TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Prosjekt MR2 Mk3

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #466406  av magnesmurf
 
Makk skrev: ↑10 mar 2024 21:54 Vel, det er en 2.5 liters motor er det ikke?

Bare der pga størrelsen burde en klare hente inn femti hester med en standalone ecu, bort med miljø-drit, vvti tuning, tennings mapping og åpne opp litt potter å innsug, mer bensin.

Der er jo 200 i den snart tretti år gamle BEAMS og den er 2.0

Ser ut som carbon buildup er ett av problemene på denne, omtrent sånn som alle siden 1mzfe da, få bort miljødriten som egr å veivhusventilasjon inn på innsug, kvalitetsolje å aldri småkjøre noe særlig så skulle det være niks stress.
Marc har hentet ut ca 250-270hk med kun kammer og ventilfjærer på 2AR. Tenker 250hk er greit i en NA motor i en bil på 1000kg :D
 #466407  av ArildM
 
Takker, mente på det samme jeg også, men ville ikke slenge ut så mye tall siden jeg ikke har sett videoene på en stund.

2.5 liters motor, så den bør ikke være hyperstresset i en så liten og lett bil :D

BEAMS jernblokk blir noe litt annet enn en 2AR.
Bilde
200hk på veiva og kanskje 150-180hk på benk, litt avhengig av mods og om du har egen motorstyring osv.

2AR har en veldig flat kurve, og ikke minst moment hele veien.
Bilde
Da kjører du motor på stock ecu, og sparer ganske så mange lapper på benking og egen motorstyring

Vil tro BEAMS er noe tyngre enn 2AR, men heller ikke noe jeg skal si for sikkert.

SÃ¥, en ganske stock 2AR er nok den swappen som passer MK3 best imho.

En til sammenlikning:
Bilde
Som man ser gir 2zz relativt lite "gains" over 1zz, helt til du er på nesten 6500-7000rpm. Si at man skal gire ned for å kjøre forbi, så må man treffe ganske rett på giringa før det blir noe morsomt. Sikkert ned i 2.giret om det var slik som 20v motoren, og da har du turtall til du er i 110, så må du over i 3.gir. Så det blir liksom ikke sånn utrolig morsomt i vanlig trafikk med slike motorer.

Finnes selvfølgelig K-swaps og mange som setter inn 1.8T motor fra Audi/VW, men det snakker vi ikke høyt om :lol:
 #466408  av Makk
 
Vel, nå har meningene kommet inn og planen ser ut til å være klar, nå er det bare å sende søknad :mrgreen:

Kunne vel sagt mye om meg som gikk for den eldste sekseren, men jeg tror ikke du får en 2gr for fem tusen :lol:
 #466409  av ArildM
 
Som sagt, bilen er bra som den er. Og jeg har ikke i nærheten av noe budsjett for å sette i gang med en slik ombygging med det første. Helt enig i det du sier, V6n du har var lokalt tilgjengelig, til en utrolig pris. Til syvende og sist er det din bil og du som skal ha glede av den.

2AR er vel også litt i samme liga, det finnes lokalt i Norge til en halvkurrant pris, i alle fall etterhvert som bilene de sitter i ruster bort :lol: :mrgreen: EDIT: Eneste jeg fant nå er en 2019 modell motor som har gått 67000km, til 35 lapper:
https://finndel.no/delinfo.aspx?f=210&dnr=154080
SÃ¥ ikke akkurat billig, enda :)

Skal som sagt ha glede av bilen som den er i noen år, blir det noe behov som melder seg så får det bli på sikt.
Og i et såpass lite og trangt chassi som W30 så vil jeg ikke inn med V6, da man såvidt jeg kan se må gjøre en del inngrep i bilens konstruksjon :wink:
 #466415  av Makk
 
Vel 35 tusen for en 2021 modell motor fra Sørlandet?? Står jo 2021 der, ikke 2019.

Det er ikke så veldig gale da vil jeg påstå, du slipper toll også og prisen på en slik er vel minst like høy internasjonalt.

Den KM standen skal du ikke være redd, kommer av motorveikjøring der nede, jeg synes jeg kjører hele forbanna tida med servicebilen og har ikke klart mer enn 148 tusen på 5 år nå.

