TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes BlÃ¥ 95 Mr2.

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #467059  av magnesmurf
 
Aldri gjort slik selv heller.
Så tar en råsjanse, og bruker manualen og håper det holder.
Evt får jeg spørre en spesialist om hjelp, hvis det butter.
 #467062  av ArildM
 
Husker en gang jeg skrev ut 20 siter tettpakket tekst på hvordan jeg skulle bytte fjærer på AW11.
Første gang jeg skulle mekke noe selv.
Kunne ingenting, og muttern og fatterns garasje var ikke akkurat rikt utstyrt med verktøy.
Siden den gang har jeg likt å lære ved å gjøre :wink:

Så som du sier, bare å sette i gang å prøve :D
 #467098  av magnesmurf
 
Delene begynner å komme.
Den var langt fra billig. Og jeg gremmes over den norske krona :roll:
Men forhåpentligvis blir det bra når den er på plass :mrgreen:
P_20240827_120914.jpg
P_20240827_120914.jpg (186.34 kiB) Vist 406 ganger
 #467100  av ArildM
 
Nice 8)
 #467147  av magnesmurf
 
Har så vidt begynt å sette meg ned og regne på hva det nye bygget vil koste.
Etter å ha kommet halvveis i summering av delepriser, ble jeg lettere skremt :shock:
Visste at det ble dyrt, men at NA trimming koster så inni granskauen, og at ting har blitt så dyrt, gjør at jeg revurderer om jeg skal trimme motoren over 300hk. De 50hk man enkelt kan hente, blir dyre :shock:

Det er nærmere 25000$ før frakt og moms. Med trimming er det enkelt 7-8000$ til.
 #467148  av ArildM
 
Blitt dyrt å shoppe i utlandet :shock:

For den prisen?
Turbo, turbo, turbo :lol: :D

Na trim ser jo så enkelt ut i Frankenstein sine videoer, bytt et par kammer, sett på custom innsug og vips så har du henta mye power?
 #467149  av magnesmurf
 
Ja, innsuget (3000$) og noen kammer og fjærer (2500¤) samt noen som skal montere kammer og fjærer (?$) samt en annen TB (500$) og alt annet tjafs, hovedsaklig dyr eksos. Er jo en ganske enkel oppskrift.
I tillegg bør man over på eksterm oljekjøler og en eget oppsett for kjølesystemet.

SIden timing på 2gr er ekstremt komplisert, klarer jeg ikke å montere kammer selv. Så da blir det en ekstra kostnad. Må nok bare bruke litt lenger tid på å spare opp, da jeg hadde trodd jeg skulle klare prosjektet for rundt 250k. Men ser nå at det er ganske urealistisk, da bare delene i seg selv kommer på den prisen, kanskje noe mer.
SÃ¥ kommer motor og bygging av den i tillegg.
 #467291  av magnesmurf
 
Fikk meg en snakk med noen fra SFOOR idag.
De nye reglene/retningslinjene er i gang i jeg kan gjøre alt jeg ønsker.
 #467292  av ArildM
 
Du kjenner vel den gjengen på fornavn snart, så da er det vel bare å kjøre på :D
350whp videoen på stock ish motor til Mr Frankenstein som kom ut i dag så ganske så gromt ut :wink:
Genialt at han hacker til org ecu og får det til å kjøre så bra selv med en del mods.
 #467295  av magnesmurf
 
ArildM skrev: ↑25 okt 2024 23:35 Du kjenner vel den gjengen på fornavn snart, så da er det vel bare å kjøre på :D
350whp videoen på stock ish motor til Mr Frankenstein som kom ut i dag så ganske så gromt ut :wink:
Genialt at han hacker til org ecu og får det til å kjøre så bra selv med en del mods.
Ja, planen er å følge oppskriften til frankenstein, minus stempler fra fxe.
Da slipper jeg å åpne motoren. Men det var disse pengene da.
 #467296  av ArildM
 
Holder det ikke med EN 2GR Mr2 da? :lol:
 #467300  av magnesmurf
 
ArildM skrev: ↑27 okt 2024 18:59 Holder det ikke med EN 2GR Mr2 da? :lol:
Joda. Men vil at den skal være perfekt :lol:
 #467308  av magnesmurf
 
Driver med girkassa.
MÃ¥tte lete land og strand rundt etter en shims som skulle gi riktig forspenning.
Monterte den idag, og det viste seg at tabellen i rep.manualen ikke stemte.
Målet er 0,8-1,0 nm i forspenning på diff. Jeg hadde ca 1.6nm.
For hver 0,05 tynnere shims skulle forspenningen synke med 0,04 nm
Gikk ned fra 2,5mm til 2,05mm shim. Og forventet at forspenning skulle reduseres med ca 0,6nm.
Altså ende opp med rundt 1,0nm forspenning, etter å ha redusert tykkelsen på shimsen med 0,45 mm.
Desverre endte jeg opp med 0nm i forspenning og diffen roterer fritt uten motstand.
Den gode nyheten er at jeg kan montere en tykkere shims, så stemmer det.
Den dårlige nyheten er at tabellen i manual ikke stemmer, og at shims er ute av produksjon. Så jeg må grave opp fra restlager og de koster skjorta i frakt.
 #467316  av magnesmurf
 
Motor er bestilt.
Fikk tak i en med oljekjøler som har gått rett under 17000 miles.
Prisen på motorer har økt der borte i det siste, så det ble en dyr fornøyelse. Spesielt i kombinasjon med dårlig dollar kurs :roll:
Motor leveres til spesialist for bytte av kamaksler og ventilfjærer, før den sendes hit.
Turte ikke ta på meg jobben selv. Timing på2gr motorene er såpass komplisert.
 #467318  av ArildM
 
Grei julegave til seg selv da :D :D
  • 1
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101