Utgangspunktet var en 3VZ-FE, med planer OM nødvendig å utføre det her, og det er ikke store kostnaden da motoren er veldig enkel og alt man egentlig trenger er ett pakningssett og noen tetninger, ventiler freser man jo bare opp igjen, men jeg har siden den gang lest meg opp og ned i mente av folk som har åpnet disse her etter flere hundre tusen km og kan fortsatt se honing på sylindre, som jeg skrev tidligere så er jo tillogmed alle mine ventiler langt innenfor spec!
Byggekvaliteten er jo helt enorm, jeg er ikke i tvil om at den er 100% innvendig fortsatt og ingenting behøves plukkes ned der, enormt med kompresjon, ett sant helvette å vri motoren for å måle ventiler lol, jeg har tenkt å kompteste den, men jeg er egentlig i tvil om det faktisk er nødvendig for å være helt ærlig.
Original turboclutch holder ikke på 2GR.
En bone stock 3SGTE i Gen 5 yppersteprestversjon gir 324Nm kraft.
En bone stock Gen 2 eller 3 er 175 og 192Nm, en 2GR er oppgitt helt original på 380, du kan ikke bruke en 3SGTE turboclutch på det uten å oppgradere den med aftermarket, pluss det er en seksylindret motor og det er bare sånn at dem krever mer av clutchen for å få ned turtallet når du bruker clutchen.
Jeg slet ut en original clutch på null komma nix på en Gen 2 3SGTE som kjørte 1.2 bar med litt supporting mods, det tok ikke lang tid med litt freskjøring, har du åpnet dem å sett? Dem er kjempesmå haha

Etter 4 stykk 3SGTE er jeg trygt forankret i Stage 1 eller Stage 2 clutcher fra reputable clutchkompanier, denne gangen ble det en Exedy, som er Daikin clutch som også er OEM produsent til Toyota, for det holder på 3VZ-FE, men med 20% uprated clamping, så sover jeg godt om natten.
Og ja, en f,eks ACT Extreme, den argeste du får før du må over på zinter koster nesten 10k til 3SGTE, og er en VELDIG god clutch til trimmede 3SGTE, jeg har kjøpt en, to faktisk.
Her er ordrett det jeg har fra Paul Woods :
Wiring service is £350 with you supplying your old Mr2 harness/ECU , £500 with me supplying the donor parts
Flywheel machining is £50
Engine mount is £95
Polybush is £40
Flywheel bolts £30/set 8
Jeg har snakket med mannen og jeg kan sende ham mitt gamle ledningsnett i ettertid så jeg ikke stillstander bilen før jeg er klar til swappet, så med disse småtingene jeg har glemt å skrive i min tidligere post er vi fortsatt bare på en sikre 6 tusen spenn ish med fester å slikt fra ekstern tjeneste.
Eksosen lages selv, camry cat brukes opp igjen, MR2 bakboks brukes opp igjen, rørene kjøper man og punkter på plass i bilen, deretter river ned å sveiser dem selv om man vil, det kan jeg gjøre uten problem, men lazy-mode tilsier jeg får noen til å helsveise det så jeg slipper, kanskje. Rørene koster kanskje en tusenlapp om jeg velger sveise dem selv, det kan jeg.
Til og med sveisesertifikat for både tynnplate og konstruksjonssveis, men det er faen ikke så vanskelig at en ikke klarer det uten med riktig utstyr å trening.
Kjølesystemet koster 0 kroner, Paul Woods : "You just repurpose your old Mr2 coolant hoses for the 3vz, and adapt them to fit, i can guide you on that."
3VZ-FE er en veldig billig motor å swappe kontra de andre alternativene, en kunne jo gått for en 3MZ-FE, men den er bitch å få og er på samme tekno-nivået med elektronikk som 2GR, det populære er å ta 1MZ-FE innsug å sette på 3MZ-FE, men da må en liksom kjøpe fra flere biler.
SÅ, har du en masse med penger, ja da er 2GR perfekt. Men vis meg gjerne hvor du får en 2GR-FE som ikke behøver noen verdens ting utført, register å pakninger er jo nesten ett must på alle sånne prosjekt.
2GR begynner jo også å bli en gammel motor, de tidligste er jo 2005-2007, med de mest vanlige bilene avsluttet i 2015 og nyere senere enn det, en slik motor såpass ny er IKKE billig hos skraphandler, så da sitter du igjen med de eldre, som må ha samme behandling som mine like forbanna, å som Magne sier, om du ikke kjøper en hel bil følger manifolder å downpiper å slikt aldri med, dem er tatt av for de selger dem separat til store penger.