TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Svein's MR2 turbo prosjekt - NÃ¥ nye V6 prosjekt (Godkjent vognkort) - NÃ¥ nye hengerfesteprosjekt

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #464215  av ArildM

Nice :mrgreen: Gratulerer med oppstart! :D :D :D
Noe magisk med at en motor som har stått i en Camry i flere hundre tusen km, plutselig skal få liv som en ren sportsbilmotor i en MR2.
Lyden høres helt fantastisk ut allerede, og vil tro det er ørten gang bedre i virkeligheten 8)
 #464216  av Makk

Man blir noe over middels fornøyd med egen innsats når det bare smeller i gang uten noen dikkedarer og går så rent å pent ihvertfall :D

Alle de smådelene, alle de timene med pirke pirke for at pakninger og slikt skal sitte riktig og ting skal være korrekt, verdt hvert ett øyeblikk ja.

Nå har jeg fikset idlen også, var bare gass-spjeldet som ikke gikk i retur, nå virker det igjen men jeg skal for sikkerhets skyld skifte returfjæren, den var ikke ungdom lenger den heller vil jeg si :D

Går som en katt på tomgang, utrolig.

Eneste nå som er en liten utfordring er at lysene i dashen for olje rød, olje gul, vifte i motorrom og batterilampe lyser alle, som vanligvis betyr defekt dynamo, men den lader med 14,3 og er jo derfor i særs god form fortsatt.

Jaja, dette vet nok Paul, men han er på ferie og vi skulle snakkes etter nyttår, så tenker jeg ting ordner seg her også!
 #464219  av Makk

Monteringspjask, fått laget en brakett som holder AFM som støpt, den kan ikke bare ligge å daske, er en skru rett ved venstre motorfeste (girkassens endefeste) der denne blir stående rett opp og passer perfekt i en av skruene til adapterplate for luftfilter :D

Satt sammen igjen motorrom, for nå kan resten gjøres med alle deksler og brace på plass, begynner å se ut som noe nå, blir enda bedre når en får rengjort og kanskje byttet de mest synlige slangene med noen nye og fine 8)

Gleder seg til at isen forsvinner litt sånn en får prøvekjøre, luftet clutchen med ny væske, den clutcher perfekt, ny slave er alltid en god investering ved clutchbytte ;) Og også litt mer på kjølevæsken på alle luftepunkt i dag, 99% klar for action 8) 8)
Vedlegg
20220101_141217.jpg
20220101_141217.jpg (4.91 MiB) Vist 143 ganger
20220101_141355.jpg
20220101_141355.jpg (4.91 MiB) Vist 143 ganger
20220101_150443.jpg
20220101_150443.jpg (4.41 MiB) Vist 143 ganger
20220101_150930.jpg
20220101_150930.jpg (4.92 MiB) Vist 143 ganger
 #464220  av ArildM

Da er det bare å krysse fingrene for en tidlig vår :D

Bare en ting, rart du måtte kappe hull for ledningsnett?
Når jeg tenker på det er jeg 99% sikker på at JDM bilen vi hugget hadde ledningsnett på samme side som EDM bilene vi har? Men mulig jeg husker feil. Ikke at det har noe som helst å si da.
 #464222  av Makk

Du hugget en mr2 da? Der sitter motoren samme uansett, man slipper dramaet med forskjellig monteringsside på bremsekraftforsterker å dashboard med all elektronikken under på LHD / RHD biler.

Husk at motoren sitter i andre enden da den står i Camryen :D se et tidligere innlegg der er bilde av kabel trukket gjennom bak i bagasjerom side til side.

Kabelklasen kommer ut på høyre torpedo i LHD camry vendt bakover, noe som betyr et hull må lages å kablene til starter og strømtilførsel som skal ut å fram igjen i det originale hullet på bagasjerommet til sw20 forlenges.

Ecu monteres høyre bak istedenfor venstre bak.

Dette slipper man dog på RHD camry for der ligger ledningene motsatt vei i selve klasen som går over motor.
 #464223  av ArildM

Ja det var det jeg mente på, hvis ikke må jeg ha blitt ekstremt glemsk :lol:

Et RHD Camry ledningsnett ville med andre ord passe i både LHD og RHD biler, mens et LDH Camry ledningsnett ikke vil passe noen av MR2 bilene, uten å borre hull i alle fall. Da skjønner jeg problemstillinga. EZ fix uansett :)
 #464226  av ArildM

Men hvis man uansett skal forlenge, hvorfor ikke legge det om slik at det passer MR2?
Er det så vitale forskjeller på ledningsnettene at man ikke bare kan legge det på samme måte som RHD Camry?

Ikke meningen å rakke ned her, men bare lurer :)
 #464227  av Makk

Mye mer arbeid, for der går en hel arme av ledninger og så T'er dem akkurat der dem kommer ut av torpedo for å gå inn på motordyser og vakuumstyring å alle mulige ting, det som går videre rundt er til andre siden av motor og ned mot gir.

PÃ¥ RHD sitter kontaktene i andre enden av ledningsnettet, er lengre og T'en er borte.

Kablene som forlenges er bare starter og strøm pluss elektronisk speedo om man har dem, ECU kabler kan også ikke forlenges pga skjerming, det er også derfor ECU monteres på høyre siden nå der dem går igjennom torpedo nå.
 #464228  av ArildM

Lærer så lenge man lever :)
Blir bra!

Paul har jo vært i MR2 gamet siden tidenes morgen, så han har vel forsket og prøvd på dette nok til å vite hva som funker eller ikke :)
 #464229  av Makk

Fant endelig feilen på hvorfor dashen lyser selv om bilen lader.

Tok hele jævla dagen, måling, forsøke bytte en kabel som ikke var strøm på, før en fant ut faktisk at en påkrympet stikker i ledningsnettet jeg har fått ikke var avisolert, så denne var bare klipt av inni der og der kom ikke strøm gjennom til dynamo.

Fy faen den var ikke lett å finne, målte på stikker begge sider så var der spenning, men ut i ledningen var der ingen verdens ting.

Er bare glad den er lett tilgjengelig og man trengte ikke ta ut igjen ledningsnett.

Feilen lå i en helt ny ferdigterminert tilkobling, heldigvis for Paul er dette noe han kjøper ferdig :lol: :lol: Neida, tonen var god når vi fant feilen sammen.

Ellers har jeg fått swappet print-kortet fra camryen, det var helt hinsides lett, nesten en spøk, så litt positivt idag også.

Bilen i hundre biter, igjen hahahah :D
 #464230  av Makk

Cheeky as fuck var tidlig ferdig på jobb, så jeg reiste hjem å fikset bilen med betaling :lol:

Alt ok nå bil elektriskmessig, loddet inn ny kabel i stikker, alle dash lys virker som dem skal :D

Se om jeg får laget adapter for gasswire baki der, da er conversion faktisk ferdig, bare kabel og slange tidy/skift av stygge deler igjen :D

Så får jeg prøve samle sammen deler til å lage et godkjennings eksosanlegg med gti potte og camry cat :)
 #464244  av Makk

Gasswire ferdig montert, motoren er nå 100 prosent installert i bilen :D

Fant en verktøyhenger, 5 minutter med ghettoarbeid senere og voila :
Vedlegg
20220115_124808.jpg
20220115_124808.jpg (4.16 MiB) Vist 94 ganger
20220115_131140.jpg
20220115_131140.jpg (4.94 MiB) Vist 94 ganger
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27