TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Svein's MR2 turbo prosjekt - NÃ¥ nye V6 prosjekt (Godkjent vognkort) - NÃ¥ nye hengerfesteprosjekt

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #463834  av Makk

"Hvorfor satser du på en sånn gammel motor som 3VZ-FE?" Har onde tunger spørsmålet stilt.

Vel, jeg fikk den gratis når jeg har solgt delene av Camryen, og..... 30 år gammel motor med 351.000KM på klokka... Ikke EN jævla ventil utenfor specs på hverken innsug eller eksos!

Glede, venter bare på pakningssett nå ;)

IN Min/Max : 0,13-0.23
EX Min/Max : 0,27-0,37
Vedlegg
20210907_180458.jpg
20210907_180458.jpg (4.6 MiB) Vist 279 ganger
20210907_180504.jpg
20210907_180504.jpg (3.17 MiB) Vist 279 ganger
 #463835  av ArildM

Ikke flytta seg en mm siden den dagen den var ny :D
Tipper du ser honinga i blokka enda 8)
Så lenge en slik motor får olje litt jevnlig så er den nesten udødelig :)
Legendarisk!
Og selvfølgelig er det en perfekt motor i MR2 8)
 #463836  av toyofan

Makk skrev:"Hvorfor satser du på en sånn gammel motor som 3VZ-FE?" Har onde tunger spørsmålet stilt.

Vel, jeg fikk den gratis når jeg har solgt delene av Camryen, og..... 30 år gammel motor med 351.000KM på klokka... Ikke EN jævla ventil utenfor specs på hverken innsug eller eksos!

Glede, venter bare på pakningssett nå ;)

IN Min/Max : 0,13-0.23
EX Min/Max : 0,27-0,37
Hei, kult med v6 mr2, samme hvilken motor du velger.
Men er litt enig i at 2gr er det opplagte valget i 2021…
I en ombygging er prisen på motoren bare en liten del av totalen, og om du regner inn alt så blir totalen ca det samme samme hvilken motor du velger.
 #463838  av toyofan

Ja, en 2gr er dyrere i innkjøp, men totalen blir ikke nødvendigvis så mye dyrere.
En 2gr trenger heller ikke (kommer jo litt an på utgangspunktet da) å overhales før den monteres, dvs at du slipper en del utgifter der.
En 2gr går bra på tunet orginal ecu, så du slipper billigere unna enn med datasprut og mapping.
Clutch og svinghjul er jo likt for begge
Ledningsnett er vel ca samme pris?
Eksos, ca samme pris?
Og arbeidet er det samme ca…
 #463839  av Makk

Jeg er i mål på 20 tusen ish jeg.

Fem tusen for motor i bil
4500 for overhalingsdeler og pakninger/register/skruer
4000 for clutchkit m /svinghjul
5000 for arbeid hos Woodsport for elnett og svinghjultilpasning.

Ordner du en 2GR til meg ? :D
 #463841  av magnesmurf

toyofan skrev:Ja, en 2gr er dyrere i innkjøp, men totalen blir ikke nødvendigvis så mye dyrere.
En 2gr trenger heller ikke (kommer jo litt an på utgangspunktet da) å overhales før den monteres, dvs at du slipper en del utgifter der.
En 2gr går bra på tunet orginal ecu, så du slipper billigere unna enn med datasprut og mapping.
Clutch og svinghjul er jo likt for begge
Ledningsnett er vel ca samme pris?
Eksos, ca samme pris?
Og arbeidet er det samme ca…
Tror du skal sette deg litt bedre inn i dette :wink:
2gr swappet er langt dyrere, rett og slett fordi delene er dyrere.
Hvis du kikker litt på hva ting koster til 2gr, på frankenstein motorworks, rat2 og wilhelms raceworks sine sider, så skjønner du tegninga. I tillegg til at 2gr motor er langt dyrere, samt at ecu og ledingsnett i seg selv er dyrere, så koster eksosen ganske mye (ca 6000kr for headers, ca 12000kr for y-pipe med cat, pluss kostnad til bakpotte)
Motorfestet i seg selv koster ca 3500kr, man trenger kjølerør og kjøletårn, gasspedal med adpater, ombygging av bensinsystemet, svinghhjul og clutch som tåler effekten, dynamo tilpasset mr2, pluss diverse andre deler.
En svakere v6, som 1mz/3vz trenger ikke like sterke deler og ting blir derfor billigere. Egentlig kan man klare seg med s54 girkasse og aksler til en svakere v6. Det kan du glemme på 2gr.
Det aller billigste du klarer å slippe unna med, hvis du ikke tenker godkjenning eller optimal ytelse, og ikke tar med kostnad av motor er 40-50k for alle deler du må ha til swap med 2gr, ikke det som er kjekt å ha. Det inkluderer frakt og moms. Og da snakker vi om å montere dette i en turbobil, ikke i en NA bil, hvor du også trenger større radiator, større bensinpumpe, nye girvaiere, e153 kasse, drivaksler og nav i tillegg :wink:
I tillegg er alle servicedeler dyrere til en 2gr, fordi motor er mer moderne.

SÃ¥, som Svein sier, han slipper unna med 30ish tusen for sitt swap. Med alt.
For å konvertere til 2gr må man regne minimum 80k. Over 100k hvis du skal ha et swap som er gjort ordentlig med optimal ytelse. 130k pluss hvis du skal swappe 2gr inn i en NA bil. Og da snakker vi kun kostnad av deler, frakt og moms. Ikke arbeidet.
 #463842  av toyofan

Magne, å sammenligne ditt bygg å dette blir i dette tilfelle feil.

Poenget mitt er at motorprisen er en liten del av totalen, og at det er totalprisen som teller.

Du MÅ jo ikke ha eksos til 20k på en 2gr
GÃ¥r med orginale 2gr katalysatorer og y-pipe.

Du MÃ… ikke ha FMW motorfeste, RAT2 utgaven kan du helt sikkert lage noe lignende selv for Max 500kr.

Du MÅ ikke ha en omsveist kjølevannspåfylling, et t-stykke og litt slanger gjør samme nytten.

Det du MÃ… ha er en tunet ECU til 5000kr?
Men det er MYE billigere enn datasprut med mapping, så der er det billigere med 2gr.

Og servicedeler? Skift olje og filter på 2gr-en så er den klar!

Clutch ledningsnett og arbeid er det samme ca?

Så sammenligner du likt så er ikke forskjellen så stor, og en hjemmelagd løsning med 2gr kan bli MYE billigere enn 80k, kanskje så lavt som 40?

Så da er spørsmålet, vil du ha 180?hk for 30.000kr, eller 270hk for 40.000kr?
 #463843  av magnesmurf

toyofan skrev:Magne, å sammenligne ditt bygg å dette blir i dette tilfelle feil.

Poenget mitt er at motorprisen er en liten del av totalen, og at det er totalprisen som teller.

Du MÅ jo ikke ha eksos til 20k på en 2gr
GÃ¥r med orginale 2gr katalysatorer og y-pipe.

Du MÃ… ikke ha FMW motorfeste, RAT2 utgaven kan du helt sikkert lage noe lignende selv for Max 500kr.

Du MÅ ikke ha en omsveist kjølevannspåfylling, et t-stykke og litt slanger gjør samme nytten.

Det du MÃ… ha er en tunet ECU til 5000kr?
Men det er MYE billigere enn datasprut med mapping, så der er det billigere med 2gr.

Og servicedeler? Skift olje og filter på 2gr-en så er den klar!

Clutch ledningsnett og arbeid er det samme ca?

Så sammenligner du likt så er ikke forskjellen så stor, og en hjemmelagd løsning med 2gr kan bli MYE billigere enn 80k, kanskje så lavt som 40?

