TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • DEN STORE OFF TOPIC TRÃ…DEN!

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #463857  av OleST
 
Nå er det heldigvis sånn at 1: 4efe'n skal bort på sikt og 2: rollaen er ikke bruksbil. Men får uansett tappe av mc olja og fylle på med bil olje.

Stolte på noen med mer erfaring, det løntes ikke. :oops:
(Var innom en kompis av fattern også nevnte jeg st jeg måtte rekke thansen før stenging fordi jeg måtte ha olje til rollaen også hadde fyren denne 4literen stående fordi den var feil til harley'en hans også sa fattern at den var a-ok til rollaen fordi "er jo 10w40")

Ja, ja. Så har jeg 4l "fancy as fuck" olje til bruk når jeg våtsliper kniver og lignende da...
 #463858  av Makk
 
Haha :mrgreen:

Det er erfaring og så er der "erfaring"

Dessverre så er det sånn at universalerfaring ikke gjelder absolutt alt, det legger selvsagt ett veldig GODT grunnlag til å kunne håndtere saker å ting, men å ikke sette seg inn i hva en fyller på diverse greier, det er en big no-no.

Ja, selvsagt hadde du kunne kjørt i lengre tid og du hadde sikkert ikke merket noe som helst.

Men ikke vet jeg, kanskje du hadde tenkt deg på en trackday med den motoren i den bilen? Som krever langt over middels ytelse fra alle systemer, inkludert det som skal smøre og kjøle redskapens hjerte, her er det en sannsynligvis hadde kunne kjørt til helvette noe med å bruke noe som øker friksjon.

Til sammenligning reiste jeg til tyskland på bane i en uke med bil, alt var nytt når jeg kom ned, og alt måtte byttes når jeg kom igjen.

Temperatur og bruk forringer ting veeeldig fort :D
 #463859  av OleST
 
Trackday på steinharde sommerdekk fra 1998 høres jo gøy ut... bilen understyrer i 40km/t og man får følelsen av tørr parmesanost i rivjern :lol:

(Er aktivt på felg/dekkshopping, kan jo like greit kjøpe noe mc greier, gummi er gummi...)
 #463862  av OleST
 
Det hadde vært noe...
 #463865  av OleST
 
Mmmm. Ducati.

Er ikke veldig mc person men de litt voksne ducati r-syklene er rå kjøremaskiner.
 #463867  av OleST
 
Tror jeg tar legosykkelen, mye tryggere :mrgreen:

Sist gang jeg kjørte noe motorisert på to hjul så endte jeg opp med vraka tohjuling :oops:

(Var ikke snakk om noen sprek sykkel heller, jeg kjørte da en utslitt original tempo corvette på en litt fuktig skogsveg)
 #463868  av Makk
 
Best å prøve seg frem forsiktig :D

Glad jeg startet på moped, for så å vente noen år til jeg tok mc sertifikat og startet på en gammel 600, gamle sykler er perfekt, der må du gjøre alt selv og en får føle hva som skjer.

Så gikk jeg over til 1000, hadde ett par stykker, men dem ble gradvis for slappe... Så kjøpte jeg den her Ducaen,1200 kubikk med 206 hester psykopatmaskin.

For å si det sånn, DEN er jeg glad jeg ikke hadde når jeg var 22 LOL.

Litt for mye elektroniske hjelpemidler på den for meg, men det kan heldigvis fjernes ved å sette den i race-mode :D
 #463869  av OleST
 
Jeg har ikke selvkontroll nok til sykkelkjøring, i allefall ikke på noe som innbyr til grisekjøring.

Kunne dog godt tenkt meg mc lappen og en africa twin eller lignende "offroader" tursykkel.
 #463870  av Makk
 
Da skal du kjøpe deg Supermotard, dritgøy sykler, Africa Twin er gørrkjedelige... :D

Husqvarna 701 er en megaslager akkurat nå.
 #463877  av OleST
 
Screenshot_20210909-011705_eBay.jpg
Screenshot_20210909-011705_eBay.jpg (376.99 kiB) Vist 1975 ganger
Bytte motor i stedenfor å bytte olja? :lol:
 #463879  av ArildM
 
10w40 er vel uansett for tykk for 4efe imho.
Funker knallfint på "vanlig" 5w30 olje på de jeg har hatt :)

Blacktop er en kul motor, det er mye veldig fin lyd, men ikke så ekstremt mye effekt :wink:
 #463880  av OleST
 
Fullstendig klar over at 4age bt'en bare yter 130~hk på en god dag men trenger du egentlig mer? Synes E11'n er morsom med sine 86hk, klart at den ikke er noen lyskryssracer men det vil den vel heller aldri bli, greit om jeg får den til å sitte "som limt" på veien med nok "oomph" til å holde fartsgrensa uten at den innbyr til noe veldig råkjøring.

Oljeskiftet her ble jo bare kaos i såfall :oops:

Edit: toyota anbefalte 10w40 en gang i tiden men dagens anbefalning er castrol 5w30 magnatech.
  • 1
  • 1101
  • 1102
  • 1103
  • 1104
  • 1105
  • 1138