TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Magnes BlÃ¥ 95 Mr2.

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #468511  av ArildM

Bare å glede seg :D
 #468599  av magnesmurf

Bare å fylle bensin nå, så er den klar til å startes.
Fylt på væsker og dobbeltsjekket alt, så den er klar til å starte.
 #468600  av magnesmurf

Etter to dager med mye frustrasjon, boldslit, banning og feilsøking, fikk jeg endelig start på bilen.
Paul woods var veldig hjelpsom. Da den først ikke slo inn på starter.
Etter en del feilsøking fant vi en relesokkel med dårlig kontakt og en ledning som var godt gjemt bort i motorrommet av undertegnede :roll:

Da slo starter inn, men bilen startet ikke. Holdt på mye idag, da jeg trodde det var et fuel problem. Da den så vidt tente og hostet litt for å så dø. Sjekket feilkoder, og fant ikke noe alvorlig.
Testet å bytte dyser og sjekket at fuel kom helt frem til sylindere og hadde godt med trykk.

Etter en snakk med Marc på frankenstein så fant vi ut at programmering av selve ecu troligvis hadde feilet. Og helt korrekt, når jeg byttte til ecu fra dne gule startet bilen. Så da må ny ecu på plass før den kan gå.
Jeg må også få ny relesokkel til et startrele, evt noen store kabelsko som kan kjøres rett på rele. Prøvde å depinne sokkel, men det er billig kinaræl som sprekker på første forsøk.

Nå vet jeg hvertfall at bilen starter og går.
 #468601  av ArildM

Gratulerer! :D :mrgreen:
 #468610  av magnesmurf

Trengte for øvrig å dreie noe småplukk, for å få ordnet nye stag i motorrom. Da det orginale kom i konflikt med ting fra innsuget.
To små deler, helt ukompliserte. Sjekket pris i norge. 1750kr, pluss moms. PER del :!: :shock:
For noe rask som tar toppen ti minutter å dreie. Av helt vanlig stål. Og dem lurer på hvorfor industrien dør ut her i landet.
Heldigvis finnes det flinke folk i andre land. Så en kjapp sjekk i england ga meg et tilbud på 36 £ for begge delene. PLuss frakt og moms, så landet det på ca 850kr. En litt mer edruelig pris.
 #468612  av ArildM

Til den prisen får du vel en billig dreiebenk fra Aliexpress og kan dreie delene selv :lol:
 #468638  av magnesmurf

Fikk de dreide delene.
Sveiset sammen med stålrør fra biltema.
Presset flatt i ene enden og borret hull. Så fikk jeg ordnings på tårnsstag.
Det orginale kryssstaget kom i konflikt med innsugsslangen.
Vedlegg
Nye tårnstag.jpg
Nye tårnstag.jpg (166.08 kiB) Vist 96 ganger
Motorrom nye tårnstag.jpg
Motorrom nye tårnstag.jpg (851.43 kiB) Vist 96 ganger
motorrom.jpg
motorrom.jpg (895.37 kiB) Vist 96 ganger
P_20251111_180756.jpg
P_20251111_180756.jpg (500.38 kiB) Vist 96 ganger
 #468640  av ArildM

Se der ja, velgjort og selvgjort :wink:
Det hadde neppe tatt lang tid før det staget hadde gnagd hull på den inntaksslangen.
Tight neddi der :lol: 8)
 #468642  av magnesmurf

Gadd ikke prøve å kjøre motor med krysstaget. SKal ikke mye vibrasjoner til får å gjøre kort prosess med silikonslange.
Nå gjenstår egentlig bare å få ordnet en custom kjølevæsketank og tilførsel i motorrom.
Så kan en begynne med interiør og dashbord.
Fikk en bekjent til å konverte turteller til 6cyl idag.
 #468643  av ArildM

Stilig.
Er det så "enkelt" som å sette på en ekstra motstand eller noe i den duren?
Noen andre planer? Du har vel sikkert canbus og full pakke på 2gr motoren så du kan kjøre et universaldisplay som kan vise masse data, men spørs om du trenger noe av det :)
 #468644  av Makk

PÃ¥ 3vz, 1mz og 3mz swapper man printkortet fra donorbil, passer rett i over klokkene :D

En kan også gjøre paul woods sin mod på eksisterende printkort(blir mer nøyaktig)

Antar det er en annen vei å gå pga 2gr motoren, men sikkert ikke mye om det er elektrisk speedo.

Min er mekanisk speedo, men kortet i instrument mener jeg er det samme.
 #468645  av magnesmurf

Alt ligger i turteller, speedometer har ingenting å gjøre med selve konverteringen.
Brukte Marc sin metode.
Men ja, i prinsippet handler det om å bytte motstander i printkortet. En motstand for å bytte fra 4cyl til 6cyl.
Og en motstand for å konvertere turteller fra 12v til 5v signal fra 2gr ecu.

Har can bus og obd2 plugg (en ekstra) rett inn ved dash. Så er relativt fri til å sette inn det jeg ønsker.
Men planen er litt ekstra info på skjermer i dash. Bytter ut Voltmeter, Bensinmåler og Tempmåler med skjermer.
Beholder analog turteller og speedometer. Skal se hva jeg får til med tanke på programmering av skjermer, men forhåpentligvis kan de vise kurrant info "analogt" på skjerm.
Skal ha inn temp på kjølevann og olje, oljetrykk og bensintrykk/tankmåler på de skjermene.
Kan være jeg går for en mix løsning, hvor det både er analoge målere på skjerm, samt digital vising med tall i tilegg.
Den biten er noen måneder unna. Men alle sensorer er lagt opp, og ledingsnett ført inn i dash.
I tilegg er speed sensorer i girkassen konvertert tidligere, med korrekt tannhjul osv. Speedsensor er tatt fra s54 kassa.
  • 1
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112