TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • demper og fjærer

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #697  av Ã˜istein
 
valgte og starte en ny topic siden hobbes startet hans om det samme

jeg har nå noen penger som jeg har tenkt til og putte i bilen
tenker da på senkefjærer dempere og luftfilter

senkerfjærer og dempere - han supragutten med 700hk under panseret hadde en slags annonse her om komplett senkesett inkludert dempere til 4-5000 kroner? stemmer det? hvor er hans poster blitt av? har vært og titta på import-tuning.no siden men ikke no spes om dempere og sånt der

og luftfilter - jeg har sett en "test" som mr2 (tror jeg..) posta og syntes vel apexi filteret hørtes best ut? noen som har noe greie på det? jeg er mest ute etter gode luft-muligheter til bilen min.. siden jeg synes den gisper litt mye etter luft sånn ca mellom 3500-4800 omdr. fryktelig laber lyd
noen gode råd?

har også fått en risting i rattet når jeg bremser
importerte bilen i januar
forrige eier har byttet alle klosser og skiver i mai 2001
kostet på bremser 3312 tyske mark

Øistein

 #698  av CelicaTurbo
 
4000-5000 er ganske billig for fjærer og dempere da, jeg vil tro 6000-7000 er en mer naturlig pris så det er vel verdt å sjekke det tilbudet.. om dette tilbudet har vært på dette forumet så var det muligens under kjøp/salg og husk å velge at du skal se meldinger som er eldre enn 30 dager neders i skjermbildet, om det ikke hjelper så kan du prøve et søk..

ellers, apexi filteret er av veldig bra kvalitet vistnok og flyter my luft, Blitz filteret også men det er litt usikkert hvor bra Blitz filteret filtrerer (jeg har tro på det men det er ikke alle som har det pga stålgitter konstruksjonen dens)..

angående vibreringen når du bremser er vel det et lite kast i bremseskiven? sikkert noen som har mer peil enn meg, men, det er mulig det har skjedd etter en lang og hard nedbremsing, eller overopphetede bremser..  (banekjøring, nødbrems f.eks.)..  er ikke sikker på om det kan fikses uten å bytte skiver jeg?  og kanskje noen andre vet om noen andre grunner til at dette skal skje? tror ikke uballanserte hjul skal føre til dette egentlig?

 #700  av Ã˜istein
 
jepp jeg fant "annonsen"
"Jeg har nettopp blitt forhandler for Koni og Lesjøfors fjærer

Justerbare Gule koni til SW20 koster 1.050,- pr stk +Mva

TUV godkjent Lesjøfors komplett 40mm Senke sett koster 1.885,- + Mva

Komplett pakke til dere kommer på 5.640,- + Mva"

som du sier det blir ca 7000,-
men det er vel verdt det?
har ikke hørt om lesjøfors fjærer men bilen kommer jo tross alt nærmere dens rette element, asfalt :)

 #701  av erling
 
Det er heller billig enn dyrt. Har du penger til overs og dårlige dempere, er det ingenting å lure på med tanke på koni. Kan jo alltids sjekke prisene andre steder, men den blir nok ca den samme.

K&N filter kan kjøpes hos f.eks Ramstad Bil, eg betalte ca 700,- med frakt hos dem. Vet ikkje hvilket filter som er best, men K&N gav noen hk faktisk. Fikk iallefall en sinnsykt illsint lyd etterpå, det er jo gøy. Det er jo et hav av plastbokser der originalt som demper innsugslyden.

Mest sannsynlig skjeve bremseskiver som Kristian sa. De kan ha satt på et billigmerke ved verkstedet kanskje. Det eneste å gjøre er å bytte igjen. En enkel jobb hvis caliperene er bra. Viktig å bytte klossene samtidig såklart.

 #705  av MR2turbo
 
Ang. bremsene dine så kan det være ett par ting..
-Det kan være bremseskiven din har slått seg skeiv hvis du har hatt varme bremser og blitt stående med trykk på i f.eks. et kryss. da vil nesten alltid bremsene slå seg, for det området som er utenfor kaliperen kjøles fortere enn der klossene trykker...
-Hvis hjullageret på bilen din har vært byttet etter bremsene så har jeg vært borti flere tilfeller der navet/spindelen har blitt trekt skeiv ved demont./mont. Evt. så kan spindelen ha fått seg et slag på en annen måte..


Så du må finne ut om det er skiva eller spindelen det er kast i...
Er spindelen skeiv så er mest sansynelig skiva det og..
Måten du finner det ut på er å jekke opp bilen, fjerne det hjulet der du føler ristingen fra, skru på tre hjulmuttere (for å hode på plass bremseskiva) så må du ha et måleur og måle kastet i den. Deretter løsner du bremsekaliperen og fjerner skiva for så og måle kastet i spindelen med måleuret.



Er spindelen skeiv må den byttes. Hvis skiva er skeiv, så går det ann å få den slipt rett på et bilverksted, de har apparater som de bare setter på der kaliperen vanligvis er montert, sånn at den sliper skiva mens den er på bilen. De vil jo da også fortelle deg om den evt. må byttes..
Og klossene bå jo og byttes..


:)