TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • DEN STORE OFF TOPIC TRÃ…DEN!

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #464702  av OleST
 
Bare å kappe MR2'en i to på midten og skjøte på en meter i bredden ;)

MR2 med CVT og 1GZ
 #464703  av Makk
 
CVT vil du ihvertfall ikke ha, det er en ekte dritt type girsystem det, DCT er riktig vei :D

Og den minste av LS motorne, LS3 passer i Mr2 med subframe fra bilen den satt i montert bak, en galning i USA har gjort det, ser veldig bra ut hehehe.
 #464704  av ArildM
 
:lol: V12 og CVT :lol:
Toyota garanterer ikke kassene for no mye annet enn en liten 4cyl motor, og det er vel fåtallet som har hengerfeste?

Lenge siden jeg kikka på han som holder på med LS swap.
Alt som kan tilpasses uten å endre på torpedovegg, rammevanger etc er innafor i min bok :D
 #464705  av OleST
 
Må jo ha en skikkelig slapp CVT for myyyyyyyk kjøreopplevelse sånn at det matcher med V12'en.

Fikk forresten pris på forsterka girkasse i dag, 50k for kasse med forsterka converter (sømsveist/sølvloddet innmat og custom sprag klutsj som tåler vesentlig mer enn originalt) + nye klutsjer og stålplater, sveiste eller sølvloddede forsterkningsplater i klutsjkurv og maskinering av ventilhus for økt linjetrykk som gir raskere giring, bedre inn/utkobling av klutsjer og raskere/mer bestemt aktivering av lockup som eliminerer nøling og deformering av låseflater. Kassa skal etter dette tåle bortimot 1000nm så da bør den helt greit håndtere en lettere stresset D5 med hybridturbo og marinedyser :cool:

Har også mailet litt med noen i sverige som trimmer D5. etter oppgradering av turbo, dyser, intercooler, slanger, rør, radiator og luftfilter så kan jeg få ca. 330hk og 700nm ut av motoren med mulighet for programmering av hardcut/launchkontroll i sportsmodus og en del andre fjonge funksjoner man ellers ikke ville funnet i en trygg familiesliter fra Volvo.
 #464706  av Makk
 
Slapp er jo en ting.

At den aldri verden hadde tålt en slik motor, er nok grunnen til den burde velges bort uten tvil :D

Det er en bestemorgirboks lol.
 #464707  av OleST
 
Har kjørt bil med cvt en gang, kjentes ut som om bilen ble taua med strikk :lol: men ja, cvt kasser raser jo på vei ut fabrikkporten...
 #464708  av ArildM
 
CVT i IS300h feks er helt kurrant. Sammen med hybridsystemet gjør det ganske grei mening.
Er vel uhyre sjeldent at CVT kassene fra Toyota/Lexus har gått i stykker? Har i alle fall aldri hørt om det. Er vel strengt tatt ikke behov for å bytte girolje en gang da det ikke er så mange bevegelige deler som i en moderne automat.
Relativt simpel konstruksjon, som gjør nytta si.

Men ja de er litt masete, men effektive siden motoren hele tiden går på optimalt turtall (altså der motoren har mest effekt) når man gir bånn gass.

TIl kjøpergruppen Toyota har er det helt klart godt innafor :)

Hørtes spennende ut mtp girkassa til Volvoen.
Jeg var innom Rats når jeg vurderte automat i MR2n :)
https://www.rats.no/
Så om du ikke har hørt med de skader det neppe å få deres vurdering heller :)
 #464709  av Makk
 
Ja, CVT er perfekt når du skal kjøre din lille Aygo eller Auris ned på butikken.

Forbikjøring eller huke på en tilhenger, det er alt som skal til, da er det allerede håpløst.

Og om du stikker en 220 hesters firer foran den, eksplosjon lol.

CVT er enda verre enn slushboxer fra 60 tallet :lol:
 #464710  av OleST
 
Rats var første sjappa jeg kontakta, de tar ca. 65000 for bytte av girkasse men da ei helt original kasse også har de heller ikke mulighet til å maskinere ventilhus.

Audi A6 med CVT var ingen høydare men ja, funker sikkert optimalt i en lett liten bil som bare skal fise til og fra butikken, eldresenteret og lignende :P
 #464711  av magnesmurf
 
Angående CVT, så dreper det ALL kjøreglede.
Men har tilgode å høre om hverken priusdrosjer eller andre som har sprengt cvt kassa.
Har både krok og 220hk i min lexus, uten å ha sprengt kassa.
KJerringa har forrester med cvt, ikke noe problem å taue 1300kg med den heller.

Men det er og blir en ting som automatisk tar vekk alt som heter kjøreglede i en bil med 50/50 vektfordeling og sportslig understell.
 #464712  av Makk
 
Var strengt tatt ikke klar over dem gadd å lage CVT til større biler når mye bedre løsninger finnes haha :D

Men 1300 kilo er ganske meh da, 2 tonn pluss da snakker man bruksbil :D
 #464713  av OleST
 
Volvoen veier overraskende nok under 2 tonn, det er jo "jerngjedde" deluxe med svære tykke stålbjelker i dører, gulv og tak for å holde kupéen intakt ved en kræsj. Men, biler ala corollaen veier jo ingenting. For tjue-tjuefem år siden så veide en tung bil typ 1500kg, nå veier jo en tung bil nærmere 2500kg... :shock:
 #464715  av ArildM
 
IS300h var helt ok til forbikjøring, bare å sette den i sportsmodus og trø gassen i bånn. Men følelsen av å kjøre manuell og å gire selv er helt klart overlegen. Ikke minst er en moderne automat ørten ganger bedre sånn følelsesmessig.
Er vel vanskelig å kombinere hybrid systemet med noe annet enn CVT? Men mulig jeg tar helt feil.

Hybridbiler blir vel uansett sett på som en halvgod løsning i fremtiden, hvorfor motorisere dobbelt når man heller kan gå for enten ren forbrenningsmotor eller ren elmotor?

Forbrenningsmotor for sportsbiler og der man vil ha litt kjøreglede.
El for de som vil ha noe å kjøre på jobb/butikken med :lol:
 #464716  av Makk
 
Har mer tro på syntetisk drivstoff enn Elbiler, elbil er en stopgap measure, og en eksellent måte å få inn penger fra godtroende fjotter lol :p

Dessverre så er det slik som med alt, dem har fått klassifisert synthfuel som eeeekstreeemt store "karbon fotavtrykk" på

Så der gikk den planen i dass, og pengene til konglomeratene er sikret på både olje og eldrift.

Faen vi lever i helvette, våre ledere er gjennomkorrupte og våre kvinnfolk er sinte å tjukke feminister med glødende blått hår og mannehat, skyt meg snarest :lol: :lol:
  • 1
  • 1116
  • 1117
  • 1118
  • 1119
  • 1120
  • 1138