TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Vinterdekk

  • Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #71444  av Maverick
 
jeg bor i Trondheims definitivt værste H Ø L når det gjelder vinter. Alle andre i området har 4wd, men ikke jeg. Som resultat i dag stod jeg fast (igjen!!). Måtte få hjelp fra en 4wd som så ut som den kjørte på sommerføre.

Jeg begynner å lure litt på hvor stor vits det er å gå ifra billig dekk til dyre, skikkelige dekk?

I dag kjører jeg med Cooper 185/65/14 piggfri. Jeg har aldri hørt om Cooper, så hvis noen vet hvordan disse dekkene er så er jeg takknemmelig for det.

Det jeg lurer på er hvordan det vil bli å gå over til Continental PremiumContact (??) som visstnok skal være de ultimate piggfrie dekkene?
Noen med erfaringer? Er det såååååå stor forskjell på "billige" og dyre dekk?

Grunnen til at jeg spør er nemlig at nye dekk koster meg 4.000 spenn, og hvis jeg skal kjøpe disse så forventer jeg MERKBAR forandring!

Alle tips mottas med takk :)

 #71468  av sindrejl
 
jeg hadde billig-dekk ifjor og har gått over på samme dekk du vurderer nå.. continental.. må bare si at forandringen er ubeskrivelig.. der jeg nesten kjørte ut ifjor bare jeg prøvde å komme en anelse ut av de ristende sporene kan jeg nå bare fræse ut og kjøre forbi folk uten det minste problem.. er helt villt morro :D Ser folk daller rundt i 30-40 i 60sonen nå.. kan bare hive bilen ut og peise forbi i snøkavet :) Anbefaler dekkene på det varmeste.. det dem er best på er lite sporing og bremseevne.. MEGET god bremseevne iallefall :D

 #71475  av @lpher
 
Bare ligg unna Yokohama sine vinterdekk ihvertfall...de SUGER! :)

Jeg kommer til å hive på Nokian, Bridgestone eller Continental dekk på bakhjula i nærmeste fremtid ihvertfall :)

@lpher

 #71689  av Master
 
Bridgestone Blizzak piggfritt. Har kjørt med denne typen dekk med mr2 og nå med Mazda. Fungerer helt utmerket!

 #71690  av kaimagne
 
Det viktigste er vel å ta innover seg at fjorårets vinnerdekk brukt i en sesong sannsynligvis ikke slår flette nye dekk av en billigere grad. Dekk er, til en viss grad selvsagt, ferskvare.

Det er det viktigste jeg har lært.

Snøen kom til Østfold i ettermiddag, og jeg har Toyo-dekk fra Sharif. Prøvde forsiktig med brekket for å se hvor langt rompa ville ut, men det var nesten ikke morsomt. Dekkene tok tak igjen veldig fort. Det var noe annet enn de to år gamle Continental-dekkene jeg hadde på min gamle Celica.

Men, hvis man kjøper årets ferske vinner-vinterdekk, burde man jo være home safe i allafullafall.

Kai Magne
 #72398  av Felgservice
 
Maverick skrev:jeg bor i Trondheims definitivt værste H Ø L når det gjelder vinter. Alle andre i området har 4wd, men ikke jeg. Som resultat i dag stod jeg fast (igjen!!). Måtte få hjelp fra en 4wd som så ut som den kjørte på sommerføre.

Jeg begynner å lure litt på hvor stor vits det er å gå ifra billig dekk til dyre, skikkelige dekk?

I dag kjører jeg med Cooper 185/65/14 piggfri. Jeg har aldri hørt om Cooper, så hvis noen vet hvordan disse dekkene er så er jeg takknemmelig for det.

Det jeg lurer på er hvordan det vil bli å gå over til Continental PremiumContact (??) som visstnok skal være de ultimate piggfrie dekkene?
Noen med erfaringer? Er det såååååå stor forskjell på "billige" og dyre dekk?

Grunnen til at jeg spør er nemlig at nye dekk koster meg 4.000 spenn, og hvis jeg skal kjøpe disse så forventer jeg MERKBAR forandring!

Alle tips mottas med takk :)
Conti Premium er sommerdekk! :D
Du mener sikkert Continental winter contact 3.
Billige å dyre dekk er som natt og dag.

Cooper er noen møkkadekk. Det er sikkert Cooper S/T2 du har?
Dette dekket er laget for vans, 4x4 og liknende.
(Hard gummi, og veldig grovt mønster=mye støy og vibrasjoner)
Det er bare å drite i å være gjerrig på vinterdekk. Det lønner seg ikke.

:arrow: Kjøp dekk som scorer høyt i test, og gjerne noe du/dere har hørt om.
 #72503  av Maverick
 
Nye dekk er innkjøpt!
Det ble Continental ContiViking 3, som visstnok skal være det beste dekket Dekkmann hadde.

Og jeg skal ikke nekte, for jeg har ALDRI i mitt liv vært borti så godt veigrep som det jeg har nå for tida. Av mine 5 år med lappen er dette den største a-ha opplevelsen jeg har hatt. Anbefales!!

 #72558  av Magne
 
På fredagen fikk jeg meg splitter nye Nokian Hakkapelitta RSi dekk. 4stk påmontert og balansert på sommer felgene mine kom på 4450kr hos Sharif. Veit dekkene er dyre altså, men var det no serlig forkjell i pris fra vanlige forhandlere?
Det er i dim 195/55/15

Må bare si at de sitter utrolig godt på alle typer underlag! Kan TRYGT anbefales!