TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 AW11 - 1986 - 245hk - dual-clutch girkasse

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #464983  av Amund
 
Vekten dei tar utgangspunkt i, er faktisk innveid på kontrolldagen.

Eg skifta ikkje bremsekraftforsterkeren, men hovedsylinderen. Eit velkjent triks i aw11 miljøet er å bruke SW20 rev 2 non-abs hovedsylinder, som har diameter på 15/16" mot originale 7/8".
 #464984  av ArildM
 
Og på min SW20 brukte jeg en hovedsylinder fra en 4Runner (står i Smokey tråden hvilken som passer) som er hakket opp fra SW20 igjen :lol: :mrgreen: Toyota er genialt 8)

På SW20 har i alle fall Link en ECU som er pnp inne i original motorstyringsboks. Men igjen blir det vel liiittegrann shady siden du jukser deg til godkjenning... Særlig siden du åpenbart må ha egen motorstyring til en motor som er ombygget til turbo.
 #464985  av ArildM
 
Ang bremser har du vel mulighet å kjøre noe K-sport greier også om du trenger noe utover det Amund har brukt?

https://www.k-tec-germany.com/Brake-System-Front_265
https://www.k-tec-germany.com/Brake-System-Rear_133

Hadde ikke du K-sport coilovers sist gang også?
 #464990  av MR2i
 
ArildM skrev:Ang bremser har du vel mulighet å kjøre noe K-sport greier også om du trenger noe utover det Amund har brukt?

https://www.k-tec-germany.com/Brake-System-Front_265
https://www.k-tec-germany.com/Brake-System-Rear_133

Hadde ikke du K-sport coilovers sist gang også?
Stemmer. Med TUV. Men TUV er visst ikke så viktig lenger. "Anerkjente merker" står det.
 #464991  av MR2i
 
Amund skrev:Vekten dei tar utgangspunkt i, er faktisk innveid på kontrolldagen.

Eg skifta ikkje bremsekraftforsterkeren, men hovedsylinderen. Eit velkjent triks i aw11 miljøet er å bruke SW20 rev 2 non-abs hovedsylinder, som har diameter på 15/16" mot originale 7/8".
Åja.. hovedsylinderen var det jeg tenkte på i utgangspunktet..
 #464995  av Amund
 
ArildM skrev:Og på min SW20 brukte jeg en hovedsylinder fra en 4Runner (står i Smokey tråden hvilken som passer) som er hakket opp fra SW20 igjen :lol: :mrgreen: Toyota er genialt 8)
1" i diameter den kanskje? Størrelse på stempel i kalippere blir jo styrende for kva som kreves, då det er vandringen Vegvesenet er ute etter at blir rett. I tillegg til bremsekraft-fordelingen, den SKAL låse hjulene foran først.
 #464998  av ArildM
 
Godt mulig det.
Det var i alle fall mindre som skulle til før det skjedde noe når man bremset om jeg ikke husker feil.
Sikkert fordi større diameter presser mer veske gjennom på mindre vandring på pedal?
Synes i alle fall selv det var en bra mod, føltes kanskje litt mer "moderne" ut på pedalen :)
 #464999  av MR2i
 
ArildM skrev:Godt mulig det.
Det var i alle fall mindre som skulle til før det skjedde noe når man bremset om jeg ikke husker feil.
Sikkert fordi større diameter presser mer veske gjennom på mindre vandring på pedal?
Synes i alle fall selv det var en bra mod, føltes kanskje litt mer "moderne" ut på pedalen :)
Hovedsylinder til 4Runner høres ut som en bankers. Bedre med for bra, enn for dårlig..?
Bare det låser foran før bak..
 #465000  av ArildM
 
Som sagt, sjekk gjerne i Smokey tråden på hvilken jeg brukte, er noen år siden jeg installerte den.
Var i alle fall 100% plug and play for den bilen. Så mtp bakoverkompabilitet (altså at en MR2 SW20 sylinder passer) så bør det gå fint på AW11 også.
Bare den ikke blir "for stor" altså at du mister pedalfølelsen helt. Men ettersom du skal på med big brake kit så er det nok bare å kjøre på :)
Ang "brake bias" så har du vel grei margin å gå på?
Hva jeg kan finne er vel at du typisk har rundt 80% på fwd biler og 60-70% foran på rwd. Og siden bremsene du skal bruke øker relativt proporsjonalt i størrelse både foran og bak i forhold til originalt bør det jo gå veldig greit?
 #465018  av MR2i
 
mr2pondus skrev:
MR2i skrev:Nå blir jeg opplyst at TUV ikke lenger er nødvendig så lenge det er kjente merker og ikke merket "kun for bane"?
Gjelder dette bremsene eller coiloverssettet? Er TUV kravet frafalt på generell basis?
PÃ¥ generell basis.
"Det tillates ombygging av hjuloppheng når komponentene som benyttes er levert av kjent
leverandør og denne ikke har forbehold i produktbeskrivelse, nettsider eller lignende om at
komponentene kun er ment for bruk utenfor offentlig veg."
"Det kan benyttes komponenter/sett fra anerkjente ettermarkedsleverandører. "
"Det tillates byttet bremseutrustning til komponenter av tilsvarende, eller større, dimensjon
enn de dimensjoner som ble levert fra fabrikk i aktuell modell med tilsvarende ytelser. Dette
forutsetter at det benyttes bremsekomponenter som ikke har klausuler om at de kun er
ment for bruk utenfor offentlig veg (eksempelvis «off road/racing use only»), særlig gjelder
dette kalippere og bremsebelegg."
 #465803  av magnesmurf
 
Ikke fått med meg denne tråden før nå.
Alt for lite aktiv på forumet :lol:

Morro at noen fler bygger prosjekt som er i øverenden effektmessig av hva som lar seg godkjenne av svv på norske veier.
Personlig kunne jeg gjerne tenkt meg en velfrisert 2AR-FE i en Aw11. Da får man både dreimoment og effekt, uten alt det ekstra mikket som kompressor/turbo medfører.
Blir spennende å se hvordan godkjenningsprosessen går for deg :D
 #465804  av ArildM
 
Ramla over denne nå:

Må være noe der du kan hente inspirasjon fra? :D
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18