TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Magnesmurf sin garasje (mr2er, corolla verso og camry)

• Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #468728  av magnesmurf

Kikket litt mer på vinterbil.
La faktisk inn bud på en hel og rustfri subaru på auksjonen, men den endte med å koste mer enn jeg ville gi.

Har konkludert med at det blir enten subaru eller toyota.
Subaruene har overlegen 4x4. Men de ruster som bare f''', gjerne innenfra og ut. Og motorene deres opp til 2012 har reim istedenfor kjede. I tilegg er de latterlig overpriset, og særdeles lite servicevennlige i understellet.

Toyotaene er egentlig bedre. Mindre rust, lettere å skru og færre ting som slites. I tilegg er de egentlig billigere. Men, toyota har egentlig ikke noen særlige modeller jeg ønsker meg, hvor det er lett å finne et godt eksemplar. Corlla 4x4 er like sjeldent som hønsetenner. Kort rav4 i god stand er også sjelden. Og vil egentlig ikke ha så stor pendlerbil som full size rav4 eller en subaru forrester. Men er stygt redd for at det er eneste brukbare alternativet når jeg skal handle.

Hadde jeg hatt råd hadde jeg nok kjøpt GR yaris, impreza Sti, eller til nøds Caldina. Men vil helst ha rattet på riktig side. Og vil betale mindre enn 100k for noe som uansett ruster i filler på mindre enn 10 år pga saltet. Dessuten skal det være holdbart og bensinmotor med 4x4. Så da er omtrent det enste alternativet en rav4.
 #468729  av ArildM

2006-20010 Rav4 i god stand er utrolig gode biler, veldig fornøyd med vår. Vet ikke om du finner en bra med bensin/automat i sølv (slipper å vaske HELE tiden) til rundt 100k lengre, men det er i alle fall et soleklart valg for min del. Ironisk nok kjøpte vi vår for 100k for flere år siden (5-6?), så den har vel ikke tapt seg noe i det hele tatt.

Ett hav opp fra Corolla og annet kjedelige greier. Leken og ikke understyrt, men antiskrens er ikke mulig å slå av (da må du til generasjonen før som ikke har det). Driftsikker som juling, har aldri vært noe tull med vår. Alt virker å være overkonstruert. Motormessig er de også veldig gode, og jeg liker de utrolig godt med automat, perfekt til pendling og daglig bruk. Cruisekontroll kan du få ved å sette inn hendelen, for alt annet er der ferdig opplagt (står noe om det i tråden på Raven vi har).

Med sperra innslått er det heller jeg som fører som gir opp/ikke tør, enn bilen som ikke har grep i bakker. Veldig sjelden jeg må gi opp, med mindre det er ren blankis, og da er det like greit for du skal uansett ned igjen :wink: Og joda, det er bare senterdiff-sperre, men det holder mer enn nok til 99% av alt du treffer på av vinterføre.

Kommer du opp til de med Hybrid så sparer du ørlitte bensin, men du får en "lekemotor" (liten elmotor på sånn 5k og 50nm) som er eneneste drift på bakhjulene... Men godt mulig de også er helt ok. Rav4 av denne årgangen er heller ikke en STOR bil, vesentlig kortere enn Caldinaen, og du sitter høyt som er en fordel i mørket siden 95% av nybilene har idiotiske hovedlys som dreper nattesynet ditt om du sitter stasjonsvognlavt.
 #468732  av magnesmurf

Noen gode poenger der. Kikker på biler under 100k. Og det finnes hvertfall en del tidlig 2000 tall modeller til rundt 40-60k pris, som har gått under 200k.
Så finner jeg en rustfri med rett kombo, kan det godt være jeg slår til.
 #468734  av magnesmurf

Forsinket julegave ankom idag.
Kan si hva man vil om pdf, datasider osv. Men en bok svikter aldri. Den er ikke avhengig av nett, batteri, osv. :D
Vedlegg
20260107_150946.jpg
20260107_150946.jpg (1.09 MiB) Vist 2 ganger
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37