Så da er spørsmålet, vil du ha 180?hk for 30.000kr, eller 270hk for 40.000kr?
Du er nok fortsatt ute og sykler litt her. Som nevnt, for 2gr må du ha en del ting grunnet større belasting.
Men greit, vi tar utgangspunkt i en turbobil for ombygging og sammenlikning (selv om det er ytterst få av de i norge), og vi dropper godkjenningen (selv om du da kjører ulovlig, men deler for godkjenning koster en del ekstra) og vi dropper alt av unødvendige deler som ikke MÅ på plass.
Svein har alllerede konkludert med at det lar seg gjøre for 15k billigst mulig for en 3vz løsning, når man ikke tar kostnad til motor med i totalen. (selv om det egentlig er blodig urettferdig, siden motor er en stor del av kostnad)
NÃ¥ til regnestykket for 2gr.
Det du må ha (vi teller ikke med frakt og moms, på tross av at 2gr deler må kjøpes fra usa, mens 3vz er tilgjenlig i europa) (da teller vi ikke med servicedeler, siden vi anntar at plugger er gode nok, coiler er gode nok, kjølevæske kan benyttes identisk osv) du må ha manifolder (disse følger aldri med til 2gr, siden de er dyre) Så regn for enkelhets skyld ca 3000kr for disse. Du får de ikke billigere. I tillegg må resten lages, men det må du på begge motorer.
Neste er motorfeste, dette er noe dyrere til 2gr enn til 3vz. Benytter du billigste løsning til rat2 er det fortsatt 2000kr.
Du må bygge om bensintilførsel. Det er 2500kr til. Du må ha svinghjul med bolter (5000kr) og du må ha en clutch som tåler over 350nm (ca 5000kr) (her kan 3vz benytte svakere og billigere alternativ)
Du må ha "axle carrier" som passer motor, 1250kr
Du må ha ny gasspedal og feste, ca 2000kr.
Du må bygge om kjølesystemet, men annta at vi skipper kjøletre og gjøre det billigst mulig. Fortsatt 1500kr.
Du må ha ny dynamo som passer ifht mr2. Si at du finner en brukt til 2000kr (nå er jeg snill mtp kostnader)
Du må ha ledingsnett som er konvertert og passer, med alt inkludert tar paul woods ca 7000kr for dette. Skulle du takle jobben helt selv koster et brukt ledingsnett ca 2500kr, og du trenger litt ekstra plugger og ledinger, så 3500kr hvis du er ledingsekspert.
I tillegg må du ha ferdig hacket og programmert ecu (startsperre må fjernes osv) 5000kr.
Oftest må du også bytte noen oljerør osv, men vi dropper de.

SÃ¥ 3000 eksos
+ 2000 motorfeste
+ 2500 bensintilførsel
+ 5000 svinghjul
+ 5000 clutch
+ 1250 axle carrier
+ 2000 gasspedal
+ 1500 kjøledeler
+ 2000 dynamo
+ 7000 ledingsnett
+ 5000 ecu
= 33250kr.
Og da er som nevnt ikke frakt og moms tatt med. I tillegg vet du, hvis du har noe som helst erfaring med swap, at det alltid dukker opp ting som må byttes og problemer som må løses. Samt at det er 50 andre småting man kommer på underveis som må løses og kjøpes inn, hvor de små utgiftene tilsutt utgjør en god del tusen kroner.

SIden jeg har spart og spinket på budsjettet jeg satte opp til 2gr, gjør vi det samme med eksemplet til Svein.
Han måtte ikke overhale. Så da må han ut med 9500kr i tillegg til motor.

Begge eskemplene er fullstendig urealistiske. I og med at svein må overhale. Og i og med kostnad til motor og frakt+moms ikke er beregnet inn.

Svein sitt prosjekt ender på 20k. Ferdig snakket.
2gr absolutt utgifter er 33k, pluss frakt og moms. Da sier vi 3k i frakt og 25% moms så er vi oppi si 42k for å være snill. Med servicedeler og litt av det som egentlig er nødvendig (innsugs deler, etc kan du trygt si 50k, men vi holder oss til 42k) Så kommer motor, som koster 2-3k $ pluss frakt og moms. For å være ekstremt snill og urealistisk sier vi at du klarer å få en nesten ny motor i god stand inn hit ferdig betalt på grådsplassen hjemme med alt betalt for 35k. I aller aller beste tilfeller koster da motor og helt nødvendige deler inn hit 42k+35k altså 77000kr. Men da har svein fått lov å bruke 4500kr på deler til overhaling, og du har ikke brukt en krone på noe annet enn livsviktige ting for swappet.

