TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes BlÃ¥ 95 Mr2.

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #468181  av ArildM
 
Enig med Makk.

Ellers er det vel graderinger på bolter i forhold til styrke, husker ikke i farta.
Er også en del jernvarneforetninger som selger bolter i løsvekt (kommer på AEO i Trondheim i farta, sikkert flere i området ditt også). Ville kanskje ha gått for OEM eller noe fra en jernvarehandel som du er trygg på materialkvalitet på. Det skal jo liksom bare holde sammen girkasse og motor :lol: :mrgreen:
 #468182  av Makk
 
Strekkfasthet heter det.

Hvor mye dem tåler strekkes før dem slitner av.

Sideveis styrke bestemmes av materialet, men dess hardere dess lettere knekker dem.

Sideveis belastning opp/ned type på en slik bolt eksisterer nesten ikke da anleggsflaten det ligger mot sørger for det ikke skjer, her er friksjon involvert i hvor hardt gir/motor f,eks er skrudd mot hverandre også

Styretapper ser fancy ut, dem har sin misjon annet enn å styre også ;)

Så lenge det ligger inntil slik det skal ja, ett lite glis mellom gir/motor er nok så kan hele bunten knekke av i en jafs.

SÃ¥ da er det bare rotasjonskreftene igjen, men det skal satan meg mye til at noen river girkassa rundt fra der bellhouse er bolta i motor ass :lol: :lol:
 #468183  av ArildM
 
Sant nok, selv med en 3-4 bolter så er det jo ganske heftige krefter per bolt som klemmer sammen motor og kasse. Og summen av friksjonen mellom de tingene er jo noe som tilsier at du nesten umulig kan få det til å skille seg fra hverandre.

Fysikk er morsomt.

Ca samme som at huset mitt er satt sammen med hundrevis av skruer og spiker, hver enkelt er ikke sterk nok til å holde det sammen, men sammenlagt utgjør de at det nesten er umulig å rive det fra hverandre. Og som du sier, friksjonen mellom det du tvinger sammen er jo det som holder det sammen, ikke bare festemediet/bolten/skruen.
 #468184  av magnesmurf
 
Nå var det ikke nevnt noe sted i beskrivelsen av skruene at de bare var gjenget på en liten del av skruen.
Når det ugjengede partiet ble så langt, så kommer det ut fra der bolten skal tres gjennom :roll:

Uansett holdes gir/motor sammen av to tapper og 6 bolter. Og ser at disse racer gutta (hux med flere) benytter alu skruer for å spare vekt. Så kan aldri i verden se for meg at det finnes krefter til å ryke bolter og tapper. Er tross alt 12 mm bolter. Så er allrede mer enn solid nok sammenkobling.
 #468185  av Makk
 
Passer ikke bolten? FÃ¥r du ikke skrudd den helt inn?

Eller benytter den hele det tilgjengelige gjengede partiet i både gods og bolt og den ugjengede delen går i del der det ikke er gjenger? Isåfall så er den 100% perfekt og aller sterkest slik.
 #468190  av magnesmurf
 
Ungjende partioer stikker 5-7 mm ut fra hullet, inn der det er gjenger.
 #468197  av magnesmurf
 
Makk skrev: ↑01 aug 2025 21:20 Gjeng den opp selv om du må ha mer gjenger, ez pz :D
Da må den først dreies ned litt. Men fant en annen bolt, så nå er motor og girkasse parret.
 #468198  av Makk
 
Whut? Hvorfor det?

Gjengebakker er jo tilpasset perfekt til bolten som skal gjenges, er bare når en gjenger hull man må bruke borrer med artige dimensjoner.

Om den skrus på direkte på bolten i riktig stigning og dimensjon så er det bare å gjenge 8)

Men bra at du fant noe som virket !
 #468201  av magnesmurf
 
Makk skrev: ↑02 aug 2025 23:03 Whut? Hvorfor det?

Gjengebakker er jo tilpasset perfekt til bolten som skal gjenges, er bare når en gjenger hull man må bruke borrer med artige dimensjoner.

Om den skrus på direkte på bolten i riktig stigning og dimensjon så er det bare å gjenge 8)

Men bra at du fant noe som virket !
Det man gjenger opp skal jo ha korrekt dimensjon. Bolten ser en del tykkere ut en selve ytterst på gjengene. Målte ikke, men tror bolten har en millimeter eller to ekstra tykkelse. Dvs 12mm gjenger og 13mm flatt parti på bolten.
 #468202  av Makk
 
Vel det er jo lett å sei feil på øyemål på det her.

F,eks om du skulle gjenget et 12mm hull så skulle du borret med 10.2 :D

Om den bolten hadde vært noe særlig større enn hullet du skal ha den inn i så hadde den mest sannsynlig ikke gått gjennom bellhousingen på f,eks en girkasse, bruk skyvelær å se, gjenger vs ikke gjenger del av en bolt ser annerledes ut enn det faktisk er selv om det er samme dimensjon, det er bare en optisk illusjon.

Kun skyvelæret brukt riktig kan gi deg svaret 8)

Det er bare å kjøpe gjengebakke i riktig stigning og dimensjon å spraye på kutteolje å prøve om du trenger mer gjenget område på bolten tenker jeg 8)
 #468203  av magnesmurf
 
Ble nok lurt av øyemålet ja. Den var faktisk bare 12mm.

Kan gjenge, og har verktøyet. så det hadde latt seg gjøre. Men i og med at jeg fant en annen bolt så falt behovet bort.

Nå er motor klar til å settes i bilen, så fort jeg får en hjelpende hånd.

Og sleit med at drivaksel satt fast i navet, og den lot seg ikke banke ut. Ikke engang med slegge. Så satte hele sulamitten i pressa for å få løs drivaksel. Den slapp til slutt. PÅ 16 tonn press :shock:
 #468204  av Makk
 
Perkele!

Jaja så lenge inner-ringen til lageret var motstøttet under pressing så gikk det nok bra med hjullagret :D
 #468205  av magnesmurf
 
Makk skrev: ↑05 aug 2025 21:36 Perkele!

Jaja så lenge inner-ringen til lageret var motstøttet under pressing så gikk det nok bra med hjullagret :D
Skal byttes uansett. Like greit å bytte lagre som har rullet 175k. Når spindel først er ute er det lite ekstra jobb å få nytt.

Første test fit av motor.
Utfra plass er det mulig jeg må montere slanger til oljekjøler før motor.
Vedlegg
førstte testfit 03.jpg
førstte testfit 03.jpg (836.37 kiB) Vist 84 ganger
 #468206  av ArildM
 
Ser såå såå bra ut 8)

Må bli rart å kjøre din "OG" MR2 med et nytt hjerte? :D
Du har jo hatt den utrolig lenge med stock 3sge motor, så snakker om en totalforvandling :D
  • 1
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109