TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes Blå 95 Mr2.

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #465235  av magnesmurf
 
Tror ikke effektdelen har noe særlig å si, da 20kw/100kg fortsatt er hovedregel for hva som tillates.
Hvis det skal spille noen rolle er det utslippsdelen som har noe å si. Da 3sge har vesentlig levere co2 utslipp enn 3sgte, og 2gr ligger omtrent likt med 3sge co2 messig, men selvfølgelig har renere utslipp ellers.
 #465237  av ArildM
 
Ah, så klart, nye regler og nye tider :)
Husker da man måtte dokumentere at chassiet var like tykt på en NA og turboutgave av SW20 :lol: Selvfølgelig med offisielle papierer, som Toyota nektet å bry seg med, eller via evt tuv hvis du hadde råa til å krasje en 5-6 biler :roll:
 #465327  av magnesmurf
 
Utrolig rask tilbakemelding fra svv.
Da har jeg fått godkjennelse for igangsetting av ombygging av min blå mr2. :mrgreen:
Bilen kan ikke godkjennes ombygd før den er veteran, så har litt tid på meg.

Planen her blir da en "lettvekts" 2gr. Målet er å havne under nåværende vekt på bilen etter motorbytte, 1250kg.

2gr motor, girkasse fra avensis e355, lettvekt bigbrake kit, som gir mindre roterende uavfjæret masse. Noen deler i carbon, men som lakkes, så kun for vektbesparelse.
Sammenlignet med den gule, som veier 1290kg, sparer jeg vekt på følgende steder:
-Ingen AC sparer ca 10kg.
-Lettere girkasse og aksler sparer ca 15kg.
-Lettere bremser sparer ca 10kg.
-DIverse smådeler som lettere starter osv sparer rundt 5kg.
-Litt vektbesparelse inni, røske ut gamle deler til orginal stereo, lettvektsteppe mot torpedovegg, sparer ca 5kg.
-Carbon bagasjelokk og motorlokk, sparer hvertfall 5kg til.
-Potensiale til å spare ytterligere 5-10kg på eksosanlegg.
-Undersøke muligheten for lettvektsfelger. Kan spare 2-3kg per hjørne.
 #465328  av Amund
 
Dette blir rått, gleder meg til å følge med 😎😁
 #466242  av magnesmurf
 
En av de første delene til prosjektet er handlet inn :D
Noen ganger snubler man over tilbud som nesten er for gode til å være sanne.
Snaue 3000kr+moms for et carbon motorlokk, er temmelig overkommelig. Fra england. Composite Styling heter firmaet. Det sparer noen kilo 8)
Vedlegg
20240129_121901.jpg
20240129_121901.jpg (215.96 kiB) Vist 555 ganger
 #466243  av ArildM
 
Nice 8)
 #466245  av Makk
 
For ikke å snakke om drivverkstapet fra e153, den klossen der krever litt å dra krafta gjennom...

Riv av skvaldreplatene under bagasjerom som er varmeskjold til pottene også, dem gjør ikke annet enn å ruste å bråke likevell og veier faktisk litt :lol:
 #466246  av ArildM
 
Solid kasse, til dens forsvar tåler den en del juling.
Var det ikke du som forsket på EB60 eller hva de kassene heter Magne?

Dekslene du nevner fjernet jeg også, merket aldri noe forskjell, har ikke noen kjølevarer i bagasjerommet uansett :lol:
 #466247  av magnesmurf
 
E35x serien jeg forsker på.
Ender opp med noe greier der, hvor jeg bruker en e355 kasse, med e357 innmat og quaife diff. Tipper det vil gi en ganske god dreving tilpasset v6ern sitt dreimoment. Gjør heller ikke noe å nå et sted mellom 120 og 130 km/t når annet gir butter, samt å ha et første gir som faktisk kan brukes til noe.
Men ja, e35x kassen har betydelig lettere innmat og mindre drivverkstap, samt mindre vekt. Mener å huske 15kg når man inkluderer drivaksler.

Punktet om varmedeksler er notert!
 #466248  av magnesmurf
 
Bestilt opp radiator (må ha turbo typen med 2gr), skikkelig messing radiator. Ikke jalla alu shit som lekker og har dårlig passform. Bestilt fra gt4 play i england.
Og bestilt opp supra TT bensinpumpe. Denso har sluttet å lage/selge til forbruker. Men får fortsatt kjøpt denso gjennom toyota. Dobbelt pris fra amayama sammenliknet med rett fra denso. Men vil ha skikkelig kvalitet. Ikke walbro som kanskje lever i 15 år og kanksje i 15 mnd.
 #466249  av Makk
 
Hvor har du bestilt dine jallaradiatorer da? Nå har jeg hatt 2 celicaer, begge med Mishimoto og 4 MR2, tre av dem med Mishimoto, ingen av dem har sprunget lekk :lol:

Kun en som var lekk med en gang jeg monterte, dem sendte meg en ny en på ekspress uten kostnad <3

Og bensinpumpe skal man si, det har vært en jævla walbro 255 i absolutt alle mine Toyotaer og ingen av dem har gitt seg, så dem kan du trygt kjøpe :D
 #466255  av magnesmurf
 
Makk skrev: 30 jan 2024 23:50 Hvor har du bestilt dine jallaradiatorer da? Nå har jeg hatt 2 celicaer, begge med Mishimoto og 4 MR2, tre av dem med Mishimoto, ingen av dem har sprunget lekk :lol:

Kun en som var lekk med en gang jeg monterte, dem sendte meg en ny en på ekspress uten kostnad <3

Og bensinpumpe skal man si, det har vært en jævla walbro 255 i absolutt alle mine Toyotaer og ingen av dem har gitt seg, så dem kan du trygt kjøpe :D
Nå har vel mishimoto og andre alugreier vært kjent for å kjapt begynne å sprekke/lekke. I tillegg har de vel ikke orginal luftemulighet.
Walbro er jo greit hvis man får en ekte, men så mye kopier og drit ute og går, så der er det neste umulig å vite om den er knock off før man sitter med den i hånda. Til og med repsektable firmaer har slitt med at leverandører gir de forfalskinger.
 #466256  av Makk
 
Vel, jeg har hatt lufteskruer på samtlige mine Mishimoto, jeg har på den jeg har nå også.

Kjøp originalt direkte fra websidene til dem som leverer så slipper du kina ivertfall.
 #466261  av ArildM
 
Fake greier er et stoort problem, det skal være sikkert i alle fall.
Når man tror man kjøper originalvarer, selv fra reputable butikker, og ender opp med noe som visuelt nesten er umulig å skille fra originalt så skjønner jeg at mange får dårlige erfaringer med selv kjente merker.

Kjøpte irdium plugger til min SW20, NGK, og prøvde å dykke ned i hvordan man kunne spotte fakes, men konkluderte med at det var tilnærmet umulig. Beste odds var å kjøpe fra et kjent firma.

Nå har jo feks også Tein flyttet noe av produksjonen av coilovers til Kina. Så feks til ZZW30 så er Tein sine kinacoilovers tyngre enn OEM fjærbein, og plaget med div produksjonsfeil som man helst ikke skulle forvente når man kjøper kjent merkevare. Så får man håpe de får opp kvaliteten etterhvert. Enn så lenge så utgår det for min del når jeg har lest så mye blanda erfaringer med de.

Ser også feks Skid Factory på Youtube gjerne bruker OEM radiatorer, såh, tipper du blir fornøyd med det :)
  • 1
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97