TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Svein Arne's MR2 1990 3VZ-FE V6

• Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #468342  av Makk

Blir aldri igjen kjøpt en eneste bil med reim til noe som helst annet enn servoen, dynamoen og AC'en.

Har fulgt med på det sirkuset der med oljebad og reimer, hvilke narkotiske stoffer gikk dem på når dem designet det der? Fyfaen for ett påfunn, til og med jeg kjøper heller en elbil enn motor med oljereim.
 #468343  av ArildM

Moderne hybridtoyota ftw på det punktet.
Ikke ei eineste reim, og et kjede som aldri strekker seg eller trenger stell.
Startmotoren er hybridmotoren, så den er så overkill at du aldri får trøbbel med de heller.
Og batteriene og alt annet er så gjennomprøvd at du har evighetsmaskin.

Så ja, det blir nok en hybrid Rav når vi klarer å slite ut bensinRaven vår.

Er vel reim på V6n?
Men det er jo ikke akkurat sånn at den ryker sånn helt utav det blå. Er vel folk som aldri har bytta regreim på Lexus bilene med 1uz. Ellers ikke akkurat storstress å bytte reim heller hvis man gjør det hvert 5. år på en hobbybil :)
 #468344  av Makk

Ja riktig er registerreim på alle V6'erne opp til 2GR.

I dag er gummiteknologien mye bedre, se bare på at dem tør putte dem i oljebad :lol: så lenge en bruker aftermarket og ikke toyota oem reimer, litt det samme med toppakninger, bestiller du toyota oem der på 3vz så får du samme driten som er svakheten...

Men 3VZ og 1MZ tidlig uten vvti er non-interference, og dem er også faux drevne quad cams, dvs cam 1-2 og 3-4 er drevet av tannhjul som er på selve kammene!

Som betyr der er bare ett reimhjul per sylinderbank, som er en fordel fordi reimen da griper bedre rundt ett hjul enn bare halve på hver som gir mer slitasje fordi det er mindre tenner i inngrep med dobbelt tannhjulsett kontra singelt der reimen går rundt 75 prosent av tannhjulet!

Dem er like tunge å dra rundt, men singelt tannhjul har som sagt så mye mer av reimen som gjør jobben slik at slitasjen blir mindre.

Lang historie kort, å skifte hvert femte år er helt bortkastet, vi kan si 10. 8)
 #468345  av ArildM

Takk, da sier vi 10 år på Caldinaen også :lol:
Men er ettermarkedsreim bedre enn OEM? :? Har jeg ikke hørt om før nå :)
Vet i alle fall at noen har kjipa ut på min og brukt non oem lagre på ett eller annet, skrangler litt nå og da. Mulig det bare er "idler pulley" saken også, ser ut til at den er ez ish å fikse, men går sikkert greit i ei stund til :)

Toyota brukte vel samme ulla på 7afe og andre motorer som var 16v, men hadde bare ett kamdrev på utsiden av motoren. Genialt :D
 #468346  av Makk

Ja det er basic lover og regler når det gjelder fysikk, det blir mindre slitasje om noe griper mer på en ting enn om det griper under halvparten på to ting, uansett tyngde på det som gripes :wink:

Og trackrecorden på motorne, som er 30+ år gamle da dem er fra 90 tallet forteller at vi har rett.

Selvsagt kan vi nitpicke på det til vi blir grønne om en har 16,369% mer her og der, og andre eksempler som f,eks løfting av tunge ting er bedre med flere stropper og herpa derpa natta blir aldri ferdig :lol: tl;dr vi snakker om registerreimer :lol:

Ja ettermarkedsreim er bedre, og det er fordi når en stor aktør som Toyota spesifiserer noe, så skal det produseres til de spesifikasjonene, og dermed basta.

Ettermarked er bedre fordi dem alltid benytter den nyeste teknologien, Gates for eksempel er viden kjent som en reimprodusent som har et MYE bedre produkt enn OEM på det meste.

Til eksempel så kan vi ta en av mine Ducatier, 748'n har reimdrevet register, om du ikke byttet det på 2 år, samme hvor lite du kjørte så hadde dem en tendens til å ryke, dette fordi dem er nødt til å være VELDIG stramme for å håndtere motorens meget nøyaktige Desmodromic system, man stiller faktisk inn disse registerreimene med en stemmegaffel og går etter lyden, å nei jeg kødder ikke alså :D :D

Heldigvis bruker dem nå spesialutstyr som måler dette her etter frekvensen på lyden når du spenner reima med fingeren for å få den "doiiiing" lyden du da får, men det sier litt om hvilken nøyaktighet som benyttes.

Det skal også nevnes at de som vant det meste av MotoGP med disse typer sykler i gode gamle dager, brukte en guru som hørte på spennet i reima uten ett eneste verktøy, å det var syklene som gikk aller best! (Mennesket kan være helt fantastisk :D )

Enda en veldig lang historie kort, Gates sine reimer har forlenget dette til 5 år, opp fra 2, og en er ikke lenger plaget med at dem må skiftes selv om sykkel bare har stått stille.

Det er akkurat det samme med toppakninger, en kan SE kvalitetsforskjellen fra Fel-pro eller Victor reinz kontra OEM bare ved å se på den.

Enda en morsom sidehistorie, jeg hadde en 96 carina E 1.8 bensin, jeg gjorde ingen verdens ting med den, kjøpte og kjørte 2 år, da gikk den rett gjennom EU null trøbbel... Kjørte 2 år til, så måtte jeg bytte bremsebånd bak, tenkte at nå kan jeg ha den 2 år til og hive den, men neida, null feil igjen for sjette året!

Så da tok jeg å byttet motorolje på den fordi jeg synes den fortjente det, og det jeg tappet av? Så ut som det jeg fylte på. FY FAEN for en byggekvalitet !!

Så hadde jeg den 2 år til, fikk den godkjent, og solgte den til en kompiss, å da jeg gjorde det skiftet jeg registerreim for jeg var veldig redd for status på den da ingen visste noen ting...

Det viste seg at den hadde ikke blitt byttet på 16 (!) år! og den så helt okay ut.... Men jeg fikk sove godt at jeg hadde satt inn en ny da :lol:

Det var en Gates reim som satt der ;)