Et 2gr swap har altså kostet nesten 4x så mye som et 3vz swap. Og der er før man har begynt å fakturere inn kostnadene for å sikre at swappet går problemfritt, samt kostandene for alt det andre som dukker opp.

Skjønner du nå hvorfor jeg sa minimum 80k for å få til et 2gr swap? Tror du ikke jeg har regnet på det før jeg satte igang med mitt swap? :wink:
For ordens skyld, jeg bikket 150k på mitt swap hvis du ikke tar med bremser og understell. Men så brukte jeg en del ekstra for at swappet skulle bli godkjent og for å få det til å se litt bedre ut, samt litt annen påkostet "luksus", samt at jeg byttet ALLE slitedeler og servicedeler på motor, og jeg konverterte AC til å passe.
 #463845  av Makk

toyofan skrev:Så da er spørsmålet, vil du ha 180?hk for 30.000kr, eller 270hk for 40.000kr?
200 med AFM justering som var gjort på senere utgaver :mrgreen:

Ingen betviler at 2GR er en bedre motor, men om du starter from scratch med en 3sge bil må en jo kjøpe mye til bilen også for kunne bruke 2gr, E153 er ikke noen billig kasse lenger heller, jeg har den heldigvis fra før av.

3vz er også veldig lett å sette i og jeg hadde ikke tenkt å bruke en liten formue eller evig tid heller, når jeg så godt som fikk motoren gratis, gratis om jeg får solgt deler fra bilen.
 #463846  av toyofan

Hehe, skjønner vi aldri blir enige her…

Jeg vet lite om de eldre motorene, men har litt kontroll på 2gr og hva som trengs der.

NÃ¥ var vel utgangspunktet en gammel v6 som skulle overhales, portes, planslipes, annen eksos, datasprut +++
Hvis du får til det for 20, så har du stjålet delene…

Skal vi sammenligne 2 forskjellige swap så må jo begge ha realistiske summer.

3vz trenger også nytt motorfeste og annen eksos, men det er ikke med i kostnaden?
Og den trenger vel også litt modifisering av kjølesystemet som dere tenker koster 0kr?
Og clutch og svinghjul er jo likt på begge, men dere regner 4000kr på 3vz og 10000kr på 2gr for samme deler? ( orginal turboclutch holder på orginal 2gr)

Så om du går for ca samme standard på begge så er ikke prisforskjellen så stor som dere vil ha det til.
 #463847  av Makk

Utgangspunktet var en 3VZ-FE, med planer OM nødvendig å utføre det her, og det er ikke store kostnaden da motoren er veldig enkel og alt man egentlig trenger er ett pakningssett og noen tetninger, ventiler freser man jo bare opp igjen, men jeg har siden den gang lest meg opp og ned i mente av folk som har åpnet disse her etter flere hundre tusen km og kan fortsatt se honing på sylindre, som jeg skrev tidligere så er jo tillogmed alle mine ventiler langt innenfor spec!

Byggekvaliteten er jo helt enorm, jeg er ikke i tvil om at den er 100% innvendig fortsatt og ingenting behøves plukkes ned der, enormt med kompresjon, ett sant helvette å vri motoren for å måle ventiler lol, jeg har tenkt å kompteste den, men jeg er egentlig i tvil om det faktisk er nødvendig for å være helt ærlig.

Original turboclutch holder ikke på 2GR.

En bone stock 3SGTE i Gen 5 yppersteprestversjon gir 324Nm kraft.

En bone stock Gen 2 eller 3 er 175 og 192Nm, en 2GR er oppgitt helt original på 380, du kan ikke bruke en 3SGTE turboclutch på det uten å oppgradere den med aftermarket, pluss det er en seksylindret motor og det er bare sånn at dem krever mer av clutchen for å få ned turtallet når du bruker clutchen.

