken kjøring, det blir jo som å kappe av seg utstyret før man drar på swingersklubb :lol:
 #463812  av ArildM

Om man skulle ha brukt SW20 til å krysse europa med litt jevnlig hadde det vel ikke vært så dumt med en automat?
Men til banekjøring er det selvfølgelig heelt feil. Så alt til sitt bruk? :D
Men joda, de gamle A serie kassene er ikke akkurat kjempekvikke :lol: Husket vi giret litt aktivt med å slå av OD osv med Raven vi hadde, hjalp en del :) Ellers er jo automatkasser sånn sett fullt mulig å endre karakteristikk på ved å endre konverteren og sette inn sterkere clutcher, endre på trykket på oljekanalene osv osv. Men som sagt, alt til sitt bruk :)
 #463821  av ArildM

Sant nok, men still deg i noen timer i kø i sentrum av en storby i tyskland, så kan det være heelt ok med autolat også? :lol:
 #463822  av Amund

Det Arild sa :lol:
Har stått i 3 timer kø utenfor Hamburg, med manuell gir og tung clutch, uten A/C i 30+. Er ein spesiell opplevelse det også, var litt misunnelig på reisefølget som hadde A/C og DSG girkasse :roll:
Til gjengjeld var det min bil alle snudde seg etter på Ringen, ikkje den andre bilen (til tross for at den gikk like godt). 8)
 #463826  av Makk

Vel motoren er plassert i bukken å demontering pågår!

Var en skru som var steike fastrustet i girkasse og blokk, en av de store som ligger rett ved manifold og radiator, varm/kald/varm/kald hele tiden gjorde vindunder for den over 30 år ihvertfall, måtte borre den ut.

Hjelpe meg for en kjempesalat det ledningsnettet er, godt valg å få Paul til å fikse opp det ihvertfall, hadde aldri blitt ferdig om jeg skulle prøvd selv.

Noen som har en megaløsning på hva jeg skal bade innsuget å runnerne i for at all skiten innsiden skal løsne?

Tenker jeg bare plukker av røret som går fra eksosmanifold og opp i innsug og sveiser det tett i bunnen, stealthy fjerning av den driten for kontrolløren ikke skal se at jeg bare har tatt det bort :mrgreen:

Rockauto hadde mye rart, har bestilt meg galen på pakninger å timing belt kit, tenningsanlegg å småtterier, kjøpte også ett clutchkit fra Exedy med helt nytt svinghjul som må sendes til Woodsport for maskinering, valget av clutch kjørte jeg via han og han sa det funket helt flott med en OEM spec exedy 3sgte turboclutch.
Vedlegg
20210902_125447.jpg
20210902_125447.jpg (4.93 MiB) Vist 399 ganger
20210902_121250.jpg
20210902_121250.jpg (4.25 MiB) Vist 399 ganger
20210902_132656.jpg
20210902_132656.jpg (4.9 MiB) Vist 399 ganger
 #463827  av ArildM

Prickbort/bremserens for å få bort den sorte gugga? Evt spør fruen om du får låne oppvaskmaskina :mrgreen:

Kjørte med samme clutch på min 3.gen, funka utmerket :D
 #463830  av Makk

Det rant jo ut en særdeles stor del gugge du ikke vil drikke ja :D

Jeg snudde innsuget oppned og fylte 3 liter inni så det nesten tøt ut å lot det ligge, så høytrykket jeg hver runner og hadde nedi en flaske til etterpå og repeat, ble veldig rent ja.

EGR blir sittende, hva faen gjør den liksom, en sylinderbank har rør fra manifold, og den andre har ikke.... Har ikke en drit med miljø å gjøre ihvertfall, er nok raskere oppvarming men CMON for ett rævsystem.

Men røret sveiser jeg tett i enden nedpå manifold :lol: Den jævla driten der skal ikke innpå igjen.
 #463831  av ArildM

Toyota var jo kjent for å bøye litt på reglene på den tiden :lol: Var jo ganske oppfinnsome mtp turbo på st205 når den gikk i rally. Så da synes jeg det er heelt innafor at du gjør en vri i samme ånden :mrgreen:
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 41