TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Viftereim

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #57350  av MR2Espen
 
Viftereima har begnt å hyle når jeg starter bilen om morran. Åssen skal jeg stramme den :?: ser det er en stramme skrue nedi der. men er den til viftereima? har prøvd å skru den noen runder, men hyler fortsatt :cry:
need help 8)

 #57352  av CelicaTurbo
 
Strammeskruen er en del av braketten som holder dynamoen så er det i området der så er det nok korrekt.. men, husker jeg rett så skal det også være en bolt du må løsne for å kunne justere stramheten.. Ellers er det jo mulig at reimen begynner å bli slitt, eller, Clas Ohlson f.eks. har "remspray" som for i gi reimen høyere friksjon.. Jeg brukte den med god suksess på min MR2 men måtte spraye hver 4-5 måneder på den regnfulle årstiden..

 #57360  av FastLane
 
Hadde samme problemet her for en stund siden på min. Dette er riktig nok en mk1, men jeg tror det fungerer likt på de fleste mr2`er.

-Løsene dynamoen, men bare slik at den er bevegelig. Press den så med (mye!) makt, helt til reima er stram. Og da mener jeg helt stram! Fest så dynamoen igjen. anbefaler at man får hjelp til enten det ene eller det andre. Kan nemlig bli litt mye for en person å håndtere...

Skulle nå reima være starm fra før av, er det mulig å spraye litt 5-56 på. Dette for å myke den litt opp..

 #57379  av turboman
 
på mkII, trenger man ikke å "spenne" dynamoen, er strammeskrue der.

Gjorde det selv for en tid tilbake, mener man må løsne én skrue først, deretter kan man bruke stramme-skruen..

en ting husker jeg, var veeeldig trangt nedi der!


sjekk tegningen øverst på denne siden:

http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... stem/3.htm

 #57380  av CelicaTurbo
 
vil ikke 5-56 smøre reimen slik at den rett og slett blir glattere da? Man er jo avhengig av at reimen ikke slipper på hjulet trossalt :)

 #57390  av erling
 
FastLane skrev: Skulle nå reima være starm fra før av, er det mulig å spraye litt 5-56 på. Dette for å myke den litt opp..
NEINEINEINEINEI!

Min mening er at 5-56 er et oppskrytt drittstoff som mange bruker til det meste. Eneste det så vidt kan duge til er å løsne en fast bolt. Varming er 1000 ganger bedre.

 #57391  av ST205RR
 
erling skrev:
FastLane skrev:
NEINEINEINEINEI!


LOL :D

 #57395  av Zerpent
 
ST205RR skrev:
erling skrev:
FastLane skrev:
NEINEINEINEINEI!


LOL :D
Hehe. Dro på smilebåndet jeg også når jeg leste dette. :D

Om man bruker 5-56 så er det vel stor sjans for at reima blir glatt og ikke blir dratt rundt.

 #57402  av larsst185
 
Er reima stram nok og fortsatt lager lyd er det ingen dum ide i det hele tatt å faktisk smøre den....
Bruker jevnlig teflon olje o.l.for å få gamle reimer til å holde kjeft.
Enig i at det ikke er noen god ide for å få en slakk reim til å slutte å gnelle.men er en helt ok nødrep hvis man ikke vil bytte reima med en gang.......

 #57404  av erling
 
larsst185 skrev:Enig i at det ikke er noen god ide for å få en slakk reim til å slutte å gnelle.men er en helt ok nødrep hvis man ikke vil bytte reima med en gang.......
Ja, du får den til å holde kjeft, men ikke slutte å slure? :wink: Når reima slurer seg varm slutter den å kvine ser du, det har jeg opplevd.

Hvis man absolutt må spraye noe drit på den så har man reimspray eller siliconspray som passer bedre da vel. :P

 #57405  av larsst185
 
At en reim lager lyd er IKKE bestandig et tegn på at den slurer.Hard gummi og forurensing (sand ect) i sporene på reima kan være en like god årsak.Da kan smøremiddler (i veldig moderate mengder) løse dette.

 #57407  av erling
 
Ta vekk sanden da vel.. :P :P

Skjønner hva du mener, men det må vel brukes en type middel som myker opp gummien ihvertfall, f.eks noe siliconbasert. :)
Sist redigert av erling den 23 aug 2004 16:11, redigert 1 gang totalt.

 #57408  av larsst185
 
:D

 #57414  av MR2Espen
 
Oi her var det bra respons :lol: skal ta å se på det i morra, så skal jeg gi tilbake melding.
Takker for svar!

 #70477  av PÃ¥l
 
Må stramme/skifte ut min oxo, den hviner litt... Kikka litt idag, men det er helt sinnsykt trangt nedi der.... Noen som har tips om hva en kan gjøre, evt. demontere for å komme bedre til? fikk så vidt handa nedi for å kjenne om reima var stram.. Alle tips mottas med stor takk :)