Ja det er basic lover og regler når det gjelder fysikk, det blir mindre slitasje om noe griper mer på en ting enn om det griper under halvparten på to ting, uansett tyngde på det som gripes
Og trackrecorden på motorne, som er 30+ år gamle da dem er fra 90 tallet forteller at vi har rett.
Selvsagt kan vi nitpicke på det til vi blir grønne om en har 16,369% mer her og der, og andre eksempler som f,eks løfting av tunge ting er bedre med flere stropper og herpa derpa natta blir aldri ferdig

tl;dr vi snakker om registerreimer
Ja ettermarkedsreim er bedre, og det er fordi når en stor aktør som Toyota spesifiserer noe, så skal det produseres til de spesifikasjonene, og dermed basta.
Ettermarked er bedre fordi dem alltid benytter den nyeste teknologien, Gates for eksempel er viden kjent som en reimprodusent som har et MYE bedre produkt enn OEM på det meste.
Til eksempel så kan vi ta en av mine Ducatier, 748'n har reimdrevet register, om du ikke byttet det på 2 år, samme hvor lite du kjørte så hadde dem en tendens til å ryke, dette fordi dem er nødt til å være VELDIG stramme for å håndtere motorens meget nøyaktige Desmodromic system, man stiller faktisk inn disse registerreimene med en stemmegaffel og går etter lyden, å nei jeg kødder ikke alså
Heldigvis bruker dem nå spesialutstyr som måler dette her etter frekvensen på lyden når du spenner reima med fingeren for å få den "doiiiing" lyden du da får, men det sier litt om hvilken nøyaktighet som benyttes.
Det skal også nevnes at de som vant det meste av MotoGP med disse typer sykler i gode gamle dager, brukte en guru som hørte på spennet i reima uten ett eneste verktøy, å det var syklene som gikk aller best! (Mennesket kan være helt fantastisk

)
Enda en veldig lang historie kort, Gates sine reimer har forlenget dette til 5 år, opp fra 2, og en er ikke lenger plaget med at dem må skiftes selv om sykkel bare har stått stille.
Det er akkurat det samme med toppakninger, en kan SE kvalitetsforskjellen fra Fel-pro eller Victor reinz kontra OEM bare ved å se på den.
Enda en morsom sidehistorie, jeg hadde en 96 carina E 1.8 bensin, jeg gjorde ingen verdens ting med den, kjøpte og kjørte 2 år, da gikk den rett gjennom EU null trøbbel... Kjørte 2 år til, så måtte jeg bytte bremsebånd bak, tenkte at nå kan jeg ha den 2 år til og hive den, men neida, null feil igjen for sjette året!
Så da tok jeg å byttet motorolje på den fordi jeg synes den fortjente det, og det jeg tappet av? Så ut som det jeg fylte på. FY FAEN for en byggekvalitet !!
Så hadde jeg den 2 år til, fikk den godkjent, og solgte den til en kompiss, å da jeg gjorde det skiftet jeg registerreim for jeg var veldig redd for status på den da ingen visste noen ting...
Det viste seg at den hadde ikke blitt byttet på 16 (!) år! og den så helt okay ut.... Men jeg fikk sove godt at jeg hadde satt inn en ny da
Det var en Gates reim som satt der