Jeg slet ut en original clutch på null komma nix på en Gen 2 3SGTE som kjørte 1.2 bar med litt supporting mods, det tok ikke lang tid med litt freskjøring, har du åpnet dem å sett? Dem er kjempesmå haha :D Etter 4 stykk 3SGTE er jeg trygt forankret i Stage 1 eller Stage 2 clutcher fra reputable clutchkompanier, denne gangen ble det en Exedy, som er Daikin clutch som også er OEM produsent til Toyota, for det holder på 3VZ-FE, men med 20% uprated clamping, så sover jeg godt om natten.

Og ja, en f,eks ACT Extreme, den argeste du får før du må over på zinter koster nesten 10k til 3SGTE, og er en VELDIG god clutch til trimmede 3SGTE, jeg har kjøpt en, to faktisk.

Her er ordrett det jeg har fra Paul Woods :

Wiring service is £350 with you supplying your old Mr2 harness/ECU , £500 with me supplying the donor parts
Flywheel machining is £50
Engine mount is £95
Polybush is £40
Flywheel bolts £30/set 8

Jeg har snakket med mannen og jeg kan sende ham mitt gamle ledningsnett i ettertid så jeg ikke stillstander bilen før jeg er klar til swappet, så med disse småtingene jeg har glemt å skrive i min tidligere post er vi fortsatt bare på en sikre 6 tusen spenn ish med fester å slikt fra ekstern tjeneste.

Eksosen lages selv, camry cat brukes opp igjen, MR2 bakboks brukes opp igjen, rørene kjøper man og punkter på plass i bilen, deretter river ned å sveiser dem selv om man vil, det kan jeg gjøre uten problem, men lazy-mode tilsier jeg får noen til å helsveise det så jeg slipper, kanskje. Rørene koster kanskje en tusenlapp om jeg velger sveise dem selv, det kan jeg.

Til og med sveisesertifikat for både tynnplate og konstruksjonssveis, men det er faen ikke så vanskelig at en ikke klarer det uten med riktig utstyr å trening.

Kjølesystemet koster 0 kroner, Paul Woods : "You just repurpose your old Mr2 coolant hoses for the 3vz, and adapt them to fit, i can guide you on that."

3VZ-FE er en veldig billig motor å swappe kontra de andre alternativene, en kunne jo gått for en 3MZ-FE, men den er bitch å få og er på samme tekno-nivået med elektronikk som 2GR, det populære er å ta 1MZ-FE innsug å sette på 3MZ-FE, men da må en liksom kjøpe fra flere biler.

SÅ, har du en masse med penger, ja da er 2GR perfekt. Men vis meg gjerne hvor du får en 2GR-FE som ikke behøver noen verdens ting utført, register å pakninger er jo nesten ett must på alle sånne prosjekt.

2GR begynner jo også å bli en gammel motor, de tidligste er jo 2005-2007, med de mest vanlige bilene avsluttet i 2015 og nyere senere enn det, en slik motor såpass ny er IKKE billig hos skraphandler, så da sitter du igjen med de eldre, som må ha samme behandling som mine like forbanna, å som Magne sier, om du ikke kjøper en hel bil følger manifolder å downpiper å slikt aldri med, dem er tatt av for de selger dem separat til store penger.
 #463848  av toyofan

Makk skrev:Jeg er i mål på 20 tusen ish jeg.

Fem tusen for motor i bil
4500 for overhalingsdeler og pakninger/register/skruer
4000 for clutchkit m /svinghjul
5000 for arbeid hos Woodsport for elnett og svinghjultilpasning.

Ordner du en 2GR til meg ? :D
Tror det er noe galt med kalkulatoren din?
Du har jo handlet for 570GBP hos woodsport, og det er jo 6828kr, + mva og frakt så bikker du 10.000kr

Hvis du har brukt samme kalkulatoren på resten så er du jo i 27000kr + motor…

Og om du kan sveise eksos til vz så kan du vel det til 2gr og? Og til samme pris?

2gr gir vel 336-350nm noe en orginal clutch som er til 324nm fint klarer.
 #463849  av toyofan

Wiring service is £350 with you supplying your old Mr2 harness/ECU , £500 with me supplying the donor parts
Flywheel machining is £50
Engine mount is £95
Polybush is £40
Flywheel bolts £30/set 8

Sorry, ble 565GBP som er 6768kr +mva og frakt
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 41