TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Dekk dimesnjoner

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #6488  av Goose
 
Ok.
Så er det dekk spørsmål igjen.

Jeg har 205/50-R16 dekk på bilen.

Jeg vil kjøpe nye dekk til sommer og da tenkte jeg på:
215/50-R16 eller
215/45-R16 eller
225/45-R16.
Men det med godkjening av +- 5% forskjell sjønner jeg ikke mye av..
i følge nettstedet: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html så ser tabellen slik ut:


Specification | Sidewall | Radius | Diameter | Circumference | Revs/km
Orginal dekk:
205/50-16 | 102mm | 306mm | 611mm | 1921mm | 521 Difference 0.0%

Samenliging:
215/50-16 | 108mm | 311mm | 621mm | 1952mm | 512 Difference 1.6%

215/45-16 | 97mm | 300mm | 600mm | 1885mm | 531 -Difference 1.9%

225/45-16 | 101mm | 304mm | 609mm | 1913mm | 523 -Difference 0.4%

Noen som har peiling på dimensjoner? Kanskje dere har dimensjons liste?

 #6490  av jumbo
 
Når det gjelder de 5% avvik du kan tillate deg, har jeg forstått det slik at dette dreier seg om dekkets tverrsnitt - med andre ord jo bredere dekk, jo lavere profil. Dette betyr imidlertid selvsagt ikke at du kan sette på 265x20x19 av den grunn :P Det er sikkert andre rammer for hvor mye du kan tillate deg av bredde/profil, men prosentavviket dreier seg svjv om dekkets tverrsnitt, hvilket du uten videre kan endre +/- x%. Husker ikke om det er 5% eller noe annet, men det er vel noe i den duren, ja...

 #6491  av erling
 
De prosentene er forandring i rulleomkrets iforhold til det som er orginalt. Innenfor +-5% er tillatt endring av rulleomkrets..
Her kan du laste ned en Rulleomkretskalulator. :) Hvis du vil ha den på disken, lissom..

Hvor breie er felgene dine? Jeg har STRO-bok der det står oppført hva min og max dimensjon som er godkjent på x-bred felg serru..

Jumbo:Skjønte ikke helt det du skrev jeg.. Hva betyr svjv?? :mrgreen:

 #6492  av jumbo
 
sjvj = klassisk "i fall jeg driter meg ut"-forbehold, og er forkortelse for SÃ¥ Vidt Jeg Vet. :mrgreen:

Tydeligvis bra jeg tok den med, ettersom jeg (ikke helt overraskende) var en smule på jordet... :D

Men tilbake til saken: Mener det er regler som dreier seg om dekkets tverrsnitt også? At dette også er bundet til oppgitt dimensjon i vognkortet? Sist jeg byttet sommerdekk på gamlebilen, måtte jeg ned i profil for å kunne øke bredden... Betyr dette helt enkelt at man ikke uten videre kan endre tverrsnittet i det hele tatt i forhold til oppgitt dim?

 #6498  av erling
 
jumbo skrev:sjvj = klassisk "i fall jeg driter meg ut"-forbehold, og er forkortelse for SÃ¥ Vidt Jeg Vet. :mrgreen:

Tydeligvis bra jeg tok den med, ettersom jeg (ikke helt overraskende) var en smule på jordet... :D
Oki, forkortelse... ..trodde du hadde snytt deg i tastaturet igjen jeg... :mrgreen:
jumbo skrev: Men tilbake til saken: Mener det er regler som dreier seg om dekkets tverrsnitt også? At dette også er bundet til oppgitt dimensjon i vognkortet? Sist jeg byttet sommerdekk på gamlebilen, måtte jeg ned i profil for å kunne øke bredden... Betyr dette helt enkelt at man ikke uten videre kan endre tverrsnittet i det hele tatt i forhold til oppgitt dim?
Hvis vi tar utgangspunkt i dim. 205/50-16, så betyr 205 bredde i mm, 50 er høyden (profilen) av bredden i prosent, dvs at hvis du øker bredden på 50 profil dekk vil oxo profilen øke, og rulleomkretsen. :) Og på R.omkrets er det jo +-5%..

Men det er jo bestemmelser om hvilken bredde man kan ha på felger oxo, men det er stor sett ikke noe problem, hvis man beveger seg utenfor grensene på dekk-/felgbreddeforholdet ser det som regel bare teit ut allikevel. De som synes det er problem er de galne tyskerne med 9x13 felger på Golfene sine, så trøkker de på 175/60 dekk, sånn at dekksiden strever for livet for klamre seg til kanten på felgen. :shock: Tror ikke det er lov med smalere enn 225 på 9"... Som sagt så har jeg oppsagsverk på det med bredden, hvis noen skulle ha behov for opplysninger om konkrete dimensjoner. :)
Sist redigert av erling den 05 mar 2003 21:22, redigert 1 gang totalt.

 #6499  av jumbo
 
Ah. Trodde faktisk profilen var et fast mål for høyden over felg, ikke i %, men så feil kan man ta... Da går dimensjonsberegningene sikkert litt lettere opp også :oops:

Vel nå som jeg allikevel har plumpa ut i det:

Jeg får ikke dette til å stemme for mine dekk f.eks m.t.p høyden:

235x40x17 skulle etter hva du sier gi: 235mm x 40% = 94mm høyede over felg. Dette tror jeg ikke er engang i nærheten av riktig :shock:

Jeg får det heller ikke til å stemme at f.eks 215x40x17 dekk har mindre rulleomkrets, enn f.eks 235x40x17. I følge det du sier, må jeg altså ha lavere profil ved økt bredde for å beholde den samme rulleomkretsen?

 #6500  av erling
 
jumbo skrev: Jeg får ikke dette til å stemme for mine dekk f.eks m.t.p høyden:

235x40x17 skulle etter hva du sier gi: 235mm x 40% = 94mm høyede over felg. Dette tror jeg ikke er engang i nærheten av riktig :shock:
Tror det måles når dekket er av, det går jo et stykke inn mot sentrum enn man ser når det står på felgen.

jumbo skrev:Jeg får det heller ikke til å stemme at f.eks 215x40x17 dekk har mindre rulleomkrets, enn f.eks 235x40x17. I følge det du sier, må jeg altså ha lavere profil ved økt bredde for å beholde den samme rulleomkretsen?
Helt riktig! :)

 #6501  av Goose
 
erling det vet jeg.
men i følge denne kalkulatoren du ga meg så kan jeg putte på 215/50R16
fordi da blir differansen på +1,64%..
Men Toyota importøren sa at det går ikke... hm...
(sikkert han som har rotet litt) el?

 #6502  av jumbo
 
erling skrev:Tror det måles når dekket er av, det går jo et stykke inn mot sentrum enn man ser når det står på felgen.
Da stemmer det nok kanskje bedre. Klarer ikke å få meg til å tro det er i nærheten av så mye som 9.4 cm fra kanten av felgen ut til rullesålen på dekket, hvertfall, men hvis du måler med leppa som stikker ned i felgen blir det jo en annen skål...

 #6503  av erling
 
Goose skrev:erling det vet jeg.
men i følge denne kalkulatoren du ga meg så kan jeg putte på 215/50R16
fordi da blir differansen på +1,64%..
Men Toyota importøren sa at det går ikke... hm...
(sikkert han som har rotet litt) el?
Det er jo ikke så mye endring opp til 215, så det kan ikke være rulleomkretsen iaffal. Kan han ha ment at 215 ble for bredt for felgene dine? Høres jo ikke akkurat sånt ut heller da, men han kan jo ha kikka feil i boka si. De er en STRO-bok de henter opplysninger fra oxo tror jeg. De bruker den på Biltilsynet iaffal. Tror han rota litt jeg...

 #6507  av Goose
 
hvis han har tatt feil så vil det si at:
jeg kan mer om celica ZZT23 enn toyota importøren.. :D