Folk som kjøper slike biler ligger ikke akkurat på turtallsperra heller, den der er nok et superbra valg, får sikkert solgt den AC kompressoren også, jeg ser dem selger jo den for 5000 så :mrgreen: :lol:

Og spesielt siden det ser ut som motoren ikke er tatt ut enda, så kan man jo dokumentere opphav hele veien, det der er jo et veldig bra kjøp vil jeg si.

Blir IKKE noe billigere med verken Beams, 3sgte eller 2zz for sure, gjør et søk på Ebay, du finner ikke en eneste under 2000 dollar. de fleste ligger på 3- 5 tusen dollar, søk på 1mz-fe, 3vz-fe, 3s-gte, 3s-ge Beams, 2zz engine, 3mz-fe, 2gr-fe.

Dem er dyre som faen, en hel bil slik jeg fikk kan være bedre, om den ikke er altfor ny selvsagt.
 #466417  av ArildM
 
Nei ingen upris, mtp at det er en helt ny motor, fra en Norsksolgt bil :) Frakt er kurrant, og du slipper å betale mva. Sjansen for skader under transport er også nesten nada. Tenker bare at de kanskje ikke er så veldig vanlige på huggeri, og at de om 5-10 år kanskje er rimeligere når det blir flere av de.

Men som du sier 35k for en såvidt innkjørt Toyota motor, det er ikke mye å si.
En lett motoroverhaling av en 2zz blir vel fort 40-50 lapper bare det :) Ble 20lapper bare for jobben hos Cylmo når de satte sammen longblock på 4age blacktop for 10 ish år siden? Greit nok det var litt honing og småbalansering, men pengene går fort når man skal inn på motorverksted.
 #466423  av ArildM
 
Amayama kunne ikke levere håndbrekkskabler.

Kikket på denne videoen:

Og passformen på ikke originalt er som vanlig ikke helt perfekt. Har ikke lyst å kutte og hakke med dremel for å få på plass kablene, ergo, drit i ettermarkedsdeler. På Mk3 er det såpass hyggelig designet at man må ned med bensintanken for å bytte kablene, men får ta det som en mulighet til å inspisere den samtidig og evt antirustbehandle tank og rommet den sitter i. Ebay ble løsningen for å skaffe originale kabler til facelift utgaven, 272usd for begge sider, inkl frakt og mva.

Bestilte opp NGK irdium plugger (BKR5EIX-11) som skal være rett i følge NGK katalogen.
Og tok med et Bosch luftfilter til 135,- kronasjer samtidig. Så da blir det en liten mini service før sesongen starter :)
 #466447  av ArildM
 
Begynner å nærme seg sesong her også, så da fikk jeg litt giv.

Montert skvettlappene, Japan er magisk å handle fra, fulgte med alle skruene og klipsene for å montere de, pent pakket i en liten papirpose :D

Bytta samtidig til ny frisk Castrol olje og originalt filter.

Mer stell kommer :)
Vedlegg
IMG_20240317_105323.jpg
IMG_20240317_105323.jpg (2.13 MiB) Vist 553 ganger
IMG_20240317_105345.jpg
IMG_20240317_105345.jpg (1.75 MiB) Vist 553 ganger
IMG_20240317_105405.jpg
IMG_20240317_105405.jpg (1.52 MiB) Vist 553 ganger
IMG_20240317_105419.jpg
IMG_20240317_105419.jpg (1.64 MiB) Vist 553 ganger
 #466532  av ArildM
 
Da har jeg litt å plages med i helga :D
Vedlegg
IMG_20240404_094753.jpg
IMG_20240404_094753.jpg (798.33 kiB) Vist 466 ganger
IMG_20240404_094803.jpg
IMG_20240404_094803.jpg (1.28 MiB) Vist 466 ganger
 #466549  av ArildM
 
Det var jaggu meg et kukent oppdrag :lol:
Kanskje en av de verste "service" jobbene på mk3?
Ikke noe umulig jobb, bare prakk og trangt og dritt å måtte ned med tanken.
Attpåtil rota jeg det til og dytta ut den ene gummitettinga i gulvet når jeg skulle dra inn kablene, ergo tank ned gang nummer to.
Og når jeg skulle sette fast bensinslangen så mista jeg et klips ned i tanken, ergo tanken ned gang nummer tre :roll:

Jaja, håndbrekk funker? Big fat check!

Fikk kjørt oss en tur i alle fall da, med tak i første omgang. Bare testet å ta av hardtopp, ganske grei skuring, i alle fall når man er to stk. Må få ordnet meg noe oppbevaring/veggheng for den, tar mye plass på gulvet så det er ikke noen løsning :wink:
Vedlegg
IMG_20240406_134855.jpg
IMG_20240406_134855.jpg (313.56 kiB) Vist 257 ganger
IMG_20240406_094435.jpg
IMG_20240406_094435.jpg (381.64 kiB) Vist 257 ganger
IMG_20240406_094432.jpg
IMG_20240406_094432.jpg (420.97 kiB) Vist 257 ganger
IMG_20240406_094426.jpg
IMG_20240406_094426.jpg (552.01 kiB) Vist 257 ganger
IMG_20240406_105154.jpg
IMG_20240406_105154.jpg (257.38 kiB) Vist 257 ganger
IMG_20240406_105203.jpg
IMG_20240406_105203.jpg (294.98 kiB) Vist 257 ganger
IMG_20240406_105208.jpg
IMG_20240406_105208.jpg (416.52 kiB) Vist 257 ganger
 #466561  av ArildM
 
Nye plugger kom i posten i dag, samt noe stereogreier. Venter enda på ny spiller, oppdaterer når alt har kommet.

MÃ¥lt motstand etter instruks fra denne videoen:


Og alle målte ~5k-ohm , så de virker til å være ekte vare. Damn det er vanskelig å spotte fake stuff nå om dagen :roll:
 #466576  av ArildM
 
Første tur med taket av, meget morsom opplevelse :mrgreen: 8)
Vedlegg
IMG_20240413_172005.jpg
IMG_20240413_172005.jpg (1.44 MiB) Vist 216 ganger
IMG_20240413_172030.jpg
IMG_20240413_172030.jpg (1.04 MiB) Vist 216 ganger
 #466578  av ArildM
 
Flush av SMT systemet, bytte av 20 år gamle plugger og nytt luftfilter.
Pluggene var tynnslitte :shock: :D
Og SMT vesken hadde 3% veske/vann, så var absolutt på tide der også. Byttet med DOT3 bremseveske.
Vedlegg
a0da1c45-64ae-48cb-8976-eb072db391f2photo.jpeg
a0da1c45-64ae-48cb-8976-eb072db391f2photo.jpeg (160.48 kiB) Vist 209 ganger
IMG_20240414_075249.jpg
IMG_20240414_075249.jpg (454.15 kiB) Vist 209 ganger
IMG_20240414_080322.jpg
IMG_20240414_080322.jpg (506.3 kiB) Vist 209 ganger
IMG_20240414_082311.jpg
IMG_20240414_082311.jpg (455.99 kiB) Vist 209 ganger
IMG_20240414_083040.jpg
IMG_20240414_083040.jpg (428.47 kiB) Vist 209 ganger
IMG_20240414_092540.jpg
IMG_20240414_092540.jpg (897.26 kiB) Vist 209 ganger
IMG_20240414_093423.jpg
IMG_20240414_093423.jpg (391.83 kiB) Vist 209 ganger
 #466587  av ArildM
 
Venter på ny Android headunit fra Aliexpress. Valgte en med knapper for volum da jeg ikke vil ha noe som stjeler blikket for mye fra veien. Kjøpte meg samtidig en knøttliten bluetooth mottager med handsfree funksjon.

Koblet den opp i dag, og den funker såpass fint at jeg spekulerer på å kutte ut alt av spiller i bilen og kun ha lyd via denne. I så fall blir lyden å gå fra dingsen på 2x5cm som vises på bildet, phono ut til kompakt Pioneer forsterker, og så videre til ultrakompakt sub med innebygget forsterker.

Oppdatering kommer :)
Vedlegg
1.jpeg
1.jpeg (280.28 kiB) Vist 65 ganger
2.jpeg
2.jpeg (387.52 kiB) Vist 65 ganger
 #466588  av Makk
 
Bra valg, jeg har en med bare touch fordi det skulle jo vær så bra.

Ingenting irriterer meg mer enn at den volumvrieren er borte :lol: