TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hei alle sammen

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #71922  av TopDawg

Hei! 8)

jeg har akkurat skaffa meg en 91 modell celica 2liter gti.......
måtte gi 80 lapper for den,den er derimot helt strøken(bare bak dempere som må skiftes før neste EU-Kontroll)

Det sitter effekt potte på den så det er ca 160 gamper under panseret......fete 17" alu felg med 225/40 dekk og 14" alu felg(orginale) på vinter dekka.....:)

jeg undersøkte pris på turbo sett til den og fikk svar jeg ikke likte....:( (var jævlig dyrt ja)
37 lapper + moms får ett bolt on set.....og 28+mva for bygge set.......
blir lenge til jeg får det.....
men jeg er ute etter nye side skjørter og front/bak styling.....noen som har noen tips??

ellers så vil jeg bare spørre om en ting... toyota celica vs carlo sainz....hva er forskjellen?? har aldri satt meg inn i det....:)

på forhånd takk 8)

#71936  av Remi

har ikke tid te og liste opp alle forskjellene men e det 2.0 gti? 160 gamp? er vell 150 eller? men sån veldig grovt sså kan du si : :wink: Carlos sainz er 4WD TURBO og har vell rett over 200 hk

#71941  av Gjertsen

Remi skrev:har ikke tid te og liste opp alle forskjellene men e det 2.0 gti? 160 gamp? er vell 150 eller? men sån veldig grovt sså kan du si : :wink: Carlos sainz er 4WD TURBO og har vell rett over 200 hk
Som han sa så hadde han effektannlegg.
Altså er orginalt i en Gti 2 liter 156 hk. og med effektannlegg 160.

#71943  av tojo

2,0 GTI har 156hk, GT4 har 204hk og GT4CS har 208hk.
Eksempler på forskjeller mellom GTI og GT4CS er at GT4CS har :
- 4WD
- Turbo intercooler
- Annen Frontfanger
- Annet Panser
- Bakfanger redesignet for å redusere vekt
- Forandring på baklys seksjonen
- Bunnpannebeskytter redesignet for å redusere vekt
- Eksosanlegg mer dynamisk demper + annen bakpotte
- støttebukk for mellomaksling(drivaksling)
- Støtdempere
- kjøling av registerreima
- Hjuloppheng foran: Vorlauf geometry is used, the kingpin offset is reduced and the lower L arms are anchored to a front chassis member for greater rigidity
- Hjuloppheng bak :mere negativ camber og andre dempere.
- Gummikobling styreaksling
- LSD :større anleggsflater mellom snekkehjul og kronhjul ++
- Trippel synchro på andre gear,og dobbel på tredde gear.
- Nummerplate ovenfor gearstang m/ CS signatur
- Ratt
- Short shift gear
- Deksel(panel) innvendig
- Oppbevaringsrom i midtkonsoll
:D Puh er masse andre ting også,men dette er noe av forskjellene.

Angående turboconvertering av din GTI fins det bedre og billigere alternativ. :wink:

#71947  av memo

du kan vurdere å kjøpe en 175hesters 94+ motor, 3S-GE... med effektanlegg og skikkelig filter, ligger du og daffer med 185hk...

eller du kan ta turbo-steget, og gå for en 3S-GTE motor som kommer fra enten GT4 eller Carlos Sainz'en... da har du 204/209 + effektanlegg og filter = 220+... så stiller man litt turbotrykk og diverse, så har du plutselig 230-240... på en FWD er det ganske heftig :)

å pakke en turbomotor i blir nok mye billigere enn å turbokonvertere.

-martin

#71984  av MR2turbo

Velkommen hit og gratulerer med tøff bil! :D

#71997  av Remi

tojo: Kan ikke du poste panser på cs og panser på gt4 ? så får man se forskjellen? ka e forskjellen?

#72026  av Kjelliken

:D hei og velkommen inn i varmen.. det er jo nevt det meste her fra før men må bare si meg enig at det blir nok billigere og kjøpe en brukt turbo maskin enten den kmmer fra en gt4 eller en cs eller en mr2 turbo..
maskinen er lik på de tre og passer på din girkasse.. du bør gjerne fo med komplett lednings nett også siden hjernen på din bil ikke er moddet for overtrykk.. så en slik motor komplett komer vel på 25 tusen inn fra danmark tenker jeg en komplett frontcut celica eller back cut mr2.. :wink:
 #72046  av kaimagne

TopDawg skrev:Hei! 8)

jeg har akkurat skaffa meg en 91 modell celica 2liter gti.......
måtte gi 80 lapper for den,den er derimot helt strøken(bare bak dempere som må skiftes før neste EU-Kontroll)
Hvis du tenker på å gjøre dette selv, kan du nok få noen tips til hvordan det skal gjøres her:
http://www.everythingcelica.com/ubbthre ... _2__1.html

Det står ikke noe der om hvilken modell dette er, så ta dette med en klype salt eller to.

Tvi tvi med kjøpet, du får blinke hvis du ser en rød MK7 med AX86-skilter! :)

Kai Magne
 #72049  av TopDawg

takk for mange options 8)

da er mitt neste spørsmål....:)
passer CS`panser på min gti? det var jo heftige greier forhold til min....(helt orginalt utsende)

takk for en varm velkomst også.....min første toyota skal jeg koste på endel.....hadde muligheten til å køpe en 87 model supra 3liter turbo for 70 høvdinger......men han ville ikke selge før han visste om han fikk en annen han hadde titta på.....jeg gadd ikke vente i 3 dager for så kanskje ikke få den når jeg hadde celica`n på handa....

takk igjen for alle tipsa....skal slenge ut noen bilder så snart jeg får henta digi-kamera mitt fra rep.....

en ting til som jeg glemte....noen som vet hvor mye jeg må ut med for å få bort vippe lyktene(må jeg bytte hele fronten)?

#72054  av kennethx

Er nok lettere å lage en Low Rise løsning, som flere på forumet her har gjort på sine MR2...
 #72059  av TopDawg

okey.....

dette kan virke som ett dumt spørsmål..:)....men hva er det for en løsning?

jeg hadde pontiac før celica`n jeg har nå.....hadde den i 2 år eneste 84 model fiero på norske veier (som jeg vet om hvertfall) så kjørte ei kjerring i ræva på meg og forsikrings selskapet mente det var økonomisk ugunstig å reparere den...:(.....hadde store planer med den som jeg skal overføre til celica`n 8), men tilbake til hva jeg lurte på^^ Low Rise løsning? :oops:

#72090  av tojo

CS panser passer på din GTI.
En Low Rise løsning er eksempelvis slik:
Bilde
Bilde

Kort sagt er Low Rise løsningen at man reduserer høyden på lykthusene,ved å montere mindre lykter. :wink:

#72091  av tbergstad

Ikke sett cs/gt4 panser på gti pleeeeease... det er bare så dumt... Som å sette på m5 merker på en bmw 518... Men grattis med fin bil da :